Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettlydnad-bruks
Läst 5238 ggr
Elega
0

Blandraser och lydnad

Jag har alltid haft en dröm att bli så duktig att jag kan tävla i lydnad. Men nu har jag fått höra från flera håll att jag inte får tävla för att min hund inte är renrasig. Jag har varit medveten om att blandraser inte får delta i vissa saker men lydnadstävlingar trodde jag inte var en av dem.

Stämmer detta?

Isåfall vill jag passa på att rasa här mot rasismen i hundvärlden! Varför skulle inte en blandras platsa i en tävling eller liknande? Fy vad värdelöst. Det finns ju ingen skillnad förrutom vad som står på ett uselt papper. Usch.

Blandisfantast
0

Jo, blandisar FÅR tävla LYDNAD!!! Däremot får dom inte tävla i spår.

Mischa
0

Tävla får du väl visst göra så mycket du vill, men din hund kan aldrig bli meriterad.

Dock övriga bruksgrenar kan du inte tävla i.

≧◔◡◔≦

Elega
0

Min kompis blandras Atlas är fenomenal på spår. Roligt för Emma att dem aldrig kommer att få tävla bara för att Atlas råkar ha två föräldrar av olika ras.. Varför är det så här?

Jag blev glad över att höra att jag åtminståne får tävla i lydnad. Men om jag istället hade varit intresserad av tex sök, då hade jag blivit utesluten.

Men varför kan jag inte bli meriterad? Gud vad irriterande..! Skrikandes

Mischa
0

#3 se till att blandis anordnar tävlingar då om dom inte redan gör det(?)

Jag kan inte tävla med mina rashundar därför dom är inte SKK reggade, vilket var ett medvetet val.

meriter är ju till för avelssyfte SBK har avelsansvar för bruksraserna och alla bruksgrenar är ursprungligen framtagna för att selektera ut bra avelsmaterial bland bruksraserna.

≧◔◡◔≦

AnnL
0

Visst är det konstigt att vi som har blandisar får söka med ljus och lykta för att hitta både det ena och andra. För min del tänkte jag ställa ut Silver snart 7 mån. en enda gång. Men så omständigt att hitta en enda utställlning som är i närheten av där jag bor.  Ska visst vara en I Åstorp i Juni om den nu blir av.  Vill även gå spår, får göra det själv när jag lärt mig på bruks.

Är det samma sak med agillity, att det måste vara renrasigt?Förvånad

#4 Har en väninna som har renrasiga pudlar, värdens goaste i både sätt och temprament. Men är inte SKK reggade. Får heller inte delta överallt.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

sagalisa
0

Agility får man tävla i med blandras men man måste registrera dem eller nått i den stilen. Min syster tävlar med både balndras och border collie.

AnnL
0

Alltid något. Ska man var registrerad i tex blandis .se eller är det något speciellt ställe man ska registrera sig?

Zebben
1

Men varför köpa blandras när man har ambitioner om att tävla och meritera hunden?

Och varför är meriterna så viktiga? Meriterna är tillför att föra en ras framåt och fyller ju ingen funktion för en blandras. Där är det ju bara ägarens intresse som visar sig i att man vill ha titlar. Hunden bryr sig ju inte.

Tävlingar och SKK som anordnar detta är ju till för att gynna renras avel och varför ska då blandraser delta i detta?

Jag köper inte en saab om jag vill tävla i volvo race tävlingar. Då får man anpassa sig alt. starta egna tävlingar där man kan blanda saab och volvo.

sagalisa
0

Meriter tycker jag med är oviktiga men att man ska få tävla med vilken hund som helst, renrasig eller blandras är självklart enligt mig!!! Jag anser inte att tävlingar är till för att gynna renrasig avel utan är till för att hund och människa ska komma närmare varandra och jobba tillsammans. Och jobbar tillsammans gör man lika bra med en renrasig som en blandras.

spikes
0

9,håller helt med dig och förstår hur du känner, har man en blandis så är man medveten om att meriter inte går att få, men att tävla i vad man vill på lika villkor annars borde vara solklart tycker jag,det har ju inte med aveln att göra.

