Tips och råd mottages
Det är såhär att min mammas hund köptes mest som sällskap och promenadkompis. Dock visste vi i bakhuvudet att denna hund kunde bli mer krävande pga raserna i honom (Västgötaspets, Border Collie och papillon)
Han är 1 år och 4 månader nu.
Han kan lite vardgaslydnad (sitt, ligg, stanna) som han offtast lyssnar på men inte alltid, ser han sina lekkompisar eller får upp något gott i nosen så hör han inte ett dugg.
Han är även dålig på att ta ögonkontakt på promenader vilket gör det svårare att få honom att göra som vi vill.
Men när han väl är uppmärksam på mig (jag som tränar honom pga att min mamma inte kan) så lär han sig det jag vill jättefort.
Men det är främst 3 saker jag verkligen har problem med.
Han biter i kopplet, gjorde han redan som valp och har jag försökt med det mesta, sätta honom så han får lugna ner sig, leka bort det med en leksak, ignorera m.m
Det enda som hjälper är att ta tag i honom och lägga ner honom på sida så han lugnar ner sig men efter 5 meter är han på kopplet igen. Och försöker man ta i honom så försöker han ofta bitas och det har gått hål 1 gång. Tar ungefär 10-15 sekunder att fa tag i honom och undvika tänderna och när man väl håller i honom (sidan av halsen eller nackskinnet) så kan han tjuta till (panik?) jag vet att jag inte gör illa honom.
Han är dock inte sådan här varje gång utan det är mest på vissa vägar. Det är dock färre gånger detta inträffar nu men när det händer så är det iriiterande och folk tittar och himlar med ögonen vilket får mitt självförtroende att svikta.
Han drar. Har aldrig stött på detta problem tidigare då våra andra hundar har tagits över som vuxna, väluppfostrade hundar.
Har provat med att stanna och vänta tills han kommer till mig och sätter sig detta fungerar inte.
Har även provat med att byta riktning när han drar men det hjälper inte heller.
Om vi går på vägar där det inte är folk i närheten hela tiden så vill han gärna springa långt före om det dyker upp en person baikfrån. Då springer han med öronen bakåt och svansen nästan mellan benen, hjälper inte att avleda med godis har inte provat leksak. Förstår inte vad detta kan bero på alls. Tips på hur jag får honom tryggare i sådana situationer?
Vill bara få en väluppfostrad hund som min mamma kan vara säker med ute (har problem med axlar och knän så det är inte bra för henne när han rycker och sliter i kopplet med tänderna och inte heller när han drar)
Förstår om ni inte orkar läsa hela inlägget, det blev längre än jag tänkt mig.
MVH Erika :)

Det är väldigt aktiva och ganska krävande raser i er hund (en del av raserna iallafall). Jag tycker det är jätte bra av dig att inte bara avfärda han som en problemhund och skicka han på omplacering utan du är istället stark nog att be om hjälp. 
Du skriver att du tryckt ner honom för att han ska bli lugnare och att det kan vara problem med att ta tag i honom för att han biter. Mitt råd är att genast sluta med dessa hårda metoder som verkar leda till att han har blivit osäker på er, du som förare ska vara en trygghet. Testa istället klickertäning (finns en artikel om Klickerträning här), då han blir stressad så måste du själv visa dig lugn för att han ska bli lugn.
Koppelbitandet kan tyda på stress och understimulering, ha gärna någon leksak med dig då ni går ut och börjar han bita i kopplet så ge han då leksaken att bära på istället. Glöm inte att han även behöver mycket mental aktivering, inte bara fysisk.
Angående att han drar i kopplet så kan klickerträningen hjälpa en hel del här, tråna mycket kontaktövningar först utan störningar och sedan trappa upp med mer och mer störningar i omgivningen då får du en hund som klarar att hålla kontakt med dig oavsett vad som händer runt om. Sedan kan du prova de tips som finns i denna artikel om hur man kan träna forgående med hunden.
Att han tycker det är otäckt då det kommer folk bakom er har jag själv aldrig varit med om att träna bort, men jag tror att om ni får han att känna sig trygg med er och att han litar på att ni tar hand om eventuella "faror" så tror jag att detta problem kommer att bli bättre.
Vill även tipsa er om att gå kurser med hunden och/eller anlita en privatinstruktör (som använder mjuka metoder) som kan vara på plats och se vad som görs rätt, vad som är fel och hjälpa er med hur ni ska göra istället.
Jag önskar er lycka till med träningen, kom gärna in och berätta hur det går för er och har du fler frågor så är du varmt välkommen att ställa dem.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Håller med Anne helt och fullt,och jag hoppas ni får tag på en bra instruktör….men under tiden….ta aldrig tag och lägg ner du föder bara en osäkerhet äevn on inte du tycker att du gör hunden illa, så tar det på psyket på en hund….

