Sjuk?
Jag är orolig för min vovvevuff.. Igår var han precis som vanlig; full av bus, åt som en häst och pratade glatt hela dagen.
Idag är det helt annorlunda, han pratar inte, kissar som en häst istället för att äta som en, har inte ätit nå alls men druckit en del vatten, och är allmänt seg, busar inte alls..
Förkyld sa en vän, men jag har ingen aning om hur förkylning yttrar sig hos hund? Vad tror ni? Vad kan det vara?
Det är galet tyst här hemma utan hans pratande hela tiden 
Men lilla (stora) killen då
Tänk bakåt. Hur har veckan varit?
Har ni gjort någonting som ni inte brukar göra som kan vara utmattande för hunden? Har han ätit lite för mycket snö?
Tusse var lite sådär förra helgen. Men då hade vi gjort en massa saker under veckan och jag tror att det tog ut sin rätt på söndagen. Om han har ätit mycket snö så kissar han som en häst men vill inte ha så mycket mat.
Har du tagit tempen på honom?
Vi har inte gjort nå annorlunda i veckan vad jag kan komma på.. Har varit promenader och trixträning och godissök, det vanliga hos oss.
Snö har han inte heller ätit så mycket de senaste dagarna, och igår åt han ju ordentligt.
Nej har inte tagit tempen på honom än, får försöka göra det, det är i baken man ska göra det?
2,ja det är det,ögonen brukar bli glanslösa om dom har feber….en förkylning kan yttra sig på olika sätt,en collie jag hade fick hög feber och så ont i alla leder att han inte kunde gå…men det är alltså olika,försök ta det lugnt idag och låt honom bara vara…men är det temp ska du nog ringa i morrn…det går att ge en så stor en halv magnesyl om han har feber…men absolut igen alvedon eller annat.
Var ute på gården nyss och han kissade mycket igen, samtidigt så försöker han liksom busa lite, men det är inte alls samma go i honom som det vanligtvis är..
Satte mig på golvet med honom nyss och då brukar han komma flygande och vilja leka lite innan det är mysdags men nu kom han bara lunkande och satte sig på mig och såg allmänt deppig ut..
Ska snart ut på liten promenad med honom, där han får gå lös i sin egen takt, får se om det piggar upp honom lite..
4,det är samtidigt bra att han kissar för det rensar ju ut….se bara till att han dricker mycket också…hoppas han piggar på sig
#5 Dricker gör han, drack mycket tidigare och en hel del nyss också, så det gör han verkligen.
men usch vad man blir paranoid på en gång det är nå sånt här, så grymt orolig hela tiden, min kille som vanligtvis är full av energi och aldrig låter mig lämna rummet utan att han följer med, så blir det en sån här förändring över en natt bara..
Fick urinvägsinfektion som förslag nu, men sambon säger att han borde kissa ofta och lite varje gång då, stämmer det?
7,ja det har han rätt i…..han kan ju också blivit kall bara….men håll koll o låt honom ta det lugnt så länge,
Låter inget roligt alls. Det är så svårt med djur för dom kan ju inte säga till vad det är för fel.
Krama killen och säg åt honom att krya på sig!
Nu har vi varit ute på promenad med en hundkompis, då vaknade han till lite och blev så man kände igen honom lite mer, även om han inte alls var lika på som vanligt.. men det var mer energi än tidigare i morse i alla fall
10,vad bra han behöver kanske bara koppla av och vara sig själv ett par dagar…precis som vi ibland
Idag är han fortfarande slö och kissar jättemycket varje gång vi är ute och har fortfarande inte ätit nå mat.
Men svanser är lite högre upp idag iaf, och viftar mer än igår så kanske är lite gladare.
Tog tempen nyss och den låg på 39,3, läste att den skulle ligga mellan 38-39 så han har nog lite feber?
ojdå…jag tycker du ska slå en signal till vetten då….han kan ju som sagt blivit kall eller nått…eller om det är nått annat som far runt i kroppen på honom..
Berätta hur det går,och pussa på honom från oss.
kram
Vi ska ringa dit idag, så orolig för min "plutt".. Saknar verkligen energin här hemma och allt prat han brukar köra med :(
Pratade med min låtsasmamma nyss och hon sa att det första hon kom att tänka på när någon blir slö, dricker och kissar mycket är Diabetes, och det tänkte jag igår också när jag försökte komma på sjukdomar som man kissar mycket av. Men det är ju bara en tanke av oss, får se vad vetten säger.
Trots att han är slö så är han iaf pussglad så han tackar för pussarna :)
14,min york blev aldrig slö trots svår akut diabetes….men jag håller tummar och tassar för er.
tröstekramar och andas lugnt!
Klockan 14,15 har vi tid hos vettisen i Karlstad, håll tummarna för att det inte är nå allvarligt med plutten

Håller tummarna för att det inte ska vara nått allvarligt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hur har det gått för din vän….hoppas innerligt att det inte är något allvarligt…styrkekramar från mig till er båda
Eija
NU är vi hemma igen, 3½ timme har vi spenderat hos veterinären, för det mesta med att vänta på provsvar.
Aramis har iaf en infektion i kroppen och en inflammation i nacken. Så i morn ska vi hämta ut medicin och införskaffa sele istället för halsband så han inte belastar nacken så mycket.
Det har varit en låååång dag för alla, utom katten möjligtvis, så nu är vi riktigt sega här hemma.
I morgon ska veterinären ringa upp och meddela svaren på urinprovet också.
Åhh vad skönt att det gick väl…se nu till att vila bägge 2 från nervpirret…och jag sänder en krya på sig kramis till Aramis