Hoppas du och din hund kan hitta något bra för erFlört

AnnL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Jag har inga ambitioner att tävla eller ta någon merit med min hund, är inte viktigt alls. Han ger mig tillräckligt med att att bara vara min lille gosing. Men om det nu är så att han har talang för något speciellt och blir duktig på det, och jag kanske viil se hur duktig han är på en tävling, om så bara en gång, så tycker jag att alla hundar renrasig eller inte ska ha samma förutsättningar. Ska tex ställa ut honom i Åstorp om det blir av, bara en gång för att få ett omdöme som jag kanske kan ha nytta av om någon vill ha honom till parning någon gång.

Det här med att föra en ras framåt: Så önskar jag att om man ska ha blandis att den blandningen som finns i Silver som är ganska många, och som uppfödarna hållit sig fast vid är underbara hundar. Lättlärda, fina i temperament, inte en enda "problemhund" än.

Kattmynta
0

Kan bara hålla med #8.

Zebben
0

#9 Vad Du anser och hur det faktiskt är är ju stor skillnad. SKK är en organisation som ska stötta och hjälpa RASaveln. Så är det. De jobbbar för detta och varför ska de lägga ner tid på att släppa in blandraserna då?

Vill man tävla och man har blandras, ja då får man antingen organisera egna tävlingar och jobba för detta eller så får man inse att man inte kan tävla. Alt. köpa en renras som går att tävla.

Det är väl inte direkt tävlingarna som gör att man kommer närmare varann och jobbar tillsammans. Snarare träningarna och där kan vilken blandras eller renras som helst vara mkt aktiv. Tävlingarna är ju endast ett ego för ägarna att se hur de hävdar sig mot andra. Det behöver ju inte en blandras ägna sig åt, då de ändå inte får meriter som hjälper dem i aveln. Däremot är tävlingar viktiga för renrasiga hundar som ska avlas på. Man får ett kvitto på att hunden är duktig och via utställning får man kvitto på att hunden är korrekt, vilket gör att man kanske väljer att låta den gå i avel. Som valpköpare får man möjlighet att se vad den tilltänka valpens förfäder har för kvaliteér.

Mischa
0

Instämmer med #13

Finns ambitionerna bland övriga ägare för oreggat så varför inte starta upp tävlingssammanhang utanför det tillsammans? eller aktivt jobba för att få det ändrat?

SBK är som sagt ursprungligen enbart till för bruksraserna, dessa prioriteras alltid oavsett om det handlar om träning eller att få hunden mentaltestad så får andra rashundar och blandraser stå sist i kön.

För mig som inte är någon form av tävlingsmänniska kan jag inte i min värld begripa varför man vill tävla om man inte är ute efter att meritera upp sin hund i avelssyfte, varför räcker det inte med själva träningen bakom?

≧◔◡◔≦

spikes
0

13 och 14….håller faktiskt inte med er här….förutom det ni pratar om i avels syfte…men det är ju långt ifrån rätt inom aveln på renras heller,det syns ju klart och tydligt på hur en del raser avlas fram.

Lika mycket som man kan ha inofficiella och officielle utställningar, så borde man kunna ha tävlingar för alla dvs renras och blandras tillsammans, och även tävlingar för enbart vardera….

Alla är dem väl hundar och alla borde få samma chans???, även om nu inte en blandis kan få en merit…så är det ju faktiskt ett främjande för hundar av alla de slag,och då kanske man skulle kunna få bort mycket av dålig avel på blandis(OBS! det finns inom renras också).

Visst det är ett önske tänkande men jag tycker SKK och SBK har blivit ett alldeles för stort monopol, och dom har inte rätt i allt dom gör.

Lena medis på BIF

[Billan]
0

Det är ju det som är det tråkiga för alla som har blandraser att inte få meritera sina hundar mer än inom lydnad.

Men det är väl frivilligt att annordna en  tävling i bruksgrenarna själva. Men då blir ju inte resultaten officiella, men vad gör det, de har i allafall presterat något, både ägare och hund.

