Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: hundar-i-media
Läst 4720 ggr
Nicciz
0

Fredrik Steen - namninsamling

Jag tål inte mannen. Hela han är fel. Inget han gör blir rätt. Varför kan man ju diskutera men ärligt inte kan väl jag vara den enda som tycker han är en bluff? Jag tänker skriva ett ett långt klagomål till Tv4 och jag hoppas dem förstår vikten av att lägga ner programmet. Det är sanlöst rent ut sagt.

Vad jag vill säga med mitt inlägg? Är det någon här som kan tänka sig att skriva under på att programmet bör läggas ner?

Om inte annat innan han får fler hundar avlivade. Eller för hans egen skull. Hittills har jag inte sett ETT enda avsnitt där hundarna inte bitit honom!

Länk till namninsamling

spikes
1

skriver så gärna påFlört

Nicciz
0

Skrattande Woow en människa med vett *hahha

spikes
0

2 haha tack för denSkrattande

TinaH
0

Jag gillar han!! - kör blandade metoder, precis som jag gör i min hunduppfostran.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

spikes
1

4,mm men nu var frågan om man vill skriva på en protestlista emot honom,inte vad man tyckte om hans sätt för det syns ju tydligt ändå i ts inlägg….

TinaH
0

= med då att jag vill INTE skriva på

Det kunde man väl läsa i mitt förra medelane, eller??

Mvh TinaH

AnneN
0

Jag skriver absolut på för att få bort sådan okunskap från TV

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

ska även föra det vidare bland mina hundvänner på andra sajter så får jag se hur reaktionen blir, så nog ska vi kunna skrapa ihop några allt….

Nicciz
0

#4 Jaha så du är inte heller konsekvent?

AnneN
0

Nu har jag skrivit under

_**/Mvh Anne

spikes
0

jag med och skickat vidare till alla jag känner

Nicciz
0

Tack allihop Glad

Freke
0

Haha.. Ja han är sååååååå Duktig?!

Sitt, Sitt, SITT SITT DÅ! NEJ INTE SÅ.. SITT DÅ (tugga, tugga tugga) SITT

å ryck å slit i kopplet!!

contradictions i terms: Kallas det väl.. när han säger en sak och gör något annat! Bra Uppfostran och grundläggande hund kunskap eller något?? han kanske har en dold agenda som ingen känner till?? inte ens han själv så hemlig är den??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

AnneN
0

Nicciz hoppas det är ok att jag länkade till namninsamlingen i huvudinlägget =)

_**/Mvh Anne

spikes
0

14, hahaha jadu freke du är inte dålig på att likna honom i skrift i alla fallSkrattande

Cerrolyn
0

Jag gillar honom skarpt, men sådant vågar man knappt gå ut med för då är man själv lika dum eller har bristande hundkunskap. Jag påstår inte att jag har stor hundkunskap men jag kan endel. Det jag hade kunnat skriva under var om det var en IMMI-instruktör som körde, för det vill jag inte se. Jag tror inte på godis, godis, inget godis, godis.

Kolla på ett barn (visst de förstår oss bättre än hundar men ändå). Om du nonchalera ett barns felbeteende och belöna det bra så visst kommer barnet att utföra det bra sakerna mer. Men då barenet inte fick se koncikvensen med ett felaktigt beteende så kommer den fortsätta att göra detta ändå.

Jag kan tänka mig att skriva på en lista att jag vill ha kvar Fredrik (som jag faktiskt trode skulle vara hårdare än vad han är) och att det ska vara i 60 min i stället för 30. DVS Hellre Steen än Millan.

**MVH Cerrolyn

Kaye
0

NEEEJ, skriv inte på! vad ska jag nu sitta och skratta åt på tv..? :(

spikes
0

18,ser inte att det finns nått att skratta åt han plågar ju hundarna på ett sätt(fast jag förstår skämtet)…men ärligt jag blir bara blåförbannad av att se honom…

Kaye
0

#19 fast plåga är väl ändå att ta i? kan hålla med om att han är onödigt hård, men inte längre än så.

