Hur mycket fäller en hund?
Tusse håller på att bli naken. Jag tror att han riktigt har siktat in sig på beach 2009…
Nej men skämt och sido. Hur mycket kan en hund fälla? Ska dom ens fälla all päls nu? Det är ju hur mycket snö som helst där ute.
Jag borstade precis Tusse och det ramlade bort mänger av päls och han tyckte att det var så skönt att han somnade.
Han har fällt lite innan och då har jag borstat honom men det har inte varit så mycket som det här. All ull under överpälsen verkar ramla bort.
Är det normalt eller kan det vara något annat fel på honom?
Som tur är har Tusse en påhittig matte så att han inte ska bli naken över hela kroppen.
Hahah skön bild! 
Haha härlig bild!
Men Aramis fäller också nu, det spelar ingen roll hur myckt jag sopar, det är fortfarande stora tussar på golvet strax efter.
#1 haha tack, Tusse var måttligt road
#2 Ok, så då är det fällperiod nu alltså? Förstår inte var all päls kommer ifrån, helt sjukt när man verkligen "ser" hur mycket dom bär omkring på
#3 Det verkar vara det, kanske är för att vädret varït så underligt under vintern? Tycker också det är en konstig tid att fälla på men, Aramis lyssnar inte på dom åsikterna :P
#4 vilke hemska hundar vi har som inte lyssnar på oss haha men Tusse verkar inte tycka att det är kallt. Men han skulle nog rulla runt i snön även om han var naken
Hahahaha du bjuder då på en massa skratt du
,han e för söt
.
Hanar brukar ju fälla 1 till 2ggr om året…några ggr gäller det en ren ordentlig urfällning,det låter som tusse har en sådan nu…oroa dig inte men du kan tillsätta laxolja i maten så pälsar han i fortare och får vacker päls….det är inte alltid fällningen följer årstiderna heller….
Annars kan jag berätta att när Snodden fäller så brukar jag sy stora myskuddar och stoppa in nytvättat ulligt hår som jag samlat i åtskilliga ica kassar….
,tro det eller ej men här är han urfälld bilden är tagen förra månaden

Vår hund fäller jobbigt mycket nu han med, jag dammsuger 4ggr om dagen och skulle säkerligen behövas 4ggr till ändå borstas han varje dag..
Jag hoppas att detta inte är något han tänkte fortsätta med 

#7 känner igen det där..
Men orkar bry mig?! Nä.. får bli att man sätter ut råttfällor för alla hår&damråttor..
Men jag brukar inte ge reklam, men det här måste jag..
Jag föll för reklamen och efter vissas påtryckningar..
Det finns en kam/epilerings borst som heter FurMaster.. och jag blev förvånad över dess verkan.. förvisso gick den på en 500:- men det är den lätt värd.
Den påminner om g:a epilerings kniven men med ett typ draghandtag..
Och tar verkligen bort allt löst underull… alla döda hårstrån försvinner och Tzar fick en helt ny slät, mjuk päls och han luktar underbart även när han är blöt.. hihi
Skämt och sido.. Det var nog en av de bästa prylar jag någonsin köpt för pälsvård…
Helt fantastiskt att det var så bra, trodde jag inte!? sen gillar han att bli borstad/kammad med den, vilket han normalt inte gillar. men nu är det bara skönt.. även på framsidan av benen och på tassarna vilket han vanligen inte gillar..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Ni skulle se hur det ser ut i våran lägenhet just nu.. både hundar och kaniner fäller för fullt. (2 hundar & 6 kaniner..)
Sopar upp stora högar päls varje dag! ;)

#8 Det lät ju kalas, något jag ska kika närmare på..
Ja jag önskar jag kunde låta all skit ligga, men minsta barnet är 7 månader och har precis börjat krypa och jag vill hellst inte att hon stoppar munnen full med hundhår 
Skönt att jag inte är ensam, Majsan fäller massa nu med, dammsuger varje dag. Esther däremot som är en korthårig tax tappar inte ett hårstrå…duktig hund=)
#8 Menar du Furminator? Jag hittade den i djuraffären för 250:- och jag håller med dig, den är kanon!
Mycket bättre än gummiborsten, man får bort hur mycket päls som helst. Den var värd varenda krona. Fungerar både till katt och hund.
Zabelle
12,har någon av er en bild på den?,kanske vore nått för Snodd…än så länge är det bara borste och stålkarda som funkar bäst
Är det någon av er som har den med längre piggar?…problemet med en snodd päls är ju att är dom för korta så kommer jag inte ner i hans under päls
#14 jag valde mellanstorlek för att den kändes mer lagom i mina små nävar 
När vi nu pratar om pälsar…. har någon här provat "mirakelkammen" ?
Zabelle