Att ställa ut förstår man ju att det är galet, det finns ju ingen ras standard att dömma efter. Då får man visa i andra ändamår, charmigaste hunden och etc. Vi har haft sådana utställningar här i min region då vi haft hundens dag eller andra jippon.

Freke
0

En fråga?? När slöt hunden att vara hund??

Även om de är SBK eller SKK som står bakom.. Är det inte hundar som tävlar eller?????

Ska vi göra samma ibland människor? Har du inte hår får du inte tävla i en tävling..

Är du inte svart får du inte vara med i en tävling för svarta och bara tävlingar för vita?!
Personligen trodde jag att Apartheit var avskaffat, men ja just det de gäller inte hundar och/eller hundägare

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

rulda
0

Jag tycker att det låter jättetråkigt att man inte får tävla med blandrashundar i allt.
Dom som tävlar som har renrasiga hundar gör dom det endast för att få en merit? Trodde att många också gjorde det för skojs skull, att pressa gränserna lite.
För (rätta mig om jag har fel) men det blir stor skillnad på att träna sin hund och faktiskt tävla med den.
Att vara på en tävling, ja, det blir en helt annan atmosfär. Fler hundar, annan spänning i luften, massor med lukter.
Tror att det är bra träning att åka på tävling också.

Jag ska börja träna i Agility med Tusse, och om han tycker att det är roligt så kanske vi börjar tävla, vem vet.
Nu får man ju tävla i Agility med blandrashundar. Men ändå.
Om jag börjar tävla med min hund så kommer det inte att vara bara för att visa upp sig eller ta hem priser, utan för att träffa likasinnade människor och hundar, lära sig mer, träningen att tävla. Bara själva intrycken av sakerna.

För i slutändan så tävlar man väll för att det är kul? Annars skulle man nog inte orka hålla på….

spikes
0

16,där håller jag med dig helt och fullt…

Mischa
0

#15 Dom har ju inte monopol på det dom gör, som sagt krävs det ju engagemang nåstansifrån, det kommer ju inte automatiskt även SBK är ideellt, tävla får du än sålänge i Agility, lydnad, Freestyle tror även viltspårsprov är tillgängligt?.

Det förekommer redan mycket kurser som inte involverar SBK på något sätt, vem säger att det då inte går att anordna tävlingar utöver, men det sker ju som sagt inte automatiskt utan det måste finnas folk som hjälper till att driva på.

Det finns ett antal sporter utöver brukset som tävlas utanför där alla hundar är välkomna.

åter igen brukshundsklubben bildades för att anordna prov och tävlingar för att plocka fram dom bästa brukshundarna ur brukshundsraserna, reglerna har sedan ändrats år efter år men det har ju skett eftersom mer människor engagerat sig i att kunna delta med annat än bruksraser.

Jag ser inte någon som hellst liknelse med människor(?)

Att sitta framför skärmen och gnälla över det bidrar ju inte med något, se till att få saker ändrade istället, eller få blandis att anordna tävlingar.

Jag gjorde själv ett medvetet val att skaffa en ras för att träna hund där möjligheterna för tävling är begränsade, hade jag haft tävlingsintresse hade jag skaffat en bruksras.

