Är det kört?!
Jag har en fråga ang. min hund, ( 6,5 mån ) som jag i ett tillstånd av sinnesförrvirring ( inser jag nu…) har vant vid att sova i sängen med mig,suck!
Min förra hund fick aldrig ligga i sängen och det funkade ypperligt, men så när denna "lilla gullgris" kom hem så tänkte jag att:spela roll osv…Så där är vi nu: Jag liggandes ytterst på sängkanten medans min lilla gullgris som nu hunnit bli en "stooor gullgris", hon är en blandning mellan schäfer,labrador och dobberman, vräker ut sig över resten av sängen, skönt snarkandes!
För att inte tala om allt hår hon fäller som jag måste dammsuga upp från lakanen varje morgon. Att denna hund har nåt hår kvar längre är för mig en gåta efterssom det är mycket hår jag pratar om.
Jag ångrar mig att jag var så dum som började med att ha henne i sängen, även om det kan vara väldigt mysigt oxå såklart, och undrar nu om ni tror det är kört för mig att få henne till att ligga nån annanstans?
Har ni några råd att komma med så tar jag tacksamt emot dem, men snälla ni jag behöver inte höra att jag är dum som gjorde såhär från början osv, för det är jag pinsamt medveten om redan…

Absolut inte kört. Gör iordning en mysig bädd brevid sängen istället. När hon hoppar upp eller är på väg så säg nej och hänvisa henne till bädden.
Tror du det skulle funka? Hon är ju så otroligt mattekär dessutom….
Jag får nog ta mig i kragen och testa det framöver här men jag gruvar mig samtidigt för hon lär ju inte bli glad stackarn! Känner mig jättehemsk mot henne som vant henne vid detta och som hon verkligen älskar, och nu då helt tvärt ska hon förpassas ner på golvet…

Se det inte så….
Se till att göra en mysig bädd. Gillar hon täcke så lägg ett täcke och kudde i bädden.
Jag ska göra så och hoppas på att det funkar….
Tack för svar Zebben! 

Det finns absolut hopp för dig, jag har haft min håriga bebis i sängen 1 år nu, när jag en dag fick nog av allt hår och körde ner honom, efter lite förvirring om varför mamma plötsligt gjorde så gick han och la sej i sin säng och har sovit där sedan dess 
Det var inte svårare än så 

Jag rekommenderar även att du har en godis i handen vid läggdags. Och när du säger nej och hänvisar till sängen så kastar du till honom godisen när han har lagt sig tillrätta och gör det på så sätt till en mer positiv förändring för honom. Gärna något riktigt gott, som en köttbulle eller en skiva skinka.

Alla är vi olika. Jag var stenhård med att lilla valpen skulle ligga i sin säng som stod alldeles nedanför min så jag kunde ha min hand där om han kände sig ensam. Gick så bra så. Han har aldrig försökt sova i sängen men efter 2 år så fick vi hem en omplaceringskatt som sov på egen kudde i sängen. Kändes lite elakt att han skulle sova i sin säng när katten fick sova hos mig. Dessutom brukar katten o han ligga ihop i soffan. Hände att katten vräkte ut sig i hans bädd och försynt som han är så la han sig på kanten för att inte störa.
Så en dag bestämde jag mig för att ha honom i sängen. Tycker det är mysigt men inte min man så jag lovade att det bara skulle vara min säng som var ok. Satte i gång att träna och vips en vacker dag så låg han där.
Han går alltid och lägger sig i sin bädd men strax efter jag lagt mig kommer han och lägger sig ytterst med sitt huvud på kudden som han delar med katten och där ligger han hela natten utan att störa.
Varje morgon när jag vaknar ligger han bredvid mig som en liten goseboll och det är det mysigaste som finns. Ångrar mig inte en sekund men det är svårt att ta sig i kragen och gå upp när han ligger kvar och myser. Nu fäller han inte speciellt mycket hår och är aldrig i sängen när han varit ute direkt ska jag tillägga.

Gör i ordning en mysig bädd åt henne.
Man behöver inte putta av hunden ur sängen, utan göra som hundar när dom vill ha mer spejs. Mjukar rörelser och bara böka ner dig i sängen så det inte finns någon mer plats för vovvan så bädden blir lockande.
Det behövs inga konflikter, och det är aldrig kört.
8,låter urmysigt,jag som har långhårig collie får ju ofta frågan om jag har han i sängen,folk tror att det blir en massa hår,dom fäller 1-2ggr om året och det blir inget alls efter dem, och är han skitigt efter utevistelse så ramlar det av så fort han torkar,och då stänger jag dörren under tiden…men jag märker ju att Spike släpper hår i sängen,men det gör ingen man får vädra lakanen mera bara,skulle inte kunna sova om inte någon av dem ligger hos mig en stund varje kväll, snodden går ju gärna ner efter 5 minuter det blir för varmt för honom.
Till TS lycka med din träning och berätta gärna hur det går
Tack ska ni ha! Jag återkommer med rapport! 
Tack för alla tips ni ger mig! Ska ladda upp med en massa gobitar intill sängen!