Ingen tycker om min Tuss
Sorligt men sant. Alltid när vi går till hundrastgården och det är nya hundar där så brukar jag snällt fråga om Tusse får komma in och busa.
"Bara han e snäll" säger dom då.
"jaaa han e snäll men han skäller väldigt mycket"
"haha ja vilken hund gör inte det, släpp in honom"
Så släpper jag in Tusse. Och alla andra går efter fem minuter. Tusse står snopen kvar och förstår ingenting.
Men saken är den att när han leker så skäller han. Han skäller som om han sjunger opera. Högt och ljus så att hela hjärnan vibrerar på alla som står runt omkring.
Hussarna och mattarna håller för öronen, dom andra hundarna försöker springa därifrån. Dom drar sig bakåt och trycker sig mot mattes eller husses ben.
Tusse flänger runt och förstår inte varför ingen annan vill leka. Han bjuder ju upp till lek. Hämtar pinnar, ställer sig i busposition… men ingen vill leka.
Tusse förstår inte att det är skällandet som är problemet.
Kom precis in från hundrastgården och det var samma sak igen.
Alltid så ska hans skällande jaga bort folk och fä.
Men Tusse vill ju busa…
Det är fyra hundar som står ut med honom, tre av dom löper och den andra är på pansionat.
Hur får ja honom att sluta skälla när han leker?
Han skäller aldrig inne (om inte katterna gör något hyss) eller när han är kopplad. Bara när han är lös. Och bara när vi är i någon hundrastgård eller på en äng.
Han vill berätta så mycket "nu tar jag pinnen" "nu springer jag" "nu har jag lagt leksaken vid dina fötter" "nu vill jag bli jagad" "nu ska jag bajsa" "nu kissar jag" "nu har jag kissat klart" "jag hittar den inte" "jag har hittat den"….. ja ni kanske förstår?
Hur får jag tyst på odjuret?
Jag kan ju bara svara för Snodden som har ett mycket högt vallhundskall, som sig bör eftersom han ska höras…när han var yngre gjorde han samma sak….men jag ignorerade honom helt,titta inte på honom säg inget när det inte är absolut nödvändigt när han skäller.
En del tränar ju in skall på kommando, det försökte jag med, men med motsatt effekt på honom så det lade jag ner,idag skäller han när han behöver aldrig annars…
Jag har försökt att ignorera. Tänkte aa men det är ju bäst.
Dom andra hundarna ignorerar honom också ju.
I 30 minuter stod han och skällde på en småknubbig irreterad labrador dam som inte alls hade några tankar på lek.
Sen blev hon så förbannad (såg så ut i alla fall) så hon började springa efter honom. Morrade och visade tänderna. Tusse blev världens lyckligaste och trodde "äntligen jagar hon mig tjoho jag får leka"
När jag ignoerear honom så tystnar han. Men så fort jag vänder mig mot hans håll så börjar han igen.
Men jag får fortsätta på det spåret. :)
Min kompis hund (bordet terrier) skäller som du beskriver när hon leker med min hund, första gången dom lekte tyckte Milou (min hund) att det var sjuukt jobbigt men alla gånger efter det så har han inte brytt sig om ljudet utan lekt med henne. Hon låter nästan som en apa och hon slutar alldrig och låta
. Så hundarna på hundgården är säkert bara inte vana vid sånt :P.
#3 skönt att det inte bara är Tusse som är lite knäpp :)
Jag förstår din dilema, min lilla gubbe är skällig med, men det har blivit mycket bättre….så det är ju träning o åter igen träning som gäller…….beröm när han är tyst osv…..
#5 jag tycker att det är så svårt det där för så fort jag berömmer honom när han är lös så början skälla igen :S

Du får väl se till att träffa min best.. han skulle säkert gilla Tusse!! Om inte annat som tugg leksak… 
Tzar brukar inte ha problem med att bli utskälld om han vet att han gjort något.. Men gillar inte när någon hund bara börjar helt utan anledning..
Förstår hur jobbigt du/ni kan känna det.. Men det som är som Spikes säger.. Funkar inte ignorans, träna in skall och omvänt..
Att belöna vid kommenderat skall.. och ignorans vid ej önskat skall..
tar ett tag men trägen vinner..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Tuss skulle passa bra med min Milou också 
Haha vi får helt enkelt ha hundträff allihoppa så att Tusse får lära sig att man skäller inte på andra hundar ;)
Ska pröva att träna in "skall" men hur ska man göra? Ska jag säga skall när han skäller? Eller ska jag säga skall innan han skäller?

Testa precis när han börjar.. och sen testa och tysta honom efter 2-4skall och då belönar du honom om han tystnar..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus