ögonlysning/höftröntgen
I denna tråd kan vi skriva vad vi vet anser osv osv,om just desa ämnen…..
Men i en trevlig ton tack….
MVH
Lena
Medis på Bif
Höft och armbågsröntgen är det många raser som har problem med, även bara höfter och sissa ha knäna. Jag väljer att röntga för att själv veta hur med är med min hund så jag vet vilka grenar jag bör undvika, om fallet skulle vara så.
Hade jag haft en blandras som jag ville köra Agility med hade jag också röntgat då denna grenen tar mycket på lederna.
Golden må ha problem med PRA men jag har inte ögonlyst Ceasar för det. Han ska inte gå i avel och det krävs minst en bärare för att valparna ska få det.
**MVH Cerrolyn
Tycker det är rellevant att göra respektive på hundraserna med kända problem. Tex: Schäfer med sina höfter och armbågar, Collie med ögonproblem osv. Sen finns det hundraser där det inte alls behövs då kända problem inte uppståt där så som Berner Sennen.
Tycker personligen att HD & AD röntgen är ett måste på avelspar innan avel samt avkommorna specielt vid renrasiga hundar, blandraser är det inte så vanligt att det görs på. Ögonlysning skall tillföras på de hundar som är kända för sina ögonproblem som tex Collie jag nämnde åvan. Det ger ägaren en säkrare grund ifall problem skulle förekomma.
Skulle det vara så att man skulle para två renrasiga hundar för att få fram en fin blandras skall AD & HD röntgen givetvis förekommit och ögonlysning om det är av den ras med ögonproblem.
För mig som hundägare är det mycket viktigt att en valp/dess föräldrar gått igenom detta vid köp.
Drar exemplet när jag köpte min första hund som var en Collie. Jag hade som krav att föräldrarna skulle vara AD & HD röntgade samt ögonlyst och valpen skulle ha en felfri nyligen gjord ögonlysning som tur var så fann jag en uppfödare som följde dem kraven. AD & HD röntgen gjorde jag sedan på henne vid 1 års åldern efter krav från uppfödaren som ville se ifall medfödda fel kunde finnas vilket inte fanns.
AD/HD och ögonlysning är väll en god grund för att försäkra sig om att man inte sprider ärftliga fel från vuxna till Valpar som bara blir men för hundarna.
Jag har höft/armbågsröntgat min schäfer/boxer. Tycker det är en självklarhet även om han inte skall i avlen, men för hans välbefinande om det skulle varit något galet, vilket det inte var
.
Har dock inte ögonlyst honom då jag inte känner något behov till det.

