Varning för mycket oseriös uppfödning av cavalier!
Datum:
Tisdagen den 24 mars 2009, 20:16:58
Namn:
Nettan
E-post:
Nummer:
199
VARNING VARNING VARNING
I Taberg i Jönköpings kommun finns en sk. uppfödare, som säljer cavaliervalpar, ej registrerade. Tiken till valparna har avelsspärr pga faderns tidiga hjärtfel (bekämpningsprograsm i rasen), fadern till valparna är kryptorchid. Tiken parades innan 18 månaders ålder, sen direkt igen. En annan tik har fött en kull döda Valpar, har parats om med en kryptorchid, den tiken har ett allvarligt ögonfel som ger nedsatt syn, såld med avelsförbud inskrivet i kontraktet.
Denna säljare annonserar på blocket och hon lämnar oriktiga uppgifter. Sprid denna information till de ni vet som söker cavaliervalp, eller hör av er till mig.
Senast redigerat av Baksidan av hundvärlden (2009-03-25 00:31:31)
Kopierat från gästboken på http://h1.ripway.com/baksidan/ med skriftligt tillstånd från skribenten.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag fattar inte hur en människa kan vara så grym att han/hon avlar på hundar med sjukdomar och/eller defekter som påverkar hälsan!
_**/Mvh Anne
sjuka i huvet…jag blir så förbannad…
Grrrrrr å morrrrrr hur kan man

herre gösses om denna är känd för sin sina fel varför tar man då inte valparna och tik vill hon behålla tikarna får hon kastrera dom för att man ska veta att det inte avlas fram sjukavalpar. stackas tikar :(
Ush å fy! 

Var finns djurskyddet i sådana fall?? samma som med P Snellman??
Hur kommer det sig att vi har en massa lagar och förordningar men då dom inte efterlevs eller efterföljs??
Varför ska dom då finnas??
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Usch så hemskt. Får jag fråga - vad är kryptorchid?

#7 kryptorchid - är då hanen inte har båda kulorna normaltbelägna i pungen.
#6 jag vet inte om de har blivit anmälda, men jag har nu mejlat hon som skrev varningen i #0 och frågat.
_**/Mvh Anne

Har nu fått svar: "Uppfödaren är anmäld till både länsstyrelsen och polis. De håller även på att samla ihop vittnen för att ställa henne inför tinget angående kontraktsbrott.
Tydligen har denna "uppfödare" även tagit Valpar från tik innan 8 veckors ålder.
_**/Mvh Anne

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Idioter, hur kommer det sig att dom alltid kommer undan?
≧◔◡◔≦

Hoppsan har fått veta att en del kommentarer i denna tråd misstolkats och vill därför försäkra alla som läser om att de negativa kommentarerna inte är riktade mot nettan som sskrivit texten i huvudinlägget utan de är riktade mot den oseriösa såkallade "uppfödaren"!
_**/Mvh Anne

Bra att hon är anmäld och att det händer något på frånten, för visst är det väl så att det tar evigheter för att något ska hända. Jag hoppas givetvis att hon får ett bra straff :)

#13 jo det brukar ta evigheter innan något händer om det överhuvudtaget händer något alls.
_**/Mvh Anne

De som vill veta vem denna "uppfödare" är kan kontakta mig via PM.
_**/Mvh Anne
det är ju pengarna som styr =/ fattar dem inte att hela rasen blir drabbat i slutändan av detta ? :O.. harru satt in den på hundar.ifokus osså elr ?

#16 oj bra att du påminner mig, hade helt glömt bort den sajten
_**/Mvh Anne
Va ledsen man blir när man läser sådant här….tänk om man kunde få ett slut på sådant här när det gäller all form av djurraser…..