Annons:
Etikettallmänt
Läst 32384 ggr
AnnL
3/10/09, 10:38 PM

Hur länge växer en hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske dum fråga. Men jag undrar hur länge en valp växer. Silver är 7 mån. Men tycker inte han växt mycket sen han var 6 mån. Har haft samma vikt dom sista tre veckorna. Det som ändras mest är pälsen.

Är det så att dom kan stå stilla i växten ett tag sen börja växa igen.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

Annons:
spikes
3/10/09, 10:46 PM
#1

ja det kan vara väldigt individuellt och dom kan ha både jämn och ojämn tillväxt….en hane växer upp till han är ca 3 år,tikar är tidigare oftast---

Och föressten det finns inga dumma frågorFlört

Freke
3/10/09, 11:55 PM
#2

Det beroende på ras också… små hundar bruka ha växt klart i storlek vid 18-24 månader medans stora hundar innan dom är helt färdiga brukar det ha gått upp till 3 år…

även om dom flesta hundar har på några centimetrar växt färdigt vid 2år men sen är det lite kropps massa kvar, för att inte tala om huvudet..

Det tar minst tre år innan dom är vuxna i huvudet…

Så för enkelhets skull:

Kroppshöjd är i de flesta fall färdiga mellan 1-2år
Vikt och massa 1,5-3år

Och huvud 3år

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Kickilu
3/11/09, 9:54 AM
#3

Min hund växte i perioder. Han blev riktigt långhårig vid 2 års ålderObestämd

timmerman
3/11/09, 11:51 AM
#4

Våran blandis Jojje har inte växt färdigt än i kropps massa o han är över tre år :0)

Han är av blandningen engelsk springer spaniel , cocker, sussex och field spaniel o dessa raser tar oftast nästan 4-5 år på sig att bli färdigväxta aldra helst hanarna.

Nu är jag nyfiken om det kanske finns nåt kullsyskon till Jojje på denna sida. Han är född i Hampetorp utanför Örebro den 30 januari 2006.

Upp till toppen
Annons: