Planerad blandras avel.
Ni som bedriver avel på blandisar, kontrolerar ni upp era hundar vad det beträffar de rasbundna sjukdommar som finns i raserna som ingår i blandningen, eller avlas det ändå ?

finns massa svar och frågor om detta ämne.. använd sök funktionen.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Tanken flög upp, då vi för en tid sen hade en besiktning för försäljning på en kull Valpar på jobbet. Nio blandrasvalpar, pigga och glada men väldigt småväxta för de raser som fanns i dom.
Hur som, deras ögon var grumlade vilket visade sig att ALLA nio valparna var blinda. Uppfödarna blev naturligtvis bestörta, men hade ingen aning om att rasbundna ögonbroblem fanns.
Så himla tragist, och så onödigt, naturligtvis avlivades valparna.
2,det är synd när det blir så…..men det finns ju även inom renraser,så oavsett är det svårt att komma åt en sån grej.
Ja sjukdommarna finns ju ibland renrasiga, har man inte undersökt föräldra djuren kan det bli en oangenäm över raskning, oavsett om de är renrasiga eller blandisar.
nyfiken på se svar kanske finns nya svar för jag vet dom som vägrar blanda hästraser utan där ska stam finnas med sen kan man avla o korsa men stam på båda o godkänd hingst förståss, men sen har dom tik som väntas blandras där dom inte har ett hum vad som ligger bakom.
4,precis
Jag kan inte påstå att jag avlar på blandisar, gjort endast en gång och kommer inte göra igen men ångrar inte att jag gjorde det.
Jag kollade upp pappans veterinärjournal, och mamman hade jag själv så henne kunde jag juh utantill, henne hd och ad röntgade vi innan. Båda friska o krya, milda temperament och fina kroppsbyggmader och hade så lika raser i sig.
Jag håller ständig kontakt och får uppföljning från valpköparna, haft valpåterträff vid 1 årsåldern, innan dess en massa uppföljning, åkte hem till alla osv. Sedan efter 1 års ålders träffen sa jag att de kunde kontakta mej när som om det skulle va nåt eller ville träffas igen. Några håller jag nästan kontakt med nån gång i veckan, alla friska och krya.
Ångrar mig inte men skulle inte ta fler Valpar eller köpa valp igen då det finns så många oönskade, utsparkade, misshandlade, omplacerings hundar ute som behöver kärlek och hem, tycker man ska ta hand om dem som redan finns, finns ingen anledning att sätta fler in i livet när det redan finns för många.