Spruckna trampdynor.
Har någon nå bra tips på bra salva att smörja Rippes trampdynor med?
Han får massor med sprickor i dom
och ibland blir det blodspår efter honom (han bryr sig inte så mycket utan springer så gärna ändå).
Har smörjt med hundsalvan som luktar tjära och håller på nu varje kväll med försvarets hud salva, men nån kanske har förslag på nån "kanon salva"?
Undrar om det kanske var pga trampdynorna han sprang för sakta på tävlingar eller om tävlingarna orsakat det på nå vis?
Hur som helst är vi glada att han sprang för sakta så han fick flytta till oss! 
Det finns ett märke som heter Rapsodine. Dom gör mycket till människor men har även schampo och tassalva till hundar. Tyvärr är den svår att få tag i skall kolla om jag hittar den hemsidan då den inte står på deras "huvud hemsida".

Om han har känsliga trampdynor så kanske du kan fundera på att använda skor på han då ni är ute på promenader, kan även rekomendera kådsalva som funkar jätte bra på både min och djurens hud.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Här finns salvan www.dogaccess.se . Jag använder själv produkter från den serien till mig själv då jag har känslig hud, och den är helt oslagbar för mig iallafall. Ett stort + är ju att det inte är djurtestade produkter.

Var hittar man kådsalva Anne?
Jag använder försvarets hudsalva nu när dom är lite torra

#4 Kådsalvan jag har hittade jag på en vanlig hälsokostbutik.
_**/Mvh Anne
Ja försvarets är bra den också. Har alltid ett stift med mig i "Bengans" ryggsäck ifall det skulle dyka upp något när man är ute. Men rapsoy tassalva har jag hört några använda som tycker den är oslagbar.
kör med jaga lätt,en väldigt fet och bra salva
Min Missy har haft mycket problem med tassarna, men de har blivit bättre sen jag började ge henne fiskolja i maten, värt att testa kanske!?
En annan salva som kan fungera är **"Magmar hudsalva" ** den innehåller: grankåda, tallkära (står så på burken) bivax och animaliskt fett. Jag googlade på det o fick fram deras hemsida. Så den beställde jag… Kan vara knepig att få på tassarna (måste värmas först, stelt annars) men sen sitter det som stenhårt skydd!! När min hund har mycket problem ex när det är vass is ute har jag på henne skor! Gummiskor! Lycka till! 
jag kan tippsa om alovera. Fungerar bra.
Finns i flera varianter.
denhär är jätte bra om de har sår. Annars kan man smörja med den här
när jag tävlade med mina greyhundar badade jag tassarna med ett tvätt medel som hette blå biotex.
Det va super till tassar och nagelband. vet inte om man kan få tag på det i sverige.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Detso har spruckna trampdynor, vi smörde in dom med någon slags handkräm (såklart oparfymerad) och det gick över.
Oj, många sorter som är bra finns det tydligen att välja på!
#9 Har en jobbar kompis som säljer Aloe vera, så det kanske man ska testa, men vilken tycker du är bäst av de 2 du rekomenderad?
Hon som säljer det på jobbet var inte riktigt säker på vilken av de 2 jag skulle ha till tassarna och enligt henne så är bägge bra åt det mesta.
Rapsodine, sökte jag på nätet och man kan hitta butiker där vart de säljs genom att söka på ort, så de 2 närmaste tätorterna har butiker som ska sälja det, så det är ju bra… kanske testa det om annat inte fungerat.
#8. Fiskolja har Rippe nyligen avslutat andra flaskan. Trodde att tassarna också skulle bli hjälpt av det, men dom är lika, däremot pälsen blev super fin och de hårlösa fläckarna han haft på utsidan av låren, fick hår igen….Kanon åt pälsen! Kan varmt rekomendera Dr Baddakys omega 3 fiskolja till problem pälsar (har skrivit inlägg om det här tidigare).
Magmar låter som kådsalvan ungefär fast mindre kletig, låter som ett bra alternativ, eftersom det verkar sitta bra. Får kolla upp den på nätet.
#3 sparde dog access som favorit och ska kolla in på den senare.
#2 + # 4 Kådsalva har jag alltid hemma, men den är lite kletig tycker jag. Skor har jag tänkt på, men han lyfter inte riktigt på benet när han kissar, så han kissar på benen, för när det varit "gris kallt" i vinter var jag lite inne på benvärmare, men pga av ner kissade sånna så har jag avstått från det.
#6 Försvarets hudsalva har jag kört nu med ett tag. Den är lämplig att smörja på, men det har inte hjälpt, fast det var det som vetrinärn tipsade om när jag frågade henne.
Ska testa nåt av era förslag.
Tack för alla tipsen!

Här finns en artikel om aloevera och hundar
_**/Mvh Anne
Tack!
Ska läsa igenom den, strax.
11,hade laxolja till en omplacering som var väldigt sprucken på tassarna,och den hjälpte både för tassar och päls
Vaselin fungerar utmärkt.
#11 Formulan eller first använder jag mest till mina djur när de har sår. Annars använder jag gellyn. Den är bra mot solbränna och röda barn stjärtar och en massa annat oxå.
Pröva även att i kombination med det ge han Gel.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Ok, Tack för svaret!
Ska prata med hon som säljer sånt på jobbet, när jag träffar henne.
Jag testade vanlig oparfymerad hudkräm och det funkade även för hunden:) men man bör kolla upp så att den inte är farlig för hunden att få i sig.
Ja, viktigt att det inte är giftigt!
Rippe slickar mycket på sina trampdynor, så det kanske är därför som inte försvarets hudsalva funkar så bra… kanske.
Det ska man tydligen kunna ha som smör om man är i nöd + att apoteket sa att det luktar vanilj… vilket inte jag tänkt på…men tydligen tycker Rippe det är gott!