Pris På Blandras
Har suttit och kollat lite annonser nu här. Ser att vissa priser på blandras är uppåt 8000 kr eller ibland mer.
Är detta rimliga priser eller lever försäljarna i en drömvärld?
Jag personligen hade aldrig betalt 8000 kr för en blandras.

Jag tycker det beror lite på om hunden är id-märkt, vaccinerad, mm och vad som följer med osv.
Vad många glömmer är att prisskillnaden mellan att födaupp renrasigt med stamtavla och att födaupp blandraser inte är så stor. Den största prisskillnaden i uppfödandet är egentligen priset för stamtavlan om man nu inte ska räkna in meritering och sådana saker som de flesta renrasuppfödare gör med föräldradjuren, men det tycker jag är fel att ta med i beräkningen eftersom man får anta att ägaren går på utställningar och andra tävlingar för att de själva har ett personligt intresse av det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Beror helt på kombinationen och efterfrågan, just nu är marknaden ganska mättad och vi är inne i en lågkonjuktur vilket säkerligen kommer lämna sina spår, många verkar redan nu vara tvugna att sänka sina priser för att få sålt alls.
Det var inte för inte som blandrasuppfödare kunde tjäna storhackan runt 20 000:- på chihuahuablandisar under deras stortid då chihuahuauppfödarna inte kunde tillgodose marknadens behov med Valpar.
Är det en icke SKK/FCI erkänd ras så hade jag absolut kunnat betala lika mycket som vilken rashund som helst, men jag hade inte heller lagt ut hur mycket som hellst för en oreggad hund.
Sen finns det dom som absolut vill lägga ut den summan för en viss valp, det är ju helt upp till dom.
≧◔◡◔≦

Mm jo visst kostar en blandras lika mkt som en renrasig att föda upp, men jag ser det som så att när man köper renras så vet man lite mer vad man får för pengarna.
Jag kanske tänker fel, rätta mej gärna isf =)

#3 jo visst har du rätt i att man vet lite mer om hur hunden mest trolig kan komma att bli om den är renrasig eftersom att raserna är avlade till vissa saker, men vad har det med priset att göra?
_**/Mvh Anne

Nej men jag tänker som så att jag betalar hellre 8000 för en hund som jag vet något om istället för en hund som jag dels inte vet vilken ras som kommer slå igenom när den växer upp och dels för att jag inte har koll på om där ligger sjukdomar m.m. längre bak i leden.

#5 jo jag förstår hur du resonerar, men väljer man att köpa en blandras så får man även vara beredd att betala det pris som uppfödaren satt. För inte så länge sedan så var det gott om annonser på oreggade chihuahua och även chihuahuablandisar som kostade upp emot 20000kr och det var många som var beredda att betala den summan för en sådan blandis bara för att chihuahua var en moderas just då, men hundarna var lika mkt blandras som vilken annan blandning som hellst.
Det verkar dock tack och lov som att det lugnat ner sig lite på den fronten vilket jag är glad för rasens skull att det gjort.
Men som sagt det kostar inte så mkt mindre att födaupp en blandras än en renras för inte får man rabatt hos veterinären och på foder mm för att man har en blandis så jag tycker absolut att man ska kunna ta nästan samma pris för en blandis som för en renrasig.
De flesta renrasiga Valpar jag sett på annonser (renrasig = stamtavla från SKK) kostar 10000kr och uppåt så då kan man absolut ta 8000kr för en blandras/oreggad renras.
_**/Mvh Anne

Haha ska man fråga nästa gång hos vetrinären om man får rabatt om man kommer in me blandras? :D
Jo, har me sett det med chihuahuaorna och tycker det är helt sjukt.
Hmm, ja vi tänker nog olika helt enkelt isf. Jag hade inte gett så mkt pengar för en blandras.

pippa jag vet vad du menar :P men om då en blandras kostar lika mycket som blandis så väljer man renras med stamtavla så vet man vad som ligger bakom i leden. Men helt klart är alla lika mycket värda i hjärteväg. Finns det som är är bra blandrasavlare som har papper på de vuxna så man då kan se ändå vad som ligger bakåt :) men de som blandar o i kompotten är det 5-6 olika raser inbandade tror jag inte dom vet ett smack om hur farfar farmor mm var hela dunda rönkade mm. Jag vet om en vän som tar valp på sin tik 2 kullar nu ska hon inte ha fler men iaf 5 olika raser i valparna det e lite för måga dessa anser jag inte tillför något bra i avel, vet oxå att tikens mor var arggrisiv o 1 kullen där har jag träffat 2 som jag inte gillar pga deras temprament o man får akta så inte barn är för nära dom.

