Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 1312 ggr
Tixy
0

Aktivering vintertid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och Idelma måste verkligen komma igång redan nu i träningen, men vi kan ju inte köra det vi brukar, som främst är Agility men även en del lydnad.

Lydnaden fungerar inte eftersom att det är snö, och hon är väldigt ovillig att ha andra delar än nos och tassar nere i snön. Agility funkar inte då dom flesta klubbar har tagit undan alla hinder, och det är lagom jobbigt att springa en bana i snö.

Spår är inte riktigt hennes grej, åtminstone inte än. Dom gånger vi har försökt så har hon gått bakspår. Kanske ska man testa att gömma någon ute i skogen?

Hon blir 7 år i slutet på maj men beter sig fortfarande som en valp, så det är väldigt mycket energi i henne. Hon är kontaktsökande och vill alltid vara med och lära sig nya saker.

Har ni några idéer om vad vi kan hitta på?

Gullan402
0

Vet inte vilken ras du har. Men en av instruktörerna på hundklubben har samma problem med sin lilla hund. Minns inte rasen men den har mycket päls förutom under magen. Hon tränar platsliggning med hjälp av en filt. Så det gäller att komma på idéer. 

Själv har jag hundar som älskar alla väder dock är inte matte lika imponerad av snöslask och lera…Glad

Jag aktiverar mina mycket inne oxå, för att försöka trötta ut dem. Felix försöker jag att dämpa lite, han är alltid för ivrig så det är svårt att lära honom något vettigt. Men efter att jag klickertränat honom så fick han ett genombrott. Så nu försöker jag lära honom nya trix. Findus tycker detta med nya saker är jättekul. Han kan tända och släcka taklampor, hämta vissa föremål, "vinka", leta godispaket etc.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

AnneN
0

Finns massor man kan träna, tex olika trix, Freestyle, rallylydnad, alla de andra lydnadsmomenten som inte innebär att hunden ska ligga och bli kall om magen, mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tixy
0

#1 Hon är 75% dobermann och 25% flatcoated retriever, och är ganska "naken" om just magen. Får se vad hon tycker om att köra platsliggning på en filt. :)

Frågan är väl hur jag ska kunna aktivera min tös inomhus. Förra hunden kunde man köra nos-träning med, men den här förstår inte mycket av dom övningarna.
Vi har tränat lite på att lägga olika saker i olika hinkar/glasspytsar, och det går väl lite sisådär.

#2 Har du några förslag på trix?
Freestyle får vi nog ta och testa med, även om vi inte har speciellt mycket plats att röra oss på. Vi får testa oss fram lite. :)

AnneN
0

#3 i artikelkategorin Trix som finns om du klickar på Artiklar högst upp i den svarta menyn så finns det några artiklar om hur man kan träna in en del trix och en artikel med tips på massor av olika trix.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tixy
0

#4 Tackar, ska ta och kika lite. :)

L8sson
0

Weight pull?? funkat när som hällst. finns en fin artikell om det här på blandras

Tixy
0

#6 WP är nog inte den gren som passar någon av oss, tyvärr. Men det var en intressant artikel. :)

spikes
0

Jag brukar köra mycket uppletande i snön handskar godis osv osv,sätter dom i tallbarken också så får dom lite sysselsättning….sedan har vi lite agilty stenar i olika höjder den största över 2 meter upp, och den klättrar dom uppför klättrar även på omkullfallna träd såsom tallar osv osv,använder även dessa som hopphinder….

Stanna upp och se dig omkring i skogen så kommer du säkert på något braFlörtlåt fantasin flödaGlad

Tixy
0

#8 Ska se om hon kan skärpa sig i snön, helst ska hon ju springa runt och döda snön. Tack för tipsen! :)