Det jag menade som skämt var att han inte är någon höjdare på att hantera hundarna, minst sagt. :P Han blir ju biten i varje program, och han har redan skickat en hund till avlivning. Man får ju inget större förtroende direkt.

spikes
0

20 det var därför jag skrev inom perentes att jag förstod meningen med skämtet,ordet plåga kan man ju ta olika hårt, och i mina ögon är det hårt=plåga…men det får ju alla tycka olika om det med Flört

Mischa
0

#17  varför skulle en hund fortfarande utföra ett beteende den inte får något för?

En treåring är väl på ungefär samma mentala kapacitet som en hund, visst kan du prata med ett barn men det är väl knappast att dom lyder blint och har dessutom helt andra drifter än vad en hund har, skall dom då korrigeras vid felbeteende liksom hunden?

Vill du starta en namninsamling för motsatt syfte så var så god, ingen kan hindra dig, det är dessutom ett öppet forum du får lov att yttra dig oavsett vad alla andra tycker.

≧◔◡◔≦

Cerrolyn
0

Jag vet bara att "gör om, gör rätt" inte alls funkar på min hund i platsligningen. Han gick konstant upp då. En gång blev jag arg så jag tog och la om honom, sa till på skarpen att nu stannar du där, gick ut. Stannade en stund på avstånd och berömde lugnt med rösten och gick tillbaka och berömde massor. Detta hjälpte på honom och då hade jag kört med "gör om, gör rätt" i 1 år.

Nej jag kommer inte starta en insamlig för det (lat) var ju sista för sesongen och de hade kanske inte planerat något mer.

Visst var jämnförelsen med barn dålig, men om mina barn gör fel så kan jag säga till dem ordentligt att nu gjorde du fel för att… Men en 3-4 årig är det dock lite svårare, men då visar/talar jag om konsekvenserna av deras handling. T ex tar du och leker med ugnen när den är på så bränner du dig och det gör ont. Sätter då på ugnen på 50grader och barnen få känna på glaser. Det är varmt men inte så varmt att de bränner sig.

**MVH Cerrolyn

exitingsvillemo
0

#22  varför skulle en hund fortfarande utföra ett beteende den inte får något för?

För egen vinnings skull! Att klättra i rang t ex är en tillräcklig orsak till att hunden ska fortsätta med sina dåliga beteenden. Helt logiskt

En treåring är väl på ungefär samma mentala kapacitet som en hund, visst kan du prata med ett barn men det är väl knappast att dom lyder blint och har dessutom helt andra drifter än vad en hund har, skall dom då korrigeras vid felbeteende liksom hunden?

Naturligtvis ska ett barn korrigeras om h*n gör ngt dumt. Eller hur menar du? Ska barnet få slå andra barn, utan konsekenser? En 3-åring förstår ganska mycket och dom är tillräckligt stora för att lära sig att alla handlingar får konsekvenser.

Dock håller jag med om att Fredrik Steen inte har ett enda rätt. Tittar inte ens på programmet, blir bara irriterad.

Har bara sett ett avsnitt och där gick han in i en "diskussion" men gav efter innan det önskade målet var uppnått…

Mischa
0

#24 jobbigt du måste ha att hålla efter hundar som vill "klättra i rang" hela tiden och jobbigt för hunden, speciellt om den inte får erkännande för sin rangklättring.

Att barn/djur lär sig konsekvenser innebär inte samma som korrigering, verbal korrigering kan jag gå med på men inte fysisk, det finns ingen som tjänar på det.

#23 Jag har ju ingen aning om hur din hund funkar eller hur du gjort.

Min erfarenhet går mot din i den aspekten, jag körde väldigt mycke fysiskt på en hund med retrievermentalitet och det funkade fint eftersom det redan är en otroligt förarvek hund som lätt tar åt sig sånt inte för att det hjälpte på problemen dock, när jag sedan skaffade terrier var det annat ljud i skällan, sånt funkade inte på henne antingen brydde hon sig inte eller så svarade hon upp med samma sak dvs aggression och det blev ett "fredrik steen scenario" med bett i armen och en gurglande, osäker hund på rygg som tappade allt mer förtroende.