#8 Suck, tråkigt med oseriöst folk. Tyvärr är det dom man minns, inte alla seriösa :/
Jag betalade 7000kr för min blandras, tyckte det var lite högt men när jag väl bestämt mig spelade priset ingen roll, blandras eller renrasig=)

Den hunden som jag har har var det ett pris på 6 500kr fram tills jag mötte uppfödaren som efter lite samtal.. dock ej om pris utan om hundar och deras beteende, sänkte priset med 2 500 pga av att han insåg att hunden skulle komma till ett hem där den hade alla förutsättningar för att få det bra..
Glad var jag för det, men jag hade likaväl kunnat betala det dubbla av vad han begärde, för då jag bestämt mig för något/n får det kosta vad det vill.. priset är inte det viktiga för mig.. det är individen..
Och inte vad som står på prislappen eller vad som står i registreringen..
Rätt hund får kosta nästan hur mycket som helst..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
11,helt överens med dig där….snodden fick jag köpa för halva priset eftersom jag har haft collie hos samma uppfödare sedan 91…denna kullen blev nog den värsta kull hon har haft,och hon var extra noga med köparna till dem…..så snodden visste hon att hon inte behövde oroa sig för att få tillbaka pgr av hans tuffa och livliga sätt,han var värst i vappis lådan hahaha
Jag tycker att det är så fel att blandraser och renraser ska kosta olika. I grund och botten är det levande varelser som vi ser som varor.
Jag tycker att både bland och renrasiga hundar ska kosta en slant just för att det inte ska bli slit och släng varor. Titta bara på hur det är för blandraskatter (bondkatter, huskatter….) Du kan köpa en kattunge för 5kr, du kan få den gratis eller betala en hundralapp.
Tror att det är bättre att priserna är lite högre då det inte blir ett impulsköp. Man måste verkligen tänka till. "vill jag ha den här hunden? Har jag råd med 6000kr, hur länge måste jag spara?"
Jag tror att priset i sig hjälper folk som är lite i valet och kvalet om att skaffa hund.
Vi betalade 5kr(!) för Tusse. Jag hade gärna betalat mer men då är frågan om vi skulle ha skaffat hund. Vi hade bestämt att vänta några år men så kom Tusse inskuttande i vårat liv.
Men om hon vi köpte honom av hade sagt 8000kr, ja då hade nog aldrig Tusse flyttat hit för det hade vi aldrig haft råd med.
Det känns dumt att tänka så då jag aldrig skulle byta bort min Tuss…
Men samtidigt är det en svår fråga.
Renrasig avel. Ska det värderas högre? Jag är otrolgit kluven. På ett sätt så tycker jag att det ska värderas högre då uppfödaren oftast har lagt ner mycket mer tid på planering och annat.
Tusse som var en tjuvparning (vad jag har förståt) ja där blev det bara "hoppsan nu kom det valpar"
Då ligger det inte lika mycket tanke och engagemang bakom kullen.
Jättesvår fråga
Jag gav 5000 kr för Silver det tycker jag är OK för en blandis.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Min 4 blandning kostade 4000..

#13 Det är sant! Det är bra att de är dyra annars hade nog ännu fler haft hund..

