Hund Problem & Problem Hundar
Har en liten fundering om vad anses som Hund Problem och vad anses som Problem Hund.
Kan inte vi på blandraser.ifokus hjälpa till med att lista diverse problem,
Så kan vi kanske senare samanställa de Hundproblem och det som anses som Problem Hundar..
Även om jag anser att det inte är hunden som är det egentliga problemet, utan en ägare med problem med sin hund.. (personlig uppfattning.. behöver inte delas)
Sen efter en samanställning kan vi väl gå igenom de problem som dykt upp för att hjälpas åt och hitta lösningar och alternativ på hur man ska komma till rätta med problemen och utröna var i de egentliga problemen är och finns..
Eftersom tillsammans besitter alla en massa kunskap! Och kunskap är och blir mer värd om den delas och förs vidare så att andra kan ta del av den..
Varje dag är en ny dag av inlärning, finns bara en dag då man besitter All Kunskap i och för sitt liv, tyvärr är det då försent att kunna utveckla den eller dela med sig av den kunskapen!.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Skulle vara jätte intressant faktiskt för alla har vi olika saker med os i kappsäcken…..hur ska vi lägga upp det tycker du?

Vet inte hur Du menar riktigt. Lista problem?
Det är vad en hundägare upplever som problem som är problemmet. Det jag anser vara problem kanske inte är problem för en annan eller tvärtom. Kommer en hundägare och säger att de har en problemhund så kan det vara allt från rejäla utfall till att hunden dreglar. Då får man helt enkelt hjälpa dem.
Smärta är en otroligt vanlig orsak som ligger bakom olika problembeteenden. Detta är ju inte alltid något hundägaren kan rå för. Men däremot avhjälpa genom att söka rätt hjälp. Vilket inte heller är så lätt.

#2 ja där ser du, hur svårt var det?
Smärta är ett problem för hund
Osäkerhet är ett annat problem för hundägaren
Hälsn. Freke

#3 Nej, svårt är det inte, men det känns rätt meningslöst att lista problem och dess orskaker. Det finns mängder av problem för hund och det finns mängder av problem för ägaren.
Förstår fortfarande inte vad Du är ute efter med listan…
4,det tycker inte jag är meningslöst,det är ju kanon om man kan dryfta hund och hundproblem för ägarna,man blir ju aldrig fullärd….
3,men jag undrar lite hur du menar med lista?, menar du en lista eller att man ska tolka det som att skriva sina tankar och funderingar om man nu har problem osv…

Förtydligande då!
JAg hade en tanke på att om man listade de problem som man kan ha med sin hund eller med hundar i sin omgivning..
Se på alla forum så ställs en massa frågor om hur och varför gör hunden/arna si och så.. tex se på forat här.. Är det kört?! Eller Min hund äter det är några problem som folk har här..
Sen finns det massa fler.. det var bara några exempel..
Är själv mest inriktad på aggressions och osäkerhets/tillits problem, vilket jag jobbat mest med..
Förstår ni vart jag vill komma? vet att det är svårt att sätta ord på det, då mycket av de problem som finns är just i hanterandet av hund.. Funkar mycket bättre i praktiken, sen att jag är en sopa på att skriva gör ju inte saken bättre, då jag är mer van att handla..
Men men tanken är att få diverse problem och så småning om hitta lite standarliserade lösningar även om de flesta är individuella..
Hälsn. Freke
Nejdå Freke jag förstod att du menade så,men jag funderade på ordet lista för i min värld kan det ha 2 betydelser
…
Man skulle kanske kunna göra ett inlägg där man tar upp de vanligaste hundbekymren som dom du räknar upp ovan…och ett annat inlägg för de lite svårare problemen,är det någonting sånt du tänker på?
MVH
Lena

Jupp.. Typ så..
Sen får man väl vidare utveckla och modifiera vart efter.. Som sagt.. finns det väl ingen given form..
Och inga givna svar, då något som tillsynes är enkelt för någon kan vara jätte svårt för någon annan
Hälsn. Freke
8,Precis
,någon som har ett förslag på hur det skulle kunna se ut?,eller hur ni skulle vilja att det såg ut?

Jag tycker att detta var en mycket bra tråd och hoppas det blir en "lista". Jag är väldigt intresserad av osäkerhet/tillitsproblem då jag har en hund som är mycket osäker. Kan nog tyvärr inte bidra med så mycket eftersom jag är nybörjare med hund. Fast jag tar väldigt gärna emot information. Det jag har kunnat förstå utifrån min egen erfarenhet så kan osäkerhet utvecklas till ett aggresivt beteende, bättre att förekomma än att förekommas.
Vill bara säga att i min tråd " Är det kört" är det inte min hund som har problem utan jag själv som ställt till det, och vill ha råd om hur jag kan göra för att få till en ändring .
11,jomen det är ju så vi menar även om det inte uppfattas så kanske,man får ju den hund man gör den till….hoppas du inte tog illa vid dig eller så?, detta var ju bara en ide från Freke ….
Nej, jag tog inte illa vid mig, men jag ville klargöra att i mitt fall är det ett problem som jag själv har skapat och att jag är mycket medveten om det.
13,jamen då så