≧◔◡◔≦

exitingsvillemo
0

#25 var har jag sagt att jag håller efter hundar som vill klättra i rang hela tiden?

Jag svarade bara på din fråga, varför en hund skulle fortsätta ett beteende om den inte får ngt för det.

Nu är det ju så att vissa hundar försöker klättra i rang hela tiden och personligen gillar jag dessa hundar bäst, dom är mer av "ur-hund-typ" och då räcker det inte med att ge godis och dalta, ibland måste man visa vad som är rätt och vad som är fel.

Med dina uttalanden kan jag bara få det till att du aldrig haft en hund som varit så dominant.

Med endast kärlek och godis kan du aldrig få hundens respekt anser jag.

spikes
0

26, Trevligare ton tack,du kan omöjligt veta om hon har haft en dominant hund eller inte……..lite tokigt formulerat därFlört.

MVH

Lena Medarbetare på bif.

I övrigt är det ett bra inlägg från 25(min åsikt också)

Mischa
0

#26 ingen har nämnt något om varken godis (skall man snacka posetiv förstärkning är det inte alltid = godis) eller daltning för mig är konsekvens snarare vad som styr upp det mesta, jag förutsatte att du måste hålla koll på din egen rang konstant eftersomdu säger att hunden vill klättra i en rangskala.

Jag äger en överskarp  jack russell terrier som jag skriver ovan har dessa metoder inte funkat utan snarare ger brist på tillit, fysiska bestraffningar rinner som vatten av en gås eller blir besvarade.

≧◔◡◔≦

spikes
0

HEJ ALLA!

Inklusive jag!……jag sa i inlägg 5 att att vi skulle hålla oss till trådens huvudämne….även jag har spårat ur och det ber jag om ursäkt för,men framåt har jag startat en ny tråd där vi kan diskutera hans metoder på en bra nivå, välkomnaGlad.

Länk till nya tråden

MVH

Lena Medis

Hundvalp
0

Jag skriver inte på, för jag gör samma uppfostran som han. Ni försåtr bara inte.

skogs-tolva
1

Min åsikt: (Nu får väl jag pisk Obestämd)

Är att enda sättet att fostra och utbilda en hund på är att gå den naturliga vägen. Dvs så som det går till i en vargflock, exvis. där bestraffas ingen som inte gjort något.

Cesar Millan är en sådan typisk "natural dog-man-ship" människa enligt mig, och på samma sätt "fostrar" man även hästar i bla western genren.

Så Steen enligt min åsikt är en fjant som är inkonsekvent och som bestraffar individer som i princip redan utfört han order.

Så, ja tack, bort med honom!

Kan tillägga att mina hundar (har ett par) anses av alla, ALLA, i vår omgivning vara lugna trygga harmoniska och mycket väluppfostrade.

spikes
0

31,nejdå ingen härinne får pisk vi är här för att diskuteraFlört och kanske kan man få tips om hur man borde göra i stället för det man gjort, man blir ju aldrig fullärd som sagt……men hänvisar till den andra tråden om man vill diskutera CM…….

Åter till tråden….

MVH

Lena

AnneN
0

*puttar*

_**/Mvh Anne

Cerrolyn
0

En liten fråga. Serien är slut och jag har inte sett att det kommer att bli fler så varför fortsätta? Ni vann ju.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

ja och hålla på och p utta och grejar - kan inte merän hålla med

# 34.

Mvh TinaH

spikes
0

34,35, vad skulle det vara för fel på det?,det är väl bra att göra det om man vill ha bort oseriösa hundtränare,finns ju inget som säger att dom inte kan starta ett nytt program med honom trots att det sägs annorlunda,det har hänt förr.