Jag tror att det kommer mättas mer o mer marknaden på hundar, förr kunde man se att tar jag en kull så får jag dessa pengar i handen, men nu är det svårt o bli av med alla sina Valpar o då reas de ut. Ska man gynna avel där man inte vet ett smack? Ska dessa blandisar slå ut prismessigt så renrashundarna måste dra ner sina priserna? Och vad gör uppfödaren för att se till att tiken o hanen är friska o sunda (blandrasuppfödare)? Och är den en snäll o söt behöver man itne ta kull på den. Bara för att man vacc,chippar o märker sin hund gör den inte till bra avelshund. Jag är en hästkvinna med å detta med bra avel är jag rätt hård på jag skulle inte köpa en korsningsto som inte har stam för att avla på nej jag tycker folk bara ser en slant för att avla. Och detta med huskattavel det e bra förfärligt för hur många katter sitter det inte ute utan hem o mat. Hur många katter finns det inte på alla djurhem. Jag blir så besviken varje gång jag läser anonns efter anonns om lyckad kull: långhåriga huskatter :( ne fy bubblan.
Nu gillar jag hundar,hästar,katter oavsett papper på dom men tycker inte man ska avla fram något man inte vet hur det blir. Och visst blir renras hundar som får dåliga Valpar som sen måste avlivas detta gäller alla djur. Men dessa tittar ändå på vad det tror kan matcha deras hona/tik/sto mm bäst man vet ju aldrig hur slutet blir, tyvärr. Jag har inte avlat fram något djur pga att jag inte vill det o känt att skulle det bli en sjuk avkomma skulle jag bli för ledsen, det skulle ta för hårt på mig.

#17 visst självklart har uppfödarna ett stort ansvar vad gäller aveln, men samtidigt så är det faktisk till stor del köparna som styr marknaden och vill man som köpare ha en seriöst uppfödd hund så får man själv se till att ställa krav på uppfödarna oavsett om det är renras eller blandras.
_**/Mvh Anne

#18 så sant köparen måste ta sig lite i kragen o vilja veta lite mer OM vad det köper med. Men sätta ett pris på blandras är svårt, inte tycker jag man ska rea ut sina Valpar för då hamnar dom i fel händer folk som tröttnar gå ut vid dåligt väder. 4000-5000 bör få folk att inte göra impulsköp :)
Hade aldrig betalat 8000:- för en blandis. Du kan man ju lika gärna köpa en renrasig hund…
Å andra sidan finns det de som köper "chihuahua" utan papper (förmodligen inte renrasiga) för 20.000:-, helt ofattbart! Att de sedan måste avliva dem efter några veckor pga diverse konstiga sjukdomar… Sorgligt!

Bra att priserna är som de är idag , de är väl lika mycket värd som en renrasig eller

Findus kostade inte mig nånting men hade kostat 4000:- för förra ägaren när hon köpte honom från uppfödaren. Han var då id-märkt (tattuerad) och veterinärbesiktad.
Felix kostade 4500:- när han var 8 veckor. Han var då ID-märkt (tattuerad) och veterinärbesiktad.
Det tycker jag är ganska ok för en blandras men dessa fantasisummor jag sett på chiuauakorsningar är ju helt sanslöst. Jag kan inte fatta att de fått köpare till sina annonser.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Lite OT:
När man ser vad folk skriver och tycker så väcks en tanke och undran hos mig återigen?
Varför har man hund?
Vad kan man gör skillanden mellan en renrasig hund och en blandras?
Om man inte är intresserad av tävlingar, avel, utsällningar?
Om inte FCI, SKK funnits och satt SINA normer på vad som gör en hund en hund? Har en renrasig hund mer päls? mer ben? mer tänder? eller något annat än ett papper som säger något som hunden ändå inte kan läsa?
En hund är för mig en hund vare sig mer en registrering hos SKK eller inte efter som det trots allt även SKK till trots så är min blandras en HUND, hade den inte haft den genuppsättningen den har så hade den kanske varit en varg eller en apa vad vet jag? men så som det är nu så per definition är det en HUND…
Konstigt eller hur?
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Inget konstigt alls freke..jag är av samma uppfattning

