Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: klicker-träning-trix
Läst 1178 ggr
TinaH
0

Använder ni "NEJ" i träningen

Precis som frågan lyder, använder ni nej-komandot i träningen?

Om man använder nej, så ska givet hunden få veta om att den gör rätt efteråt.
Iblan räcker bara rösten, och ibland godis.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Karmatarerskanise
0

Använder inte nej, nej.

Är det något vid träning säger vi app app app app.

TinaH
0

Gör vi tex en platsliggning, Boy reser sig upp och följer efter går jag ta Boy igen, och säger "NEJ!", lägger han ner i gen UTAN GODIS.
Ligger han kvar tiden ut.
Då firar jag han me julafton.
Men inte när jag får gå och lägga om honom.
Skulle de hända 2-3 gånger så skulle jag ALDRIG hjälpa han med Godis någon av gångerna. För då vet han det "jahapp, om jag trilskat så ger sig matte och då får jag godis", och då får han INTE belöning för att han han har gjort rätt, utan fel!

Sedan finns det olika lägen på nej.

Mvh TinaH

AnneN
0

Ja jag kan använda, -Nej, då jag tränar med Velvet om det är så att hon gör något som hon vet att hon inte ska göra, tex gå iväg under platsliggning eller liknande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

#1 men det blir väl som samma sak eftersom att det ändå betyder att han gör nått fel?

_**/Mvh Anne

TinaH
0

trilskas för mig = någon som inte gör som den blivigt tillsagd. så har vi rett ut det. =)

Mvh TinaH

Karmatarerskanise
0

#4 Ja det kanske det är. Men nej använder vi vid allvarligare saker.

TinaH
0

skulle det vara rent käpprakt…så finns det ett komando till, och det är FY!!!
Men det är det sista jag använder.

Mvh TinaH

AnneN
0

#7 FY! Använder jag bara om hon stulit från bordet eller liknande.

_**/Mvh Anne

TinaH
0

Japp! jag med! =)

Mvh TinaH

spikes
0

samma här….nej använder jag när han har rest sig från ett eventuellt kommando orted FY!! är något matte använder när jag har varit riktigt olydig//snodden….men ofta kan jag göra små ljud som 2 korta AA eller nått, mest för att det innebär samma som ett nej och han vet att det innebär samma sak..

TinaH
0

# 10

japp

jag kör åsså med "AA"-ljudet, son typ dirigering. =)

Mvh TinaH

Blandisfantast
0

Jag använder väldigt sällan nej till mina hundar. Jag kör oxå mkt med "AA".

Mulla
0

Jag använder sällan NEJ-komandot. Kör oxå på app,app eller en harkling! Harklingen= Jag ser dej, eller "försök inte"..Flört (kanske lite luddigt men hoppas ni förstår)..

NEJ-komandot är för mej ett komando jag använder/skulle använda vid mer "allvarliga" situationer!Obestämd

AnneN
0

Jag tror att det TinaH egentligen i grunden var ute efter är att veta om vi under träning tillrättavisar hunden med ett kommando som betyder att hunden gör något fel eller om vi bara ignorerar det felaktiga beteendet och istället börjar om från början med momentet. En del tycker ju att använda ett negativt kommando under träning är fel.

(Tina rätta mig om jag har fel)

_**/Mvh Anne

TinaH
0

Precis så Anne menar jag!Skrattande

Herre-gud!! har denna influensan tatt dem sista "medarbetarna på kontoret"!!! Förvånad
Va vore livet utan dig, Anne?? Oskyldig

Mvh TinaH

[alena]
0

Nej, använder jag om hunden gör fel eller gör nåt den inte får.

Vet hunden vad NEJ betyder är det ett användbart ord i oönskade situationer.

såklart får den även beröm och ibland även godis när den gör rätt och är duktig.

empan-hampus
0

Det händer ibland att jag använder Nej. Men jag upprepar det aldrig.

Gullan402
0

Nej är alltid ett nej för mina hundar, då är det något de gjort fel. Sen beror det lite på tonfallet hur allvarligt nej det är. Skriker jag i NEEEJ så är det ett mycket allvarligt nej, men om hunden inte vill ligga stilla under platsliggning så blir det kort NEJ.
Annars, mest inne och jag ser att något är på väg att bli fel så blir det en harkling som betyder just jag ser dig! Om de vill äta ur kattlådan, stjäla smutstvätt etc.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Freke
0

Ja.. Vi använder Nej, fy, ja bra, före, stilla och de flesta ord men aldrig meningar med mer än två ord.. Sen att vi aldrig använder Tzars namn i något negativt kommando..

Eftersom han ska inte förknippa sitt namn med något eller någonting negativt.. då det kan i hans fal resultera i något mycket värre..

Har alltid fått det inpräntat..

Förstärk det positiva med hjälp av namnet tona ner det negativa genom att INTE använda hundens namn i negativ bemärkelse

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Mischa
0

Försöker att undvika "nej" i träning för att ordet skall få behålla sin starka mening då det verkligen krävs och inte tjatas ut i trams, samt för att inte dämpa entusiasmen allt för mycket.

har också ord för mig som "hörru", "app" för att få hunden uppmärksam.

≧◔◡◔≦

Kickilu
0

Jag gör som #20

AnnL
0

Använder också nej, men bara om det är absolut nödvändigt. Gör också som  # 20

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[Billan]
0

Använder absolut inte NEJ på apellplanen eller i andra tränings sammanhang, och inte heller i samband med hundarnas namn.

Dama
0

Ja det gör jag