TinaH
0

# 36

i mina ögon är han inte oseriös hundtränare, utan en hundtränare som kan sin sak, men som sagt, det vågar man knappt gå ut med här för så är man väll lika oseriös själv.
Han använder sig av blanade metoder, det gillar jag, för det gör även jag i min träning.

Hade det varit en IMMI instruktör, så hade tveklöst skrivigt på!

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Iofs har du rätt. Men då jag inte har sett/hört något så undrade jag, inget annat.

**MVH Cerrolyn

spikes
0

37,tja alla är vi olika….men vad skulle det vara för fel på en immi instruktör om jag får fråga?,är det för att dom inte stannar kvar vid stenålders metoder utan hänger med i utvecklingen?….

36,jag förstår…men som sagt man vet ju aldrig tv köper ju bara in sånt som är billigt och visar alldeles för korta hundprogram synd nogFlört

Nicciz
0

Alla har rätt till sina åsikter.. tro det eller ej, jag respekterar även er som inte skriver under och håller med. Hundar som barn alla uppfostrar olika. Men jag skriver inte under på varken barn eller hund misshandel varken fysisk eller psykisk.

Och jag ser gärna en hundcoach på TV4, en självsäker sådan. FS har som jag sagt upprepade ggr i tråden vettiga instrument. Men jag tycker inte att han utför dem till hundra % riktigt.

#34 Vaddå -Ni vann ju? Det kan man väl inte säga, det handlar inte om att vinna eller förlora heller. ;) Känner du att du förlorat? Kom igen nu och se det för vad det är. En sätta ner foten sak. Sverige apar alltid efter amerikanska lyckträffar vad gäller program idéer. Men det blir ju oftast bara floppar för dem aldrig, aldrig gör det ordentligt?

Om det hade varit en omröstning om vem skulle varit coach? Vem hade ni röstat på då? (nyfiken)

AnneN
0

#40 Vlika hade man haft att välja mellan?

_**/Mvh Anne

spikes
0

40,ANDERS HALLGREN,eller Marie Hansson!!!!!!!Skrattande

Nicciz
0

#41 Alla som verkar i Sverige för enkelhetens skull Glad men man kan ju skriva en svensk och en ikke svensk om man hellre sett någon annan.

AnneN
0

Anders Hallgren, Ewa Andersson, Memea Mohlin (har hört bara bra saker om henne hittills), Yvonne Fång

_**/Mvh Anne

spikes
0

44,hon e bra hon med…….om man har samma typ av lydnad som du och jag harFlört

Soffe
0

Åsa Ahlbom kanske? Jag vet inte hur bra dess hundmänniskor är, bara läst deras böcker.. En del av dem..

Nicciz
0

puttar lite.. bara några dagar kvar nu Glad 100 som mål kanske .Oskyldig

Nicciz
0

Nu är den avslutad… men jag hittade en skojig länk i insamlingen. Jag roade mig en stund och skrattade gott åt bilden -Vill du slippa den här mannen? som finns i -"tack" till TV4 artikeln

http://brukswebben.se/

AnneN
0

#48 haha jo den artikeln är verkligen bra Skrattande

_**/Mvh Anne

Freke
0

Gillar bilden…

Hälsn. Freke

AnneN
0

#34 jag såg nu ikväll reklam på TV för hans program hundcoachen som börjar med en ny säsong den 9:e mars.

Läs mer om de nya avsnitten på http://www.tv4.se/1.864218

_**/Mvh Anne

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha?? Ska han börja nu igen?? Vad ska det vara bra för?? Usch…min sambo kan få en ful ovana att ta efter honom! Gillar jag inte alls!Skrikandes (min lilla tös är världen snällaste vovve, hon blir bara så ledsen om någon gör som FS..) Han får helt enkelt inte titta på dessa miserabla "hund"program! Bojkott!!Skrikandes (ursäkta men jag gillar inte den mannens sätt att behandla hundar på!)