Jag gav 5000 kr för min som var en tjuvparning. "Uppfödaren" som jag känner lite var väldigt noga med vilka som köpte valparna. Har stadig kontakt med alla köpare samt återträff trots att det nu gått 2½ år. Det känns bra. Valparna blev så fina vovvar så han har faktiskt tagit en till kull med samma föräldrar. Priset är inte det viktiga tycker jag utan att man har råd med alla omkostnader. Man kan aldrig veta hur och när man kanske måste uppsöka veterinär. Om man säljer en hund billigt är det nog risk att folk som inte egentligen inte har råd skaffar hund ändå. Det händer rätt ofta inom hästhandeln och det är alltid djuren som blir de som blir lidande då. För mig är alla djur lika mycket värda. Det är inte prislappen som avgör hur mycket man tycker om sitt djur. Ska tillägga att jag då ej håller på med varken tävlingar eller utställning så för mig är det oviktigt med stamtavla.
även fast det är en hund finns det ganska stora skillnader i såväl fysiska egenskaper som mentala inom samma art, eller hur?
även om jag vill ha en hund för sällskap ska det vara en hund som passar min livsstil och dom krav jag har på min "hund".
≧◔◡◔≦
Jag gav 3500 kr för min Frisco, som är en trevägskorsning….
Varför jag valde en blandis är att jag helt enkelt inte hade råd med en renrasig, och att jag älskar hundar så det spela inte mig någon roll att den är en blandis….mitt behov var inte att vara på utställningar eller så, utan att han skulle vara mitt allt och sällskap…
Lilla Gizmo som jag adopterade från Hundfrämjandet, gav jag 1500 kr för, men detta berodde på att han var ju nästan 10 år då….Det var deras pris, annars så tar dom 3000 kr i vanliga fall…..ett mycket billigt pris….om man tänker på att dom skall veterinärundersökas och sådant när dom kommer dit…och sen all foder som behövs….
Sen måste jag säga att många blandisar är friskare p g a att dom inte är sönderavlade som många renraser är……
Hej!
nu har jag inte läst igenom alla inläggen och har just nu inget husdjur alls men har hela mitt 40 åriga liv varit aktiv för både hund och katt…Kan säga så här…
Då jag började som 15 åring att ta hand om djur som ingen ville ha, då var det oftas att en blandras blev till av misstag, tjuvparning eller liknande…Min första egna hund, 15 år, egen lya och fick fara med djurskyddet ut till en bonde som hade 2 kullar, en renrasig kelpie och en blandras, hans gråhund hade rymt och parat sig med en champion border collie *huvaligen* detta var skamligt och han visste inte vad han skulle göra med valparna, som tiken också inte brydde sig om, så dom var ute i ladugården i en svinstiabox. Kelpien brukade dia dom plus sina egna Valpar.
Det var ingen trevlig syn vi möttes av, valparna hade ringorm också, så kom min lilla älskade Cia till mig endast 6v gammal och inte önskad till världen precis. Då var en blandras lika lite värd som en bondkatt idag, så därför tycker jag att det är helt okej att alla hundar och katter kostar idag MEN jag anser också att det ska vara verklighetsbaserade priser…
Med det menar jag att en blandras "vavva" som på blocket kostar 24 tusen kronor är inte rätt då det samtidigt finns renrasigt för 15 tusen…Fantasisummor!!!
Detta är min åsikt.
Jag tycker lagen ska skärpas, just då det gäller djurägaransvar: att vaccinera, försäkra, chip, avmaska och kastrering [katt]
Att det är viktigt överlag att inse att husdjuren har värde oavsett om det är en katt eller hund…Dom har inte kommit till av sig själva här i Sverige, dom flesta är importer från början, katten fanns inte ens här, så sett…Utan det är vi som väljer att ha dom som husdjur och får då också ta ansvaret…Visst ska djur kosta men det får inte bli en marknad där man blandar hej vilt och tar fantasisummor bara för att tjäna pengar, där är det vi köpare som kan säga STOPP nu är vi inte med på detta mera, för så länge det finns underlag och köpare så fortsätter ju detta och just då det gäller smuggling och parningar på löpande band, tikar som är maskiner som bara föder Valpar och aldrig får vila. Hoppas ni förstår hur jag menar!
Själv är jag absolut allt annat än rik, rik nog att köpa en hund för ens 5000 kr och ändå önskar vi oss inget annat än en hund igen…Vi försöker spara men det är inte lätt alla har vi olika livsöden som gör att inkomsterna är olika och utgifterna.
Så då letar man efter en omplacering ev. så ung som möjligt så vi kan prägla vovven men inte är det lätt och samtidigt vet/vill jag att dom ska kosta, det man kämpade för då man var ung.
Sicket dilemma va? =)
Nu vart detta långt men summakardemumma: djur ska kosta men inte fantasisummor och jag tycker inte man ska hjälpa till att föda dessa personer som bara avlar hej vilt för pengarnas skull. Utan man kan hjälpa hundar och katter som redan finns och som inget hem har istället, omplaceringar, hundstall, djurhem, hittekatter osv.
hoppas ingen tar illa upp nu och detta är min åsikt, säger inte att andra behöver tycka så… =)
28,vad fint skrivet,du kommer bli en bra hundägare när du väl får en vovve det är jag säker på
.
MVH
Lena Medarbetare på BIF
#29 TACK…Lena, snällt skrivet av dig!
tycker också det var mkt klokt skrivet av dig =) kul med vettiga männsikor
min hund kostar 6000 (fast jag får vänskapspris 5500) och jag får den chippad, skriven på mig och vaccinerad mot allt, och får dela upp betalningen då jag känner säljaren. min hund är 50/50 border terrier/tax. det är en tik, så jag kan ju ta Valpar så ett visst avelsvärde anser jag att det finns. tycker det är ett ganska rimligt pris för en veterinärkollad färdig valp. den är testad för ev. allergier också helt frisk.
Tackar igen 
En annan fråga nu då du tog upp det - avelsvärde…Fråga: hur tänker du då tex. att du ska avla och vilken hane, kommer du försöka hålla dig till dom två raser tiken har eller vilket som?
Detta är också en intressant diskution just då det gäller blandraser, visst alla hundra har ett avelsvärde men ska man fortsätta blanda vidare med att tillföra ännu en ras?
Hur tänker ni där, ni som avlar?

