Överaktiv valp?!
Vill ha MASSOR med tips på hur vi kan aktivera/träna våran valp. Han har massor med ernergi och måste få jobba mycket med hjärnan och är mer energisk än en vanligt valp.
En tanke är att jag ska träna honom i lättare Freestyle övningar, men vi behöver mer ideer ;)
Några tips?
Han får inte hoppa!

Skrev ett svar till Dig inne på Hif. Du ska prioritera passivitetsträning och inte aktivitetsträning med denna lilla valp.
#1 som jag svarade kan han reda passivtets övning, men han är ju även en ca 16 veckor gammal valp med en massa energi som vill röra sig och göra saker och behöver få använda huvudet också ;)
#0 jag har en överaktiv kille på 1½ år.
Han får leta godis i snön, busa massor med sina kompisar och gå låååånga promenader.
Men en sak som jag har lärt honom på sistone (eller jag tvingar honom mer) är att varje kväll har vi avslappningsövningar.
Jag stänger in mig i ett mörkt rum (inte kolsvart), ser till att vi är ensamma (kastar ut katterna) och stänger av alla elektriska apparater runt omkring. Sen när jag har fått det så mysigt som möjligt och utan leksaker och andra störningar så sätter jag mig på golvet och slappnar av i hela kroppen.
Ibland pratar jag med låg röst men jag ger inga komandon, jag bara andas och tar det lugnt.
Till slut varvar även Tusse ner, gäspar och tar det lugnt.
Efter bara några minuter är han lugn i hela kroppen och då kan vi gå ut ur rummet.
Fungerar jättebra för oss.
Annara med träning för huvudet.
• Gömma godis i toalettpappersrullar
• Få hunden att sätta sig, ta en leksak och gå och göm den i ett annat rum. Börja lätt så som att lägga den mitt på golvet och göm den senare på olika ställen som är varierande svårt att hitta.
Beröm när valpen kommer tillbaka till dig med Leksaken.
• Linda in en korv i en tygremsa och knyt en liten knut. Det tar ett tag innan dom får tag på korven.
• Lek kurragömma
#3 tack för tipsen :D
3,kanonbra tips ju
4,hoppas det funkar för dig