≧◔◡◔≦

Mischa
0

av ren nyfikehet över vad SHK anordnar i tävlingsväg hittade jag detta

* Medlemskap i SHK är ej obligatoriskt.
* Kryptochida eller kastrerade samt blandras hundar får deltaga.
* I prov och tävlingsverksamhet får ej deltaga Hund som inte inom föreskriven tid vaccinerats enligt gällande bestämmelser. Första gången vid 12 veckor, därefter vid ett års ålder.
* För SHK gäller: Vaccinering mot valpsjuka och smittsam leversjukdom HCC vart 3:dje år. Det samma gäller för parvo virus.
* Tik som löper, såvida ej speciella arrangemang kan vidtagas så att denna tävlar sist av alla och att ekipaget anländer så sent som möjligt till prov/tävling.
* Hund behäftad med skada eller sjukdom, farlig för egen eller andras hälsa.
* Hund som behandlas eller behandlats med dopingklassat läkemedel går under veterinärens föreskrivna karens. Om det framkommer att hunden är/har varit dopad vid tävlingstillfället fråntas hunden sin merit/poäng. Samma regler gäller oavsett vad man tävlat i.
* Tik som inom 30 dagar beräknas valpa eller som valpat för mindre än 75 dagar sedan.
* Hund får vid ett och samma tävlingstillfälle endast deltaga i en klass, detta gäller dock ej vid agilitytävlingar.
* Förare och / eller ägare till tävlande får ej tjänstgöra som funktionär inom den klass i tävlingen vari hunden deltager.

≧◔◡◔≦

spikes
0

18,Det är många som tar sitt tävlande på allvar, själv hade jagkul med hunden när det begav sig…och se det gick himla bra det medFlört

Denna kommentar har tagits bort.
spikes
0

Trevligare ton tack!!…..

Alla tycker och tänker vi olika,och man måste försöka respektera det i största möjliga mån….hoppas diskussionen kan fortsätta i god ton nu…

Lena Medarbeta på BIF

[Billan]
0

Från allra första början var SBK's uppgift att utbilda och hitta hundar till försvaret, om jag inte har fattat helt fel.

Kattmynta
0

#25, håller helt med dig. Vadå otrevlig ton?

Och jag håller med dig om ditt föregående svar.

Jag menar, vill man tävla i trav köper man inte en korsning varmblod/halvblod. Utan ett renrasigt varmblod.

Men ingenting hindrar ju en från att träna lydnad, bruks mm med sin blandras.

Och man kan dra ihop ett eget gäng hundar och tävla på sina egna villkor. Det är inte sämre än något annat.

Misstolka mig inte nu, jag tycker visst om blandraser.

spikes
0

25,Du har fått pm…kan du inte ta till dig det så är det upp till dig…välkomna att pm,a, sånt här ska inte finnas i trådarna…

Nu fortsätter diskussionen vi en trevlig anda hoppas jagFlört

MVH

Lena medis på bif

Kattmynta
0

Förvånad

Zebben
0

#20 Mycket bra inlägg, håller med till fullo!

AnnL
0

#24,31 Jag tycker det är det lika viktigt om man har blandras att se om den är korrekt och duktig för fortsatt avel.

Förstår att ni fått PM. Jag känner det som ni hoppar på oss som har blandisar. Vilket det här forumet har kommit till för, eftersom vi inte är så välkomna bland " renrasiga".  Det är Ok för mig att ha olika åsikt om saker och ting så länge åsikterna respekteras. Men för mig känns det som att vi får skylla oss själva som inte skaffat renrasigt när vi inte kan delta i olika tävlingar,. Trodde inte att man skulle bli påhoppad på en sajt som är till för blandisar för att man har en.

Skulle inte vilja ha någon annan hund om jag så aldrig får tävla eller ställa ut honom i någon form.

Kattmynta
0

#32 Man måste väll få ha sin egen uppfattning? Ingen har hoppat på någon med blandraser vad jag kan läsa. Ingen har sagt något kränkande i denna tråd, så PM om otrevlig ton för mig är en gåta.

Gasoline
0

Jag tycker att där de inte bedöms utseende så borde en blandrashund få deltaga.

AnnL
0

#33 Helt klart ska alla ha en åsikt, det skrev jag i tidigare inlägg . Men när det skrivs så här om blandisar.: Som är oviktigt material som inte är värt att slösa pengar och tid på eftersom dom inte har i aveln att göra. Det tycker jag är direkt påhopp.

Gasoline
0

#35 Va det där riktat emot mig?

AnnL
0

#35 Absolut inte. Det är mot tidigare inlägg. Förlåt att jag tar ton, och bryter tråden i den egentliga frågan som många av oss tyvärr har gjort.