#2 ? hur menar du med Sennen ?
Jag har haft Berner Sennen och det finns massa höft problem med dom.. och det finns en cansergen som ligger latent i nästan alla sennen främst då ifrån Danska uppfödare och de är in avlade i den svenska stammen..
Utvecklas runt 4år och sätter sig i mjälte eller bukspottskörteln.
Så att Berner Sennen inte skulle ha problem är något som jag ser med helt andra ögon..
Var någonstans har du hittat fakta för att det inte finns problem..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
2,du tar också upp att collie har ögon problem…detta var väldigt många år sedan, men dom ögonlyses trots allt idag också….har haft collies sedan 91 nu…
#4 Det är vad jag fått höra av 4 Sennen uppfödare som varit i kontakt med mig.
#5 Har också haft Collie sen dess och har stött på många som fått ögonsjukdomar som lätt till att dem bla blivit blinda. Uppfödare jag varit i kontakt med säger att det förtfarande hänger kvar därav ögonlyser man valparna liksom dem vuxna. Även min första Collies uppfödare kör än idag med ögonlysning då Collie har en viss tendens till ögonsjukdomar. Om jag inte minns helt fel heller så säger SKK samma sak.
6,vill också dementera det du säger om collie….det problemet finns inte,men dom ögonlyser dem ändå ifall de skulle komma tillbaka….
#7 _Som jag skrev i #6
_Säger inte att Collie är en dålig hund, det är min favoritras och jag har själv en Collie och en Border Collie.
8,men det trodde jag inte heller
…ville bara poängtera det du skrev om dess ögon för det stämmer ju inte
,kan ju vara bra att veta för em som kanske går i collie tankar eller får en blandis med collie i….
Ser nu att det blev visst en fördröjning mellan våra inklägg….ja jag vet inte vilka uppfödare du har pratat med…men eftersom jag haft collie nu sedan 91, och är väl insatt i rasen så kan jag med rent samvete säga som ovan…..annars håller jag med dig om att det är bra att dom ögonlyser ändå,man vet aldrig vad som kan hända igen
#9 Alla Collien har ju inte ögonproblem men tendenserna till att den KAN få det hänger fortfarande kvar. 
En del Collien har bra ögon andra inta liksom en del schäfrar har bra höfter andra inte lite beror nog på hur uppfödaren väljer att avla på sina hundar.
10,se där nu blev det nått konstigt igen
…jag skulle inte vilja använda ordet tendensen, utan det har helt med aveln att göra…inga problem med ögonen alltså en ren avel…och tvärtom…
#11 Sorry, lite usel på svenska. Blandar ihop ganska mycket med två språk i huvudet.
Men du fattar säkert vad jag menar - kan förekomma men inte alltid -
12,helt ok
14,Vad skoj att du intresserar dig för just collien
,och självklart står det så precis som jag skrev ovan så har det funnits inom den rasen…..och även problemet med underbettet… för herrans många år sedan,men det är som med ALLA andra raser viktigt att kolla upp varifrån hunden kommer släktled osvosv,så för mig spelar det ingen roll vilken ras jag än skulle köpa så skulle jag granska det noga…..
.
Intressant dock är att i länken står det inget om när man senast påträffade en utbredd indikation på att det kan vara på väg tillbaka inom collien……med tanke på att detta med ögonen är bortavlat …men som sagt man vet ju aldrig med någon ras……

Vid vilken ålder bör man röntga höfterna på en hund första gången, är det vid 18 månaders ålder eller?
16,en del gör det tidigare än så…men jag har alltid väntat tills dom är nästan färdig växta…och undvikit belastnings träning under tiden…jag tycker 18 månader låter som en bra ålder,men själv har jag väntat till hunden har blivit nästan två och ett halvt år….utom med en av dem som skulle användas i avel också…honom röntgade jag vid 18 månader…så det är ju lite upp till var och en.

#16 Jag fick som svar av vetrinär igår att jag kunde vänta tills hon är 1 år.
Hunden måste vara ett år fyllda, om man vill att avläsningen ska vara officiell. På storväxta raser vill man att de ska vara 18 månader fyllda vad gäller HD/AD. Man kan ju förstårs för röntga tidigare, men resultatet blir då inte officiellt.
Ögonlysning görs på vissa raser innan de levereras, vid 8-10veckors ålder. På de raser som bekämpningsprogram finns och hundar som ska gå i avel får ögonlysnings intyget ej vara äldre än ett år om deras Valpar ska få registreras.
Nog finns det Collie med ögonfel i dagsläget också, men då de flesta lyser sina avelsdjur har det minskat betydligt på senare år.
Berner sennen är en av de storvuxna hundraserna som har problem med HD/AD. Samt att de som någon skrev tidigare är oerhört tumör benägna. Tråkigt med en annars så trevlig ras.
19,Ska man köpa collie så ska man se till att den är ögonlyst något annat har väl inte kommit fram i mina inlägg vad jag kan se?,att det finns mindre noga räknade uppfödare inom alla raser är vida känt,men du skriver minskat betydligt…jag framhåller att den är obefintlig sånär som på ett eller annat fall jag nämnde ovan.Och detta är inget resultat som minskat på senare år,det är otaliga år som gått mellan att det bröt ut en ögon sjukdom hos dem.
Har du någon statistik som kan bevisa motsatsen så är du välkommen att pm,a mig om den.
MVH
Lena