spikes
0

51,men det är väl helt otroligt att tv4 inte fattar morrrr

52,förstår din vånda du får helt enkelt ta uppfostran själv på eran hund, det gjorde jag när det visade sig att mitt x levde kvar i stenåldern med skygglapparna på och vägrade inse att uppfostran har gått vidare sedan 80-taletFlört,jag bad honom komma med ut på min klubb till och med, och han kom 1 gång sedan slutade han helt uppfostra hundarna,han fick sig en riktig tanke ställare när han såg oss i träningGlad

Nicciz
0

Gråter Ååååh nej Obestämd jag vet inte vad jag ska säga… mer än att har han inte bättrat sig startar jag en till insamling som börjar från hans första miss..

AnneN
0

#54 jag tvivlar ju på att det är det minsta annorlunda denna säsong, men hoppas kan man ju.

_**/Mvh Anne

Freke
0

man kanske ska anmäla våran hund? så kan ha få ett riktigt bett…

så kanske han inser att man inte ska rycka och dra så mycket i en hund… eftersom om man nu skulle göra som han.. åker armen.. hehe

Hälsn. Freke

AnneN
0

#56 ja anmäler du Tzar till hans program så kommer jag absolut att se iallafall just det avsnittet Skrattande

_**/Mvh Anne

Nicciz
0

#56 Ja.. jag har ju sagt att vi ska göra det Tungan ute jag skulle iaf med glädje släppa ut dem två ensamma på bounding promenad Cool

chik
0

Här tassar jag in o lägger mig i..

vad är detta för program?

Sen så är min åsikt att man utgår från indeviden o, så lär man utifrån det.Så gör man med barn också. Fast inte på dagis o i skolan. Där skall dom vara stöpta i samma form.. O då även hundar…Hoppsan!! Nu tassar jag ut.

Ha de gött.Lena.

Lena.P är jag i verkliga livet.

AnneN
0

#59 det är en man som utger sig för att vara hundkunnig och tar sig an "problemhundar" och försöker träna dem med ryck och slit metoden, vilket oftast om inte rent av alltid resulterat i att han blir biten av hunden.

_**/Mvh Anne

Freke
0

#59 Så rätt i ditt antagande att det är individer.. och alla individer har olika förutsättningar och inlärnings kapacitet.. Men som FS.. tillrättavisa en redan stressad och ofokuserad hund genom ryck och drag.. vilket resulterar i att hunden inte får tillit och utan tillit ingen inlärning till lika med ett negativt resultat..

och i slut änden ett eller flera bett!

och i FS fall.. ett flertalet avlivningar av hundar, som i grund och botten bara är missförstådda

Hälsn. Freke

chik
0

Jag tackar o skriver på.Ha en trevlig fortsätning på kvällen.Lena.

chik
0

Ja nu har jag varit inne på sidan om hundföraren.

Men hur gör jag för att få dit mitt namn?

Jag kollar här i morgon, o ser om någon har varit behjälplig.

Lena.Helt förvirrad.

AnneN
0

#63 tyvärr så är namninsamlingen avslutade den 1 februari.

_**/Mvh Anne

CarolineO
0

Såg reklam i veckan att det tydligen ska börja igen också.

[Billan]
0

Fredrik Steen har en hunderfarenhet som få kan jämföra sig med.

För de hundar som han får ta hand om är säkert tiden ute i vilket fall som helst. Det är bra att det visas i tv hur en felhanterad hund kan bli. Hundar föds inte till att bli på ett visst sätt, det är vi människor som gör dom "farliga"  genom vårt hanterande.

spikes
0

66,det där skulle jag vilja vända på,han ska stå för att ta "problemhundar" men det enda han gör är att skapar hundarna ännu mera problem,och att i det läget säga att tiden redan är ute är helt absurt…flera av dessa hundar hade säkert kunnat räddas om inte han hade lagt sina händer på dem.

