Mjällkvalster?
Hej!
Det är så att jag pratade med uppfödarn idag om min valp som är 3 månader.. Jag berättade om att han har vita små korn i pälsen.. Då sa hon att det kan va mjällkvalster och att jag bör kolla upp det, vilket jag ska göra! Men tänkte höra här med er om ni har någon erfarenhet av detta? Om det kan vara det.. Det är små vita korn i pälsen på vissa ställen och sen i botten på hunden så är det lite torrt, men på vissa ställen, inte överallt..
Har ni någon teori om detta?

Kan vara mjäll, kan även vara annat. Kliar han sig mycket?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Nä inte mer än vad en hund brukar göra.. Tycker att det är svårt att bedöma.. Kan det va fodret? Jag ger Orijens valpfoder..

Kan vara men det kan lika gärna vara vad som hellst annat också, svårt att avgöra utan att ha sett varken hur pälsen/huden ser ut eller hundens omgivningar.
Bästa är nog att kontakta veterinär som får kolla på det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja det förstår jag.. Men tänkte iaf fråga mig för här..

Ras på hunden?
#5 Shetland Sheepdog

Ingen aning men jag vet att mammas collie fick lätt mjäll vid stress. Kan även se lite tendenser på min labbekorsning att han får tendens till mjäll vid stressituationer (på hundkursen) och vid "total glädjeyra". Det finns inte tillstymelse till mjäll innan och kommer snabbt.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Vissa maskmedel kan också visa sig i form av "mjäll" efter ett tag.
#7 Kan ju va stressmjäll.. Men han är för det mesta lugn, kanske mer stress när han är extra glad o så..

har du badat eller tvättat honom??
ang. fodret? hade han samma hos uppfödaren?
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Jag har collie och och skulle ge mig tusan på att det är fodret…..pälsar av det slaget blir ofta mjälliga torra av torrfoder,man ser en klar skillnad på torrfoders pälsar och färskfoder pälsar
…men det är ju jättebra att vara på den säkra sidan så det inte är mjällkvalster….berätta hur det går sen…
Jag har visat honom för en jag känner lite som jobbar i djuraffär där jag brukar handlar, hon kollade igenom honom noga och hon sa att det är mjäll, för mjällkvalster är gult i pälsen och det har han inte, så jag köpte mjällschampo + balsam som jag ska prova.. Funkar inte det heller så får jag prova byta foder om det inte blir värre, då får jag ta honom till en veterinär..
#11 Kanske ska övergå till färskfoder istället.. Tyvärr är det svårt att få tag på det här verkar det som..
12,var bor du?
#13 Du får PM!

halloj alla glada…
Jag vill starkt rekomendera en proudukt som kan hjälpa så väldigt mycket vid tex mjäll,klåda osv osv..Men självklart ska man om man ej vet,det ej går över osvósv..gå till vetten..men dessa produkter använder jag på alla mina djur och i vissa fall på bla egna sår osv osv..här kommer en länka…läs på!!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

15;glömde du länken?
Tack! Ska kolla det! ;-)

19,det var en intressant länk
.
MVH
Lena

mmmm…det luktar nykärad båt när man använder dessa produkter..jag tycker det luktar starkt men lukten "försvinner" ganska fort..Och ja..produkterna funkar..och är INTE giftiga på något sätt eller vis…skönt tycker jag…
21,jag har också prob deo mot fästingar,men man ska tänka på att inte sätta på det där hunden har ljus/vit päls….snodden och spike har som tur är svarta ytor