Tv tips 1/4 uppdrag granskning
Tv tips 1/4
[http://svtplay.se/ v/ 1495748/ uppdrag_granskning/ infor_1_4__den_kaukasiska_ovtjarkan](http://svtplay.se/ v/ 1495748/ uppdraggranskning/ infor14denkaukasiska_ovtjarkan)
Dom granskar Ovtjarkan som ras, och intervjuar människor som ej klarat av dem.
"Hundrasen kaukasisk ovtjarka är framavlad för att skydda boskap mot varg och björn. I ett svenskt samhälle kan det få svåra konsekvenser."
Låter inget vidare för rasens skull, men ett klart måste att se.
≧◔◡◔≦

Jag måste komma ihåg att se det!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

nu måste jag protestera lite!!!
Det har faktiskt på grund av okunskap resulterat i aggressiva och dysfuktionella hundar..
Jag kommer personligen vara i Studion ochg om dom inte vill släppa in mig så kommer jag att möta upp alla med min Ovtjarka blandning bara för att jag kan och kan bevisa att det är fel på tidigare ägare..
Gitz en av dessa somhar haft oturen att ha min hunds store bror.. Och tillika den som är orsaken till att vi skaffade Tzar.. har en annan uppfattning om vad det är för hundar som vi har att göra med.
Men Nu hör till att jag kanske var lite mer påläst och lite mer villig att ta dom problemen som kommer med hunden.
Jag lovar och svär på mitt liv att jag skulle alldrig bibehålla en hund som jag inte kan lita på,,,, När det kommer till människor, precis som jag själv..
Jag litar på att den som håller i sin hund vet vad och varför han eller hon håller i det kopplet som denne håller i. Om så inte är fallet att denne inte vet vad denne håller i så är det faktiskt inet mitt eller någon annans fel.. uten just den som höll i kopplet.
Nu kanske jag inte är helt fullt med eftersom jag precis avslutat en födelsedags fest men såg detta inlägg och blev minst sagt upprörd..
Jag kommer att redigera detta imorgon då jag är nykter och vid mina sinnens fulla… inte bara full som nu.. sorry men jag blir så trött på dessa som påstår sig veta vad och varför..
Jag är fullt medveten om vad ocg varför jag har Tzar det är synd att det inte är fler som vet vad och varför..
För att göra det enkelt:
En Kaukasisk Ovtjarka är och kommer alltid att förbli en av världens bästa och mest effektiva vakt hundar, som om den bestämt sig inte släpper in eller förbi någon inte ens husse eller matte..
Och pågrund av just denna egenskap, så är det just det minsta man behöver stimulera.. så om man förenklar det hela så är det defenitivt ingen hund som man ska ta hem och ha som gårdshund om man vill att den ska fungera i samhället.. vill man däremot inte ha besök och inte ha någon som hälsar på.. Så stäng grinden.. då släpper en Ovtjarka inte in någon.. knappt husse och matte.. då det är en enmans eller kvinnas hund med otroligt mycket själv insikt och en oerhört stor kapacitet.. jag hoppas att folk ser allt med kritiska ögon och inser att det spelar faktiskt ingen roll vad det är för hund utan att det hänger helt och hållet på den som håller i kopplet..
En fråga och en tanke ställning till alla som är här på blandrashundar iFokus..
jag som trots allt har en hel del hund och hundvana och har jobbat med hundar och hundproblem "samt problemhundar?" har under min livstid.. dvs nu snart 44år haft hundar i familjen hela livet och egna hundar sen jag var 7år och andras sedan typ -80,81? Aldrig blivit biten eller attackerad av en stor hund och framför allt aldrig av en kamp eller vakthund, men jag har haft en pekiniese i kinden och en cocker spaniel i armen och en border collie i stor tån det är faktiskt under alla mina år som hund människa enda som bitit mig? hur kommer det sig då att jag som har en kaukas inte har blivit sliten i bitar???
en tanke att tänka på.. och om nuu gitz läser detta så vet du att jag håller med dig fullt och fast om uppfödaren men du vet att jag har trots allt fått Tzar mot förmodan att fungera.. Puss&Kram det är trots allt din berättelse som gjorde att vi skaffade Tzar.. and I do love you for that….
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#2 Även om det inlägg var långt, och jag inte orkade läsa allt instämmer jag i det jag läste, har en bekant som känner sig helnöjd med sin schäfer x ovtjarka, antingen kan det vara så att hunden kanske har mesta inslag av schäfer inte vet jag, eller så visste hon vad hon skaffade sig.
Jag begriper inte ens varför programmet är gjort, rasen har inte ställt till med något officiellt, och går man på trailern verkar det vara människor som inte fattade vad dom hade i kopplet.
Samt blandrasuppfödare som avlivade sina "avelshundar" när hon fått nog av dom (verkade inte ha alla hästar i stallet)
Nu när rovdjursdebatten är som störst är det ju ganska ironiskt att säga, citat från svt:
"Hundrasen kaukasisk ovtjarka är framavlad för att skydda boskap mot varg och björn. I ett svenskt samhälle kan det få svåra konsekvenser."
≧◔◡◔≦

#3 Jag ber om ursäkt för längden..
Men det är så att jag brinner för hundar av "svårare" typer..
Och Det här är en Hund med stort H.. Och den matchar mitt psyke rätt väl.. vi låter lika ***** illa båda två när vi blir arga.. Han på andra hundar och jag på hundägare..
Och för mig som har vissa aggressions problem?! hmm Så är Tzar ren terapi… Jag måste ta vara på honom istället för att bry mig i vissa lägen, nu ska jag bara få honom på läkarintyg så att han officiellt blir min service hund.. hehe
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Jag tycker det är ännu en ras som blir utpekat av medis,precis som pittbull amstaff osv osv….tycker det borde vara mera intressant att lyfta fram tex dålig avel på chäfer osv osv….det räcker inte med det programmet Achberg gjorde en gång.
Stå på dig Freke skulle vara kul att få se dig och Tsar i tv-rutan