Freke
0

#67 Kan bara hålla med…

tror personligen att alla hundar kan rehabiliteras, det enda som är en förutsättning för att man ska lyckas är och förblir TID…

Med Tid och träget nötande utan omedelbara krav på Hunden löser sig alla problem..
Kan bara se till 3st hunder som jag jobbat med..

Då handlade det om avgiftning av hundar.. Då ägarna byggt upp beroende hos hundarna och sen fick jag och några till den "muntra" uppgiften av att rehabilitera dessa djur.. vilket gick men det tog bara TID

Hälsn. Freke

Zebben
0

Tid är inget som fungerar i TV. Tycker det klagas ganska bra på FS. Gillar inte hans metoder rakt igenom, men det jag sett live av hans träning har varit prickfritt.

Att göra TV och att träna hund är helt skilda saker och som inte fungerar ihop. Några av Er som inte gillar FS bor ju inte så långt från hans träningsplan, åk och titta istället.

[jakke94]
0

tycker inte om han .. men iaf fyfan vad jag gillar ceasar millan från usa (tv+)

ville bara säga det :) han fattar hur hunden tänker och ser vad hunden ska göra innan någon normal person ser det.

spikes
0

69,men om han e så bra på plan så förstår jag inte hur han kan gör så dåliga program?,hur kan han då gå med på ryck och slit metoden osv osv?,det är för mig en gåta…och om flera trycker på så kanske man kunde få ett vettigt hundprogram, trots att det tar tid, det sista man får tappa är ju hoppet.

70,ceasar millan använder både stackel och el mellan tagningarna, och det är både förbjudet i Sverige och helt bortkastat i tränings syfte.

[Billan]
0

Ni som anser att ALLA hundar går att rädda, varför inte ta hand om dom själva då, och rehabillitera dom ?

Jag tror inte att ni förstår problemet riktigt. Har ni någonsin träffat en riktigt missanpassad hund ? En hund som man får använda blåsrör för att kunna ge den lugnande så det går att komma nära den ?

Om ni tror att det är FS som gör programmet i tv så får ni nog tänka om lite. Han bestämmer nog inget alls.

spikes
0

72, på ett forum har alla rätt att säga sin åsikt i god ton,det är ett givande och tagande,sedan hur öppen man vill vara för andras erfarenheter och kunskap är upp till var och en…

I mina ögon har man fallerat om man får använda blåsrör för att komma nära en hund som mår så dåligt,allt handlar om tid kunskap och erfarenhet.

Och fortfarande…..är FS så bra som en del säger… så borde han ha den ryggraden att han inte ställer upp i hundprogram som lär ut helt fel signaler till tv-tittarna.

Lena Medarbetare på BIF

Freke
0

#72 Säger inte att alla går att rädda..

Precis som med mänskligheten… Man kan inte rädda alla men man kan dock ställa upp och göra vad man kan.. FÖR ALLA..

Och nog har jag stött på hundar med problem, främst då de två hundar med narkotika problem, dess ägare hade injicerat droger i dessa två schäfrar och det tog 9månader att avgifta dom… Så Jo jag vet vad hund problem innebär.. och gick essa att rädda så går faktiskt de flesta att fixa, sen bör man inse sin egen begränsning och i vissa fall kanske inse att man inte är rätt preson för vissa problem..

till och med CM har i vissa fall insett att inte är rätt man för vissa hundar och tagit hjälp av andra mer kompenteta instruktörer..

Något som jag inte tror kommer att hända när det gäller FS, det skulle knäcka hans stolthet lite för mycket.. (personlig tanke)

Hälsn. Freke

CarolineO
0

#72   Alla hundar går kanske inte att rädda, men klart de flesta iaf!! Det finns så klart hos dem såväl som hos oss människor de som har fysiska problem (neurotiska,  fel i hjärnan)   
De går lika lite att rädda som de människor som har ett fysiskt fel i hjärnan…
Men de andra går klart att rädda. Och ja, jag har tagit hand om en sådan hund som numera bor hos mig och fungerar utmärkt!
Tyvärr går det inte som du föreslår, att ta hand om ALLA dessa hundar själv. Iaf är det en omöjlighet i dagsläget för mig. Men i framtiden hopppas jag kunna ta hand om många av dem iaf och rehabilitera.  det är min dröm att starta ett center för aggressiva hundar och det var också därför jag startade min hemsida för ett par år sen…
Så jag tycker nog att du ska ta det lite lugnt när du kritiserar oss andra som faktiskt tror på det goda i hunden…

[Billan]
0

# 75

Jag kriteserar inte er, det är NI som har den åsikten att andra gör fel.