Så skönt att ni fick reda på vad det var! =)
Men hur kan ett halsband ge infektion?! :O

#19 vad skönt att ni iaf fick reda på vad som är fel.
Ett tips förutom att skaffa sele istället för halsband är att även om ni inte redan har det inskaffa en ganska hög "matbar" så att hans mat och vattenskålar hamnar högre upp och han slipper då böja så mycket på nacken för att äta/dricka.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#21 Jag tror inte halsbandet hade något med infektionen att göra. Däremot har halsbandet gett honom inflammationen om jag förstod rätt.
#22 Jo det har jag redan gjort :) Har inte hunnit köpa en hög matbar, men satt upp matskålarna på en pall så de är i bättre höjd för honom :)
Nu väntar vi bara på att det ska bli morgon så vi får hämta ut grejerna på apoteket så han kan bli bättre snart!

#23 Men hur kan halsbandet ge honom inflammation? *lite småtrög*
#24 Alltså om han har ryckt till ordentligt i halsbandet så kan det ha blivit, om jag förstod veterinären rätt. Det har han ju gjort lite då och då, sett vår katt ute och glömt att han varit fast =/ eller dragit mot lukt efter löptik och glömt att han varit fast.
Så nu är det sele som gäller, och medicin så klart.
Min systers hund kan inte heller använda halsband på gund av att det har varit för kraftiga ryck. När hon fick honom var han så genom spänd över nacken att han inte kunde gå normalt med frambenen (han är en omplaceringshund). Efter varit hos både vetrinär för röntgen och medicinering + varit hos en sjukgymnast under en längre period så lever han ett helt normalt liv och har inte ont av sin skada så länge man underhåller med massage.
Vargnatt: Har du svårt att hitta en sele som sitter bra så kan jag verkligen rekomendera Mr koppels selar. Dom är billiga och snygga men framförallt hållbara. Min vovve är expert på att dra sönder selar (4 selar av olika märken har fått avsluta sina dagar allt för tidigt), men den håller riktigt bra. Tyvärr så är det inte många ställen som säljer dom så det kanske får bli att beställa direkt ifrån dom. Bara ett tips. Vad skönt ändå att det inte var värre tur att han har en sådan uppmärksam matte
.
#26 Tack för tipset :) Jag är helt ny på selar så jag har verkligen ingen koll på vad som är bra och så. Ska till djuraffären senare idag och kolla vad de har där, hoppas hon som jobbar där är lite bättre insatt än mig i det 
Natten har gått bra iaf, alla har sovit djuuupt efter dagen hos veterinären. Innan vi la oss fick han i sig mat i alla fall också :).
Idag verkar han faktiskt piggare trots att vi inte hämtat ut medicin än, det ska vi göra på sambons lunch då det är han som har pengarna.
Men han är i alla fall lite mer uppe och går nu, följer efter en lite mer som han brukar och svansen är lika glad och hög som den brukade vara tidigare, så det verkar ju gå framåt :)
Det jobbigaste nu verkar vara nacken för honom, vrider han huvudet för långt åt vänster skriker han hjärtskärande verkligen, så tur att vettisen skrev recept på något för den också som skulle minska smärtan där.
27,lilla gubben pussa på honom från mig,och hoppas han kryar på sig fort
Nu har vi hämtat ut medicin iaf, pencillin (stavning?) och något som ska hjälpa mot inflammationen.
Också har vi varit och köpt sele åt honom så nu är det slut med halsbandet här hemma :).
Var lite uppmärksam på magen nu när han får piller
. Min har lite känslig mage och när han fick gå på en rätt stark dos antebiotika så gav jag honom A-fil för magens skulle. Det knepiga är att hans mage klarade A-filen när han fick medicinen men inte när han slutat med den
.
Kolla så att selen sitter bra runt både bröstet (alltså inte för högt upp utan den skall ligga mot bröstbenet som du känner som en liten topp eller vad man säger). Och sedan så skall den inte ligga för långt fram heller över skulderbladen, som kan göra att hunden blir fast i rörelsen. Gå inte bara på märket kan bara säga mina erfarenheter och det är att björkis och hultra selarna inte alls sitter bra på min vovve. Köpte en rusigt snygg läder (kenjan) sele för 1000 kr och den satt inte alls bra så nu har jag en sele liggandes här till ingen nytta
.
#30 Han fick fil med medicinen som man skulle blanda med mat, för han äter inte sin egen mat så bra just nu :).
Så nu ligger han och vilar, jag hoppas verkligen det hjälper så han inte har lika ont snart.
Jag ska försöka ta en bild på selet när det sitter på sedan så kan jag lägga in här så får ni se om det ser ut att sitta bra. Vi var ute på en kortis tidigare med det på och han verkade trivas i det :) Men tar gärna fler åsikter om hur det sitter och så, som sagt helt ny med det här med sele och vill ju inte att han ska gå och vara obekväm i det.
Va skönt att höra att din älskling skall bli bra…..kram