#1 Tack, ska genast sluta med att lägga ner honom. Fick tipset av en bekant. Ska läsa igenom artiklarna du länkat till, ska bli intressant läsning.
Klicker använder vi redan. Har börjat med att han på komando ska "titta upp"- dvs att han ska ta ögonkontakt. Vi ska börja med detta lite smått nu med störningar.
Liten leksak ska inhandlas imorgon så ska vi prova med att ta bort koppelbitandet.
Även koppeldragandet ska vi nog få bukt med :)

fortsättning på inlägg #3
Idag gick jag och hunden själva så tog på honom våran gamla hunds spårlina som är 10 m. Och han blev så lycklig!
Sprang runt som en dåre i snödrivorna och verkligen levde livet.
Kan inte ha honom lös då han dels inte kommer på inkallning och dels så är han inte viltren, jagar allt utom katter och fåglar. Så detta ska vi göra minst 2 ggr/vecka
Spårlinan är ju mycket tynnre än hans koppel och jag blev rädd att han skulle bita av nylonlinan när han började så jag röt i ett ganska skarpt NEJ åt honom och han tittade upp på mig och jag klickade med klickern, vet inte om dte var rätt eller fel men han bet inte i linan resten av vägen hem iaf.
Kanske ett steg i rätt riktning?

#4 absolut ett steg i rätt riktning 
En liten nyfiken fråga… Använder ni halsband på han eller sele? Om halsband vilken sort? Om sele vad för typ av sele?
_**/Mvh Anne

Vi använder halsband i läder med hål som man sätter en pigg i, hoppas du förstår vilket jag menar. Ska dock köpa en nylonsele till honom som vi kan använda när han får springa i spårlinan.

#6 jodå jag förstår vad du menar för halsband, har själv använt ett likadant till min hund.
Jag ahde problem med att hon inte kunde gå fot hur mycket jag än försökte, det gick bra utan koppel men inte med. Då fick jag tipset av en instruktör att byta halsbandet mot en vanligreflex/spårsele istället. Efter det bytet så tog det inte mer än ett par veckor innan Velvet kunde gå fot fint även med koppel. Så jag kan rekomendera att testa byta halsbandet mot en vanlig sele.
_**/Mvh Anne

Dåså har vi tränat koppelbitandet i 2 dagar med både bra och dåliga nyheter.
Den bra är att han lyssnar mycket bättre på nej och låter bli kopplet. Men när man tar av honom leksaken så hoppar han och vill ha den igen. Så vi låter honom ha den tills han tröttnar på den och när han släppt den stoppar vi den i fickan.
Den dåliga och bra är att han tar mycket ögonkontakt på promenaderna för att få leksaken, dock så hoppar han på en när han blir för ivrig. Och han gör inte sina behov om jag är med eftersom han bara går "fot" för att få leksaken trots att han inte ens är tränad på det.
Så får nog låta bli att använda leksaken mer, eller hur ska jag gå vidare?

Ignorera honom när han gör fel, såsom hoppar på er och tigger. Leksak är en positiv belöning = den får man när man gör rätt!
Hur aktiverar ni honom annars? Har ni provat spår? Det kan få honom att jobba med er på ett balanserat och lugnare sätt.

Okej, då gör vi rätt alltså.
Han får 2 långa promenader om 1½-2 timmar varje gång. Sedan är det mycket bus ute på tomten och godisletande både inne och ute. Även lite övningar inne som mest handlar om ledarskap.
Jo, har funderat på att spåra lite med honom då han älskar att spåra djur ute. Men vet inte riktigt hur jag ska börja. Ska till biblioteket någon dag och leta efter hundböcker.

Egentligen ska man väll inte rekomendera böcker som man själv inte har läst, men den här ska vara bra :) :Alla hundar kan spåra
Jag har precis beställt den här: Sök:
Har inte läst den själv ännu, men kan berätta sen när den är läst om någon vill höra… Eller någon annan som har den?

#11 jag har aldrig sett den boken, men då du har läst den får du mer än gärna skriva och berätta vad den innehåller och vad du tycker om den.
_**/Mvh Anne