När man får ta hand om hundar som ÄR farliga både för sig själv och sin omgivning, så inser man snart att ALLA går inte att rädda.

En sådan individ skulle aldrig överleva i ett villt tillstånd. Den individen skulle uteslutas ur sin flock, på grund av anpassnings svårigheter och därmed inte överleva så länge.

Kan jag ta kontakt med någon av er när vi får ta hand om en hund som inte går att hantera och som bitit flera i sin omgivning svårt. Då kanske någon av er kan hjälpa den till ett bättre liv.

Jag kan varmt rekommendera en bok som heter "Sådan är din hund" av Eberhard Trumler,( kanske felstavat ) den är värd att läsa, ingick i min utbildning för massor av år sedan.

Zebben
0

Jag blir bara nyfiken på hur Ni som vill rädda "allt och alla" tänker praktiskt?

VEM ska ta hand om dessa hundar som är såna stora problem för sina ägare att de blir farliga? Visst kan man rädda otroligt många individer med tid och kunskap, men vem ska göra det? Jag som instruktör och problemhundsutredare har ingen som helst möjlighet att ta hem en kunds hund bara för att de inte kan hantera den längre. Jag har tex egna hundar och dessutom barn i familjen. Så vem har Ni tänkt ska ta hem dessa hundar och ge dem den tid de behöver för att fungera??

I den perfekta världen så skulle det finnas, men i dagens samhälle så fungerar det inte och då är väl sprutan inte helt fel. Hunden lider ju inte av det, även om de självklart skulle vara värda en andra chans. Men som sagt, hos vem?

Zebben
0

#70 Hur kommer det sig att Du inte gillar FS men gillar CM? Vad är det som skiljer dem emellan enligt dig?

FS som kör ryck och slit eller CM som använder sig av stackel, elhalsband, kräksnara och elmattor. Varför föredrar Du el och stackel i hundträningen?

[jakke94]
0

jag är inte för el grejor och annat men det är endå lagligt i usa.. och det är få hundar han anvädner detta till!
och har aldrig sett CM behöva avliva en hund… han tar dem allra farligaste hundarna som han kallar röda zoonen hundar till sin flock.. låter dem bo där under uppsikt under några månader och sen försöker han sätta ut dem hos ägaren igen .. inte alltid det funkar då hunden får tillbaka sina agressiva minnen på i det förra hemmet.. men då erbjuder CM att ta hem och ta hand om den hunden så får dem välja vilken hund som helst från hans center ist.. om dem inte går med på detta så är han endå villig att försöka göra samma sak igen..

Så för mig så är CM mycket mera seriös en FS,
tex har ni sett hur bra koll CM har på hans hundar ? ja kanske FS osså har.. men CMs alla hundar är problem hundar som han tagit för dem inte ska behövas avlivas..

[Billan]
0

# 79

Och vad tror du hunden får utstå då ingen ser ?? Går han runt och puttinuttar med  hundarna då kanske.

En hund är så oerhört känslig för ström. Det är kvalificerat djurplågeri att använda el på hund. Men det kanske är helt ok då.

Zebben
0

#79 Hur vet Du att det är få hundar han använder detta till? Svensk TV har valt att inte längre sända programmen där han använder sig av el, stackel eller elmattor då svenska folket har protesterat mot hans metoder. Detta förekommer fortfarande. Och hur mkt han gör mellan tagningar och innan tagningar vill man nog inte veta? Inget jag vet om det förekommer men…

Genom att se hur vissa hundar reagerar oerhört starkt när han säger sina Tssssssssssss så ser man att de uppenbarligen har mkt dålig erfarenhet av det ljudet.

