Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1839 ggr
empan-hampus
0

Följsam hund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag för någon månad sen tog Detso, en 4 årig engelsk springer spaniel. Så har jag märkt att han inte är specielllt följsam.. På promenaderna så bryr han sig mer om spår, kiss och annat roligt.. Bryr sig liksom inte om mig.. Han är en jakthund. Ägarna innan har haft med honom på jakt sen han var valp.

Men jag undrar om jag kan ändra på det? Vill ha en hund som tycker om mig mer än något annat.. Finns det något att göra?

rulda
0

Jag hade samma problem med Tusse när vi fick honom. Förra ägaren hade inte brytt sig om att träna honom det minsta.
Det jag har gjort för att få honom att bry sig om mig när vi är ute och går är att vara så rolig som möjligt.

• Hela fickan är alltid full med korv.
• Jag har ibland oväntade leksaker med mig som jag vet att han tycker om
• Ibland börjar jag springa allt vad jag har helt utan anledning
• Jag byter riktning
• Jag gör underliga ljud
• Jag tränar mycket på att "stanna" och "kom"
• Det har även hänt att jag har lagt mig ner och rullat i snön, allt för att jag ska vara så rolig och oförutsägbar som bara den.

Nu har han förstått att matte kanske inte är så tokig i alla fall. Men fortfarande är det väldigt spännande med andra hundar, spår i snön, kissfläckar, snöflingor, löv m.m m.m

Men allt jag kan ge som tips är att du måste vara oförutsägbar. Gör promenaderna till en "suprise" varje gång.
Till slut kommer vovven att hålla koll på dig bara för att vovven vet aldrig vad du kan hitta på.

Lycka till

empan-hampus
0

Oh! Tack så mycket! Ska genast börja försöka med tipsen du gett! Skrattande Kan skriva här sen hur det går Flört

rulda
0

Jag hoppas att det fungerar på din hund också.
Ska bli kul att läsa hur det går sen :)

Kattmynta
0

Beröm varje gång vovven vänder huvudet åt ditt håll och ger dig en blick även om det är långt emellan responsen. Var snabb. Det kommer bli oftare och oftare tillslut. =)

empan-hampus
0

Idag provade jag vara rolig då! Haha, men han är fortfarande inte intresserad… Han sprang iväg och jag ropade hej då och sprang och så men han brydde sig inte… Sen så provade jag att stanna medans vi gick och då fortsatte han att gå, luktade lite, gick runt.. sen efter 5min då kom han och ställde sig vid mig och då berömde jag.

rulda
0

Han kom i alla fall ;)

Men det kanske är någonting i luften, tusse vara totalt väck idag också.

empan-hampus
0

#6 Snarare på marken xD Eftersom han är jakthund kanske det inte är så konstigt… Tungan ute

Kickilu
0

#1 Himla bra tips. Även jag sög åt mig vart enda ett. Ska också ladda fickan med korv och vara oförutsägbar. Tack Flört

#5 Skönt att höra att jag inte är ensam. Har precis samma problem som du. Men nu ger vi inte upp utan testar stenhårt med ruldas tips. Vill också ha en hund som tycker jag är det roligasteObestämdTungan ute

empan-hampus
0

#8 Haha jasså.. Det var ju skönt att höra Oskyldig Nej då men, ja vi får kämpa! Tungan ute

Freke
0

Även om ni vill ha hundar som tycker om er mer än något annat så kan ni faktiskt inte ta ifrån dom det att dom är hundar…

Och hur man än virder och vänder på det så är luktsinnet det mest utvecklade hos hunden sen hörseln och sist synen..

Så varför försöka att tabort det hos dom? det är ju så att lukt fläckar är hundens dagstidning.. dom kan inte läsa expressen eller aftonbladet..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

empan-hampus
0

#10 Men en hund ska inte springa ifrån sin ägare, om man inte godkänt det… Tkr inte jag iaf..

spikes
0

En hund vill man ju ska komma på inkallning oavsett lukter och annat…ska man ha den som fågelhund spårhund eller annat så lär man den ju att jobba med det,men den ska ändå kunna avbryta och komma när man säger till…

Går jag däremot en vanlig prommis så får dom läsa aftonbladet tills jag säger att vi ska gå vidare i lite mera avslappnade former….

Ett tips till gå och göm er med hjälp av en kompis och låt sedan hunden leta upp er…det brukar göra susen,och gissa om dom håller koll på er efteråtFlört

rulda
0

#10 Självklart ska hunden få gå och nosa och böka i marken (ja, tusse är igentligen en gris) men samtidigt vill jag att han ska hålla lite koll på mig. Jag vill inte att han ska bli helt döv av att en annan hund har kissat just där.
Om han hittar en fläck som är så intressant så kan jag gå iväg utan att han märker det. Sen så när han väl vaknar till liv igen så hittar han mig inte, börjar skälla och bli allmänt stressig.
Så därför tränar jag honom att ha lite koll på mig också, inte bara jag på honom.
Sen att dom ska lukta på varende milimeter av marken tycker jag är lite överdrivet. Speciellt när matte har blivit så där sjukt kissnödig och bara måste hem NU, då vill man att det ska gå undan ;)

rulda
0

#12 låter som en bra ide :) Jag ska ut och gömma mig! Tyvärr har alla mina hundvänner förhinder just nu. Thailandsresor, löptikar, jobb, sjukdom…. eh måste alla löpa sammtidigt Skrikandes Får skaffa lite killkompisar till Tusse tror jag.

Om jag går ut samtidigt med sambon så är jag inte ett sandkorn värt.