Blandrasavel är jag inte emot bara man avlar på rätt sätt och inte blandar aktiva hundraser med lugna raser, jakthundar med sällskapshundar och draghundar med sällskapsraser.
Planerar man avlet och tänker att denna hund kommer att passa i en familj eller till jakthund i en jagande familj då är det bra själv har jag jakthundar (fågelhundar renrasiga och blandras och då är blandrasen blandning av två fålehundar)
Om ni förstår vad jag menar med avlet och inte bara avlar på den och den hunden bara för att man TROR det kan bli en bra hund och man själv kanske vill ha en valp på sin egen hund.
Priset kan kanske ligga högt men som ni skriver finns det billiga alternativ också kan vara bra men intrycket jag fått är att folk bara avlar och avlar och vill tjäna pengar därutöver dessa priser ingen tanke på vad man avlar på tyvärr.
Även detta efter att man sålt valpen tänker folk inte på att hålla kontakt och ev träffa hunden efter ett tag i nya hemmet och se så allt fungerar.
Följer man upp köpet så känns det bättre och då kan man nog se sig som seriös då man visar intresse efter att man sålt hunden hur det går för den.
#33 så sant så, den seriösa biten också att hålla kontakten och kolla hur valpen/hunden får det…
Både priset och vad man avlar på är ju intressanta var för sig och tillsammans…Och så trenden, som jag tycker vi köpare kan sätta stopp för, finns förfrågan/köpare, så avlas det ju massor på dessa hundar som det just då är trend på, inte seriöst och fantasisummor och ingen koll…Vet inte ens om dom blir regade, chippade, avmaskade osv.
#35 det är ju det som menas med seriös
bra tänkt också och alla djuren [katt och hund] är ju i grunden blandras. Men det är ju viktigt att man framavlar friska djur - oavsett ras, eller?
#36 ååh då hänger jag med hehe:p torsdagar är inte min smartaste dag :P
och jaa absolut är det viktigast att det blir friska välskapta hundvalpar =)