Hävdar i alla fall att alla hundar oavsett renrasig eller inte ska ha samma förutsättningar.

Gasoline
0

#37 Jag antar att det där iaf är till mig. Ok, ja, det förstår jag. Men kan ju vara svårt att ha utställningar med blandisar på samma sätt som renras. Men visst, det går

Gasoline
0

#39 Kan man inte få tävla för att det är kul? Om dommarna och tävlingarnas arrangörer tycker att det är jobbigt, vadför är dom då med?

Kattmynta
0

# 39. Word.

Gasoline
0

#41 Jag vet att du skrev det, men man kan väl oxå tävla för att det är kul. Tror knappast att man tävlar i den grenen om man inte tycker att det är kul. Tycker bara att det är skumt att det ska va skillnad på hund och hund i sådanna avseenden.

AnnL
0

# 39 Nu hoppar du igen, vadå gå på tå för att man har blandis, vadå att vi inte tål den brutala sanningen. Det är väl lika viktigt som jag skrev tidigare att en viss blandisras hålls vid liv. Och var har de så kallade renrasiga kommit ifrån från början??? Jo med någo slags blandning.  Orkar inte argumentera mer.

Den sista kommentar jag ger i denna sajt är. DET JAG SÄGER, TYCKER O KÄNNER, OM ANDRA. SÄGER,TYCKER O KÄNNER JAG MEST OM MIG SJÄLV

spikes
0

NU RÄCKER DET!!!!!!

Ingen ska behöva känna sig påhoppad här inne,ni som inte vill se att folk tar illa vid sig,kan omedelbart sluta skriva i denna tråd!.

Jag säger det bara en gång till pm,a om ni har problem med något!,sånt här tjafs accepteras inte.

Återgå till diskussionen nu med en trevlig ton….

Lena Medarbetre på BIF

Gasoline
0

#45 Jag förstår mycket väl vad du skriver, och du behöver inte idiotförklara mig. Jag har väl rätt till min egen åsik, ellerhur? Och sedan vad man som renrasägare tycker är en helt annan sak. Men har inte läst hela tråden, jag är en ganska lat läsare, så jag kanske har missat något viktigt mer än att man gör det i samanband med avel.

Kattmynta
0

#47 Men snälla, jag kan inte hitta några personliga påhopp i den här tråden någonstanns. Kan du?

Hittar bara olika åsikter. Det är skillnad.

AnnL
0

# 47 Tack

spikes
0

48-49 återgå till ordningen nu, allt annat får ni ta via pm!.

Lena Medarbetare på BIF

Kattmynta
0

#51. Jag vill fortfarande ha svar på min fråga.

Kattmynta
0

Men, vart tog en del inlägg vägen? Censur!

spikes
0

52,är det en fråga som inte tillhör ämnet så är du välkommen att pm,a mig….i annat fall återgår vi till ursprunget nu

MVH
Lena medis

Kattmynta
0

Det fanns inga personliga påhopp i trådarna, enbart fakta. Du har p.m, fasten du faktiskt hade kunnat svara på min fråga istället för att skiva bortförklaringar.

Så oerhört enerverande.

Blandisfantast
0

Nu har jag bara slarv läst tråden, då det var en massa tjafs, men för att svara på den som undrade hur det var med agilitytävlingar, så är blandisar varmt välkomna, dock måste dom regesteras i skk (from år 2008). En blandis kan allrid bli champion i Agility, men man får vara med på sm (inte illa detGlad).

Freke
0

#57 det var väl just att vissa visade ryggrad på hundar.ifokus och blev avstängda direkt då man hade vissa åsikter och inte FICK diskutera det där..

Så då skulle det tassas på tå för att inte ren/enras aveln och inte fick man ventilera åsikter där heller!..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Kattmynta
0

Jag väntar fortfarande på svar via pm eftersom du inte vill svara här, spikes.

AnneN
0

jag väljer nu att låsa denna tråd och hoppas att slippa se fler bråk på forumet!

jag hoppas att TS fick svar på sin fråga iallafall.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Inlägget är låst för nya kommentarer