Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 2568 ggr
Gasoline
0

Berömma eller skälla?

Min hund har fått en konstig ovana att springa ut i skogen och inte komma direkt på inkallning, då skogen är full med snö och det alltid är på kvällen då det är mörkt så kan jag varken springa efter eller se honom.

Ska man berömma eller skälla på en hund när den kommer tillbaka efter en "rymning"?

Vissa säger att man ska berömma, då den har kommit tillbaka, vilket jag håller med om. Men man borde oxå skälla, då den har rymt. Hur hanterar men detta på bästa sätt?

spikes
0

Skäll aldrig på hunden när den gjort det,påkalla i stället dess uppmärksamhet med olika rop ljud och spring ifrån den och vifta som en tok med ermaran eller nått, då blir det du som blir den intressanta…glöm inte berömmet när den kommer, det ska alltid vara roligt att komma på en inkallning, ovsett hur arg man än känner sig….

madspaze
0

Jag har 2 olika kommandn för inkallnin, en rolig en jag menar allvar… jag tror hon fattar skillnaden, men hon lyssnar juh inte för det, bara ibland…

Oavsett hur mycket jag ibland vill ge henne värsta utskällningen så får hon berömm när hon kommer till mig.

Ta bara några djupa andetag och gå vidare med livet.

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått träna på det med min tik, hon har jakten i blodet så många gånger hon stuckit till skogs efter någon stackars hare.. när hon kom tillbaka (slutligen efter 10 min) stod jag där o småjollrade till henne, besviken ja, arg nej, lättad JA! Kom på att jag måste ha ett komando till henne, när jag menar allvar, snarare när det gäller livet! (harens..)

Tränade in: Kom hit! positivt med godis och en MYCKET glad matte! Glad

Det fungerar! Nu när det kommer en hare framför henne och hon inte har hunnit springa säger jag bara: Kom godis! Har hon börjat springa och fått upp farten gastar jag: Kom hit! tro mig hon kommer och får massor av kel o godis!

Den vanliga inkallningen som gäller annars är: Kom här! el Komsi! el Här går vi! Flört Lycka till med din vovve!

Min Missy till vänster på fotot till höger vår dagishund.

Kickilu
0

#3 Va roligt att du hittat ett sätt som fungerar Glad Min hund är också himla intresserad av harar. Nu har han som tur är alltid varit kopplad när vi sett dem. Det är min fasa att han skulle springa efter och vara borta 10 min. Därav har jag ofta spårlina på honom. Tänkte testa att göra som du - lära in ett riktigt skojigt "Kom godis" Rådjur har jag lyckats få tillbaka honom på där han valt mig i stället men hare är något alldeles extra.

silvery
0

om du skäller när han kommer tillbaka kommer han tolka det som att han var olydig som kom hem…

Freke
0

Varför skälla överhuvudtagen?? Någonsin??

Hur Arg man än blir på sin hund.. Så är det inte dennes fel någonsin oavsett vad den gör?! Eftersom om den gör fel är det något du tillåtit den ta sig den friheten att göra… Oavs. Vad det är..

Felbeteende är bättre att ignorera bort.. Lättare sagt än gjort! - Jag vet.
men det är en bättre lösning!

Beröm och uppmärksamhet fungerar alltid bättre och ger bättre resultat.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

rulda
0

Jag tycker inte heller att du ska skälla när din hund kommer tillbaka.
Det jag använder när det är allvar är en speciell vissling jag har. Den fungerar alltid.
Gick ganska snabbt att lära in för det är samma som jag använder till katterna. När Tusse märkte att katterna kom på den signalen så kom han också väldigt fort :)

Om han bara går åt fel håll så säger jag "vart ska du" och då vänder han om och går åt samma håll som mig.

Men det är jobbigt med hundar som rymmer. Det är inte förrns den sista vekckan som jag har vågat ha Tusse lös. Han vägrade komma i början

Gasoline
0

Ok, nej, jag har inte skällt på min hund när det kommit tillbaka, men just det där om att det blir ett lite dubbelt budskap är de som gör mig lite fundersam. Min hund brukar inte sticka, har gjort det ett fåtal ggr under de senaste åren, iaf när jag har haft honom.