#15.. trodde med att det inte skulle funka med ett sådant bra resultat på våran pälsboll..
Men det funkar.. trots att han är långhårig.. doch inte lika långt som snodd.. men nästan..
Hälsn. Freke
16,jepp en sån har jag hemma till snodden hår bakom öronen…det är mycket längre och mjukar än det andra,och den är jättebra
,men övriga kroppen funkar den inte på,provade på hans fanor på frambenen och pigg efter pigg gick av hahaha
#18 Har mirakelkammen tappat piggarna??
Den "mirakelkammen" jag menar är i metall….

Zabelle
#14 en sån ska nog införskaffas här hemma också. Om den fungerar på både hundar och katter är det ett stort + :)
Här hemma lagras alla stora hårbollar bakom dörrarna. Vet inte varför men dom verkar trivas där :S
#6 vart kan man få tag på laxolja? Blev lite nyfiken, det borde man kunna ge till katter också eller hur?
Va fin Snodden är :)

Klart att dom samlas där… Det är lugnt och skönt, inget spring och dom behöver inte flytta på sig..
Och det finns inte så många fällor där bakom..
Fatta rú väl…
Hälsn. Freke
19,jepp en sådan är det men dom stack som sagt när jag prövade på fanorna på benen, numera har jag den bara bakom öronen på honom hårkvaliten är olika å olika delar av honom,…men å andra sidan har även stålkardan med stål piggar krökts också,i den övriga pälsen alltså
.
17,ska kolla nästa gång jag e på zoo och handlar hundmat…vll ju inte lägga ut pengar på nått som kanske inte funkar
.
20,Tack
…finns på alla zooaffärer och är även för katt,använder den alltid som komplement när Snodden o Spike fäller men aldrig annars eftersom det inte behövs ….
#22 vadå? Va det där lite skryt om dina hundars pälskvalité 
Ska kolla på arken nästa gång jag åker dit. Lär väll bli snart för att en viss husse smög upp i natt och gav Tusse allt hundgodis…. hmm buspojkar man har
23,ja det kan man tycka
men synd nog sanning
,jag har lagt pengar på verktyg åt dem genom åren kan jag säga….så nuförtiden kollar jag alltid upp vad jag köper,vill ju att det ska hålla ett år åtminstonde hahaha…
Duktig husse som ser till att tusse får vad han behöver när han ska sova
#24 haha jo husdjuren är duktiga på att få nya dyra saker som aldrig används. Har två stora aktivitetsbollar här hemma som Tusse total ignorerar. Katterna har väll puttat på dom nån gång ibland :S
Men till pälsvård använder vi just nu en gammal hårborste. Köpte en fin kam men när vi använder den så är det till att gömma sig tycker Tuss.
Husse gör allt för att få Tusse lugn på kvällen. Även om det innebär att träningsgodiset går åt :S
#21 attans att jag inte har tänkt på att sätta fällorna där.
Nyss gick jag ut på hårtusse jakt. Fick ihop en hel hög så man undrade nästan om man inte hade skaffat en till hund :S
Haha vilken bra bild på vovven din rulda!! 
Här sitter en till som håller på att bli galen på allt hund och katthår som flyger omkring i luften, som ligger på golvet, i sängar, i smörpaket osv! Förstår inte att det ö h t finns några hårstrån kvar på mina husdjur,suck! Tar det aldrig stopp!! 
Jag har en sån där borste som du har Freke, mellanstorleken, och jag kan bara hålla med om att den är suveränt bra! Använder den till både katten och hunden som njuter för fulla muggar när de blir borstade! Brukar oftast borsta av hunden utomhus efter vi varit på promenaden medans katten som inte gärna går ut på vintern blir borstad här inne, och då brukar jag avsluta med att dammsuga av henne oxå och det gillar hon skarpt!