Jakt/viltspår?
Någon medlem som testat att jaga eller gå viltspår (blodspår) med sin hund?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag har testat viltspår och apportering (fågel) men Velvet visar inget som helst intresse för viltspåret, varken doften, blodet eller kööven så det gav vi upp snabbt…
Apportering är hon väldigt duktig på ända tills vi skulle testa riktigt vilt ist för dummies, då hon kom fram till viltet så ställer hon sig och trycker med nosen på viltet så det ser mest ut som om hon försöker återuppliva det =) Hon vägrar ta viltet i munnen hur mycket vi än försökte få henne att göra det, så det gav vi upp snabbt också.
Men tidigare då jag har haft labbe så har vi gått både viltspårsprov och eftersök vid älgjakt + gått på jaktprov =)
_**/Mvh Anne
Jag testade det på min tik en gång. (Blodspår)
Hon älskade det, men bristen på bra ställen att lägga ut det gjorde att det bara vart en gång.
Hanen skulle passa till jakt.
Många jägare vill köra honom, så jag vet inte om man ska försöka.
Han spårar jäkligt bra, så kanske någon gång ska han få testa :)

Tänk på en sak vad det gäller vilt spår och om ni tänker spåra övh.
Det är bättre och lära hunden ett person/bruks-spår (pinn-spår) först, fullt ut.
Sedan gå över till blod/vilt spår.
Varför?
Jo, ett vilt spår/blod spår är mer naturligt för hunden, och vill man sedan gå tillbaka till person/bruks-spår så är det enklare, än att börja med vilt.
Ett tips bara!
Jag är jägare och har hundar som jagar hare, rådjur, räv och älg. Gråhund till spår/eftersök.
Vidare kräver jag att min hund ska kunna spåra vilt utan att det finns blod i spåret. Det är inte alltid det finns blod efter ett skadat vilt.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#4 Jo, det är ett bra krav.
Min hane spårar fint vilt med och utan blod :)
Glömde tillägga i mitt inlägg ovan, att när det gäller eftersök på älg så räcker det inte alltid med en hund som bara spårar. I vissa lägen måste hunden släppas lös så den ställer älgen. Med en hund som bara spårar kan man gå och valla en älg med t.ex. ett skadat ben i dagar, och kommer aldrig ifatt. Därför har jag alltid en hund av älghundsras till eftersök, som när det krävs släpps lös och ställer älgen. Annars får man ha två hundar tillgängliga.

Jag har och kör det mesta inom spår med mina hundar :D
Jag kör viltspår med min. Vi fick vårat första HP i sommras
. Han är riktigt duktig (tycker jag) och det är ett jaktlag som är intresserad av att han skulle vara eftersökshund till deras lag nu till älgjakten.
Jag kör även personspår men det har vi inte gjort så mycket än.

Jag tränar viltspår med min collie/aussie tik, något hon är mycket bra på! Hoppas få ork/tid till Anlagsprov i höst. Min pudel/sheltie hane har tränats lite i apport men behöver hjälp för att fortsätta.

Alla mina hundar jagar och har testat viltspår =D
Jag ska testa viltspår till våren när snön är borta. :)

Jag har gått spårkurser med min. Funderar att testa blodspår om jag får för markägaren. Hare och fågel är han väldigt intresserad av. Han är blandis av tax/jack russel och shelti. Konstigt att fågel är så intressant.
Åååh, nu har jag lust att bli Jägare;)
Hur gammal måste man vara för att ta "Jägarexamen"? 18 eller?:)
Förresten, tror ni att en "Jaktsugen" chinese crested dog duger som jakthund?:)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus

#13 åldersgräns är jag osäker på men gissar på 18. En chines crested dog skulle säkert om inte annat fungera att ha som spår/eftersökshund
_**/Mvh Anne
#13 Det finns ingen åldersgräns för att ta jägarexamen. Däremot får du inte någon vapenlicens förrän du fyllt 18 år.
Men du kan få följa med en som har vapen och låna hans vapen och skjuta, men då måste du ha fyllt 15 och ha examen och han som lånar ut vapnet måste vara jämte dig och kolla så du gör rätt.
Men jag tror nog du får skaffa dig en annan hund om du ska få en bra jakt.
#15, Så, alltså kan jag typ ta Jägarexamen typ nu om jag vill eller?
Okej, jag skulle jätte jätte gärna vilja gå ut på jakt..
Psst. Jag har en Jämthund oxå nu;)
Vi tänkte träna honom:)
Hälsningar,
Carlo
#16 Anmäl dig till en kurs. Vet ej hur gammal du är, men det finns 12-åringar som tagit jägarexamen.
#17, Jag fyller 12 nästa vecka:)
Wow, det kmr vara en ära för mig att ta Jägarexamen!:)
Hälsningar,
Carlo