15#, Intresserar och intresserar. Jag har två halvcollie själv, med en som möjligen har brytningsfel i ögat.
21…det var ju synd,jasså jag trodde det eftersom du lade ner arbete på att gräva fram info,men det kanske var i ett annat syfte
# 20
Resultaten är offentliga så man kan få samtliga resultat från SKK om vill ha svart på vitt. Jag kan bara relatera till de som lyses hos oss, och vi har en hel del Collie.
Men snälla, det är väl inget riktat till dig !!!! Inte blir jag väl arg eller tar illa upp om någon säger att det finns rasbundna problem på den ras jag har.
http://www.sck.cc/Valpinfo_24_okt_2008_kw.pdf
Länk till sida som svenska collieklubben själva skriver om CEA Tror ju inte att de är ute och cyklar..

#24, Den verkar vara aktuell. (År 2008). Jag tror inte du är ute och cyklar iallafall.
Ska väll tillägga att jag har colliekorsningar och är inte ute efter att trycka ner någon med collie.
Jo det är en länk till Collie klubbens sida där dom skriver om att problemen finns. Inte har det förändrats på ett par år. Och varför skulle de inte skriva med stora bokstäver att nu är våra hundar fria från ögonproblem. Sen är det så att har man avlat bort problemen, då släpper man på kraven. Men enligt senaste listan på raser som har bekämpnings program finns collie med i gott sällskap med en massa andra raser, några nya har också tillkommit.
Vi har i många år haft bekämpningsprogram även på min ras vad det gällde hämofili, men det är häft numer.
Jag vill väl heller inte trycka ner någon , nu är det som det är.
Varför tas det så personligt ????

Ja, det är nog lite upp till var och en om man tar det personligt eller ej. Som sagt, det är ju ett forum.
(Helt OT, jag vet
. Återgår till ursprungsinlägget nu.)
Redigerade detta inlägg lite.
Vidare diskussioner kring collie klubben eller andra klubbar kan ni starta en ny tråd om eller ta det via pm.
Åter till höft röntgen och ögonlys nu!
MVH
Lena Medarbetare på bif

vrf ögonlyser man en hund?
Redigerat av lena (spikes)medarbetare på bif
# 31
För att leta efter ärftliga sjukdommar. Främst för de hundar som går i avel, eller ska gå i avel. Samt att se vad föräldra djuren nedärver.
Kan även vara ett led i en undersökning på ett djur med kliniska symptom.
Även en del katter ögonlyses.

#31, Precis som #32 säger, för att undvika att avla på äftliga sjukdomar.
Men hur vanligt är det att man ögonlyser för att det misstänks ögonproblem? Finns det andra sätt att diagnostisera ögonproblem? Bokstavsskylten går bort…
Det kan vara ett djur som plötsligt börjar bli olik sig betendemässigt, där man kan misstänka problem med synen, bla.
32 och 33…varför är det så svårt att hålla en god ton och hålla sig till ämnet ??.
Det är helt fritt att starta en ny tråd när man ser att den börjar segla ut i något som inte hör till den tråden man är i….läs igenom reglerna igen, och eventuella svar om detta tas via pm!!!!!.
Redigerade 33 lite också….Hör av er till sajtvärden om ni har problem vidare och inte kan pm,a mig.
Denna tråden handlar om höftröntgen/ögonlysning inget annat..
MVH
Lena medis på bif

Redigerat av Lena (spikes)medarbetare på bif…………
Mina frågor finns ju kvar, som sig hör till tråden.
Åter till trådens huvudämnen!.
Jag kommer även i fortsättningen ta bort alla inlägg som inte till hör ämnet.
MVH
Lena medis på bif
# 40
Funderingarna finns kvar.
Låser denna tråd! det verkar inte som alla hörsammar att hålla sig till vad den handlar om!….
välkomna att starta nya trådar om det ni vill ha svar på
.
MVH
Lena medis på bif