Att el osv är godkänt i USA berättigar inte att man visar såna metoder i Sverige där det är otillåtet. Det klassas som djurplågeri och det med all rätt. Hundar som inte kan tränas eller hanteras utan el, ska tränas annorlunda alt. tas bort.

Är inte heller det minsta imponerad över hur hans "röda zonen" hundar är heller. Jag ser inga potentiella farliga hundar i merparten av dessa. Jag ser understimulerade/stressade hundar som inte får den berikning de kräver. Med förändrar miljö alt. mer berikning/aktivering så kan man klara dessa hundar utan el.

spikes
0

76,du skriver själv att du tycker att vi ska läsa en gammal bok om hundar….men har du tänkt på att utvecklingen gått framåt sedan dess?.

77,Vem har skrivit här att man vill rädda allt och alla?,och vem har skrivit att det är i sista hand fel med en spruta så hunden får somna in?.självklart vill man göra en insats om man kan och har möjligheten kunskapen,jag förstår inte riktigt vad du syftar på här?…

[Billan]
0

# 82

Ja det är en gammal bok, MEN inte ändras hundjurens genetiska anlag bara för att tiden går vidare. De är djupt rotade.

Vad säger att dagens dresyrmetoder ska vara bättre än gårdagens ? Om man lär sig förstå hur regler tillämpas i en vild hundgrupp är det lättare att förstå sin hund sen också.

spikes
0

83,nej genetiken ändras inte, men kunskapen om den går framåt.

Klart som sjutton att det är bättre idag man vet ju mycket mer om hunden idag, sedan tycker jag inte du ska ifrågasätta min kunskap om hundar eller för den delen vargar i grupp,det om något är jag klart inläst på och har även haft hundgrupper i många år,även varit och hälsat på hos vargarna och läst enormt mycket om dem, eftersom det är min stora passion.Nästa projekt blir Yellowstone i canada så jag får se dem vilda också.

Men vad jag lärt mig är att jag blir aldrig fullärd utan alltid kommer det nya rön om dessa varelser och det blundar jag definitivt inte för…

Freke
0

Men om eller bara för att det är lagligt i USA?!  Måste man använda det då??

Det är laglit att skjuta folk som går in i ens hus där oxå? Ska man då göra det bara för att man får??

Läs Bowling for Colombine.. och säg om det är rätt?? men dom får det!! laglig rätt…

Det fanns en tid då man fick aga barn i sverige! var det bra eller lagstadgades det för att man insåg att barnen tog skada av det och inte blev bättre av "lite" stryk!!

gissa varför utveckling kallas utveckling det är inte så invecklat att bli utvecklad…

Hälsn. Freke

[Billan]
0

# 84

Men jisses, vem har sagt att någon är full lärd ? När man tror det då blir det galet. Men kan man inte ens prata om saker som händer i vardagen utan att ta fram en pekpinne om man nu har någon då blir det galet.

Har jag ifrågasatt Någons kunskaper ? Tror nog att det är tvärs om att någon ifrågasätter mina kunskaper ! Men som jag skrev i det PM som jag fick så kanske jag ser saken från en annan sida. Och jag har aldrig påstått att jag är expert, men har väldigt med kött på benen, hur som. Då har vi samma passion då .

AnneN
0

Visst kan vi fortsätta denna diskussion i en trevlig ton även om inte alla har samma åsikt?

_**/Mvh Anne

[jakke94]
0

ja jag har sett den filmen .. men lite skillnad tycker jag endå det är mellan att gå in på en skola och skjuta ihjäl elever än att rehablitera en hund på kanske ett fel sätt..

ni får tycka vad ni vill men jag är endå mer på CMs sida än FS, dock stöder jag verkligen inte att man använder el o.s.v på en hund!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.