Ögat rinner..
Detso's öga rinner ovanligt mycket.. Det är en gul gegga och han är väldigt röd i det ögat.. Kan det vara ögoninflammation?
det låter som en inflammation eller irritation av något slag,ring och rådfråga vet…under tiden kan du tvätta med uppkokt avsvalnat vatten,det brukar dom också tycka vara skönt om det svider eller kliar…
#1 Okej. Vi har en ögonsalva för både människor och djur hemma som är mot just inflammation i ögonen. Har använt det på mig själv och råttorna. Det skulle jag kunna ta va?
Javisst om den är för djur ska det ju inte vara några problem…men tvätta först bort geggen med de uppkokta vattnet för då får du det mera sterilt….har du namnet på salvan? själv har jag använt terracortril på en omplacering jag hade och den går även på djur…fick den utskriven av min vet.
#3 Salvan heter Noviform. Så står det Bibrokatol under.. Nu när jag läste så står det ingenting om att djur ska ha den.. står ingenting faktiskt.. Jo att den är för lätta inflammationer i ögon och ögonlock. Förpackningen är gul/vit.
4,då vet inte jag om jag skulle våga….jag vet ju bara om den jag själv fick ut av vetten…..skulle råda dig till att bara tvätta med vatten då.det tar ju bort mycket det med…om du kan så går det ju att skölja med det också….
#5 Okidoki. Tack för svaren! 
berätta hur det går för er sen
#7 Absolut! 

Ögon tvättas lämpligen med koksaltlösning, inte vanligt vatten då det kan kännas irriterande också.
Koksalt kan du antingen köpa färdigblandat på apoteket eller koka själv. Koka upp 21/2 dl vatten med 1kryddmått vanligt salt, låt svalna. Förvara i kylskåp ett-två dygn sen får du koka nytt.
Tänk på att alltid använda olika bommullspad i ögonen annars för du lätt över smitta från ett sjukt till ett friskt öga, tänk även på din egen handhygien när du grejsar med ögonen.
9,uppkokt vatten är inte irriterande vad får du det ifrån?,man behöver inte använda koksaltlösning alla ggr,det däremot kan vara irriterande för ett öga….i övrigt håller jag med dig helt och fullt.
Kran vatten är helt ok.
Det som används som första preparat är Noviform som är receptfri, finns även en som heter enkel ögonsalva. Båda dessa är egentligen bara vasselin som smörjer ögat, är det skräp i ögar så brukar det komma ut. Man kan behandla högst tre dagar om det inte blir bättre kontakta veterinär.
Är det båda ögonen ? Om bara ett öga, eller om hunden kniper med ögonen ska det inte behandlas hemma utan kontakta vet. för behandling.
Man använder human preparat även åt djur, men inte recept belagda utan undersökning och ordination.
Du har rätt nyligen tagit över din hund? eller har jag blandat ihop dig med någon annan kanske.
Det är rätt vanligt iallafall att hundar får ögoninflamation efter en omplacering. Min fick det två gånger under en kort period.
#12 Ja, jag har nyss tagit över honom.
#11 Nej det är bara ett, det rinner och är rött, men han störs inte av det.
# 13
Då skulle det inte skada att prova Noviform några dagar. Men skulle han börja kisa måste en veterinär titta på den. Men lite lurigt då det bara är ett öga.