Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1819 ggr
madspaze
0

Ögonkontakt

Nu menar jag inte träning eller hur bra ögonkontakt ni har med era hundar, utan…

Har ni någonsin upplevt, att ni har fått en speciell kontakt med hunden, då man nästan kan känna hur hunden vill säga något genom bara lugn ögonkontakt, som om man ser själen i hunden.

Kan inte förklara det på något bra sätt, men inte att hunden tigger, eller försöker säga att den vill ha ett ben, utan riktig kontakt.

Jag minns första gången med min äldsta tik, va när jag var 16 år, jag bädda min säng, hon va 2 år tror jag, så kom hon in i mitt rum, tittade på mig, första gången jag någonsin haft sådan kontakt med henne, va precis som hon försökte komma in i mig och kommunicera på nåt sätt, men jag tyckte det var så obehagligt att jag efter nån minut sprang ut ur rummet. Nu på senaste månaderna har jag fått liknande men svagare sådana kontakter med min yngsta hund, är riktigt obehagligt men samtidigt är jag nyfiken men vågar inte öppna upp mig riktigt då det känns så obehagligt.

Man har någon form av ögonkontakt då.

Har ni upplevt något liknande?

spikes
0

Ja det har jag många ggr, och jag vet inte hur många ggr jag tänkt…..tänk om jag fick veta vad som rör sig i huvudet på min hund….han har en förmåga att uppmana till det bland annat när jag går fel i skogen, han vet ju alltid vägen hem, eller där man parkerat, och anser han att jag går fel, så stannar han och vägrar gå,vänder jag mig om då så stirrar han mig i ögonen, bara för att tala om att vi ska åt ett annat håll, och varje gång har det stämt, så det är jätte skönt att kunna lita på honom såFlört

AnnL
0

Ja många ggr. Säger som Spikes. Tänk om jag fick veta vad om rör sig huvudet på Silver. När vi ligger i sängen kan han stå ända in till huvudet och bara titta mig rakt in i ögonen. Han kommer ofta och söker en med ögonen och bara tittar. Mysigt tycker jag. Cool

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

sagalisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Absolut, speciellt med min tax. Hon har enormt mycket ögonkontakt med mig många gånger om dagen, berättar ständigt historier för varandra=)

madspaze
0

JO det är mysigt med sådan ögonkontakt, min yngsta tik har aldrig gjort så förr, nu är hon snart 4 år, hon började väl när hon var ca 3 år att göra sådana ögonkontakter, känns så konstigt då jag haft henne alla åren innan utan den formen av ägonkontakt, innan såg jag ingenting när jag tittade in i hennes ögon, men nu ser jag så mycket, det är härligt :)

[Vargnatt-]
0

Oh ja, många gånger med Aramis, han kan verkligen få till en speciell blick ibland som rymmer så mycket och jag skulle ge mycket för att få veta exakt vad han tänker på just då :)

Det är verkligen en speciell känsla tycker jag, när man får sådan ögonkontakt med dom :)

zickan
0

Händer rätt ofta. Men då får man luska ut vad han vill med att fråga eller följa efter honom.
Största delen så kommer man på vad han vill.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.