Två unghundar...
Har ett problem med mina två hundar. Den ena bor hos min son medan den andra bor hos mig. De träffas ca 2-3 dagar varje vecka. Nu till problemet. Hur gör man för att få dessa unga "busar" att lugna ner sig när de träffas? När det bara är en hund så sköter den sig jättebra tex går ok i koppel, är lugn inomhus. De blir helt galna och far runt som tokiga och ska busa med varandra. Lyssnar inte på mig fast jag provat allt känns det som. Har tex lagt ner båda hundarna och hållt de där tills de är lugna men så fort jag släpper så far de upp och busar igen. Har försökt med godis eftersom det är min hunds belöning vid träning men det bara oignoreras. Min sons hund kommer hit för att han ska få lite motion eftersom jag bor granne med skogen. Kan inte heller få de att gå fint i koppel utan de drar som bara den när de är två. Är jag för snäll/dum eller…
Sluta med att lägga ner hundarna till att börja med, det föder bara osäkerhet hos dem och samtidigt triggar dem till att fortsätta pgr av det,när hunden kommer till dig ta då en promenad i koppel på en gång och se till att det går lugnt till väga,hur är det med lydnaden på den andra hunden?.

Båda hundarna lyder bra när de är varför sig. Promenad,,, bara de ser varandra blir de som tokiga. Försöker att alltid ta en skogsrunda med detsamma när han kommer hit så de ska lugna ner sig. De springer då lösa och leker i ca en timme. Då är det lugnt i ca två tre timmar inne men sedan är de igång igen.
2,Just det jag menar släpp dom inte, du ska se till att dom går som folk i kopplet innan dom får rasa av sig, du sätter P när leken ska avslutas osv osv

Ok, Tack för tipset. Har liksom inte varit ute för detta innan så man blir lite villrådig.Tack än en gång…
4,hoppas det funkar
,är dom mycket jobbiga inne så säg åt dem att gå och lägga sig, då bryter du det på ett bra sätt…men ge dig inte förrän dom erkligen lagt sig till ro…
Hihi, jag brukar göra tvärtom, släpper dem först, låter de kuta av sig de värsta sen ta dem på en sväng :)
#0 jag har samma problem som du, fast ändå inte
Min bästa vän har en vovve som är några månader yngre än tusse. När dom två ser varandra blir dom som galna. Dom hoppar och busar och springer och har dragkamp, ska pussas och gosa och jag vet inte vad. Allting samtidigt helst.
Men för oss blir det bättre och bättre varje gång vi träffas.
Nu underlättar det att vi alltid är två till en början men så här gör vi.
Vi går på långa promenader tillsamans. Försöker gå en bit ifrån. När dom är duktiga och inte busar så får dom så mycket beröm som möjligt.
Så har vi tränat i nästan ett halvår nu. Ibland släpper vi dom lösa tillsamans och låter dom busa men oftast blir det bara promenader.
Men det har gett resultat. I dag fick båda två sprina lösa i skogen tillsamans. Båda lyssnade jättebra.
Vi kan fortfarande inte ha dom inomhus tillsamans för då river dom hela huset. Men ute går det jättebra nu. Dom har till och med åkt bil tillsamans utan att bli galna :)
Men försök att få din son med dig och gå ut och gå. Det är jobbigt med två busiga hundar.
Lycka till :)