Sluta jaga, börja springa
Det är en sak jag funderat på ett tag, hur lär man en hund att den ska följa efter en när man är ute och rider utan att den börjar valla, naffsa hästen i benen, sticker iväg och alla andra saker som skulle kunna hända?
Har hört om hundar som bara springer vid sidan om hästen och tycker det är jättekul så omöjligt kan det ju inte vara :P
// Nina
But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Det är ju beroende på individen. Jag har själv haft mina hundar med när jag rider/kör. De har aldrig sprungit runt fötterna på hästarna utan håller sig snällt brevid. Har inte tränat in det på något sätt.
Man får träna in att hunden håller en viss position under ridningen. Det är helt enkelt inte ok att gå bakom hästen, utan den ska hålla sig till sidan. Träna gör man bäst utan häst till att börja med i så fall. Har Du inte perfekt kontroll när Du cyklar med Din häst så kommer det inte fungerar när Du rider. Så börja med cykelträning.

Har tyvärr ingen hund än men hoppas på en snart :) då den nog kommer följa med till stallet skulle det vara kul om den kunde följa med :P får nog ta o välja en hund som inte har så inpräntat vallbeteende och så då ^^

De andra hundar jag haft en (schäfer och en bouvier) har sprungit snällt på sidan utan speciell träning men min nuvarande som är blandning gordon setter/isländsk fårhund med väldigt stark vallnings instinkt är helt omöjlig att ha med, för det första nafsar han efter hästen och för det andra hoppar han upp mot mig precis som att han vill ha ner mig och jag får honom verkligen inte att sluta..
Så det beror nog lite på vad det är för ras och allt sånt där…

#3 Okey, får ta och titta lite på vad för hund som kan passa då. Annars får det väl vara så att den får stanna kvar den stunden jag är ute med hästen i allra värsta fall. Tänkte mest att man kan gära två flugor på smällen om man tränar hästen och hunden samtidigt :P