Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 4365 ggr
rulda
0

Hur gör man vid förhudskatarr?

Jag har börjat misstänka att Tusse har fått en släng av förhundskatarr.
Han hade lite gegga vid snoppen och slickar sig väldigt noga. Så jag sökte runt lite och hittade ganska snart förhudskatarr.
Överallt står det att man kan tvätta rent, skölja, spola, spruta m.m m.m

Men hur gör man? Måste snoppen vara ute för att rengöra? Eller ska man bara stoppa in en sån där plastspruta och hoppas på det bästa?

Jag har ingen aning Skäms

spikes
0

Jag har aldrig haft det,men jag antar att det bästa är att spruta/spola,för då spolar du ju rent inutiFlört

Freke
0

Det är bara att stoppa in en spruta för att spola rent runt under förhuden..

Finns bra medel på apoteket, men funkar bra med koksaltlösning oxå, men det kan behövs antibakterielt behandlings medel.. men med komplement av koksaltlösning.

lycka till

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

minja
0

Precis som Freke säger så skall du spruta in under förhunden. Dra fram den lite innan du sprutar så att den inte kommer så nära snoppen. Koksalt funkar bra. Massera sedan så att det kommer bakåt och lite runt om, knip samtidigt ihop förhuden så att inte vätskan rinner ut. När du har "gnuggat" klart Tungan ute, så släpper du bara greppet och masserar vätskan framåt så allt kommer ut (ha en handuk under så det slipper komma på golvet). Låt honom inte slicka där på ca en timme så att det hinner lugna ner sig lite. Försöka att rasta honom lite mera så han får kissa av sig ännu mer för att få igång rulliansen. Blir det inte bätter eller om det blir värre så får du gå till vetten och få medicin. Tänk på att om en hane en gång fått förhudskatarr så dyker det gärna upp igen.

Min vovve hade det innan jag tog över honom och så fort jag ser att det är lite geggigt så torkar jag bara bort det med vatten och går ut och kissar honom mera, så jag har inte behövt göra rent förhuden någon gång och han har aldrig haft problem med katarr här.

rulda
0

oki :) tack för era svar.
Nu är jag sån där hypokondiker när det gäller mina djur , tror alltid att vid minsta lilla nysning så är dom dössjuka.
Men ska hålla koll på hans snopp och om jag ser mer vit gegga så blir det nog att spola

minja
0

Det är ju klart att man blir orolig. Min hund betyder oerhört mycket för mig, så jag vet hur du känner det. Men är det inget allvarligare så överlever han Skrattande.

rulda
0

#5 skönt att jag inte är ensam :)