Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1238 ggr
LiindaH
0

Noskvalster?

Hur vet man om en hund har noskvalster?
Om det ens heter så :O.

Hur ser man det?
Vad kan man göra åt det?

----------

Sen måste jag ju bara få skriva och berätta om min lycka.
Som dom flesta här inne vet har jag otroliga problem med min ena hane, han har jätte stressad och blää.
Måltiderna har vi alltid fått lägga i blöt och han har stressat i sig maten. Han flög ner i vikt och ser fortfarande ut som ett benrangel, hans muskler försvann snabbt.

Idag, äter han hårdingar med vatten, men dom ligger inte i blöt. På samma sätt, han tuggar sakta och säkert.
Samt han börjar gå upp i vikt sakta men säkert, och musklerna kommer tillbaka mer och mer ;D .
Känns helt underbart.

Eukanuba är det bästa jag haft hemma på länge.
Det må kosta, men mina älsklingar älskar det och mår bättre än bäst.

// Liinda

rulda
0

Vet ingenting om noskvalster men måste bara grattulera till alla framsteg.
Vist blir man så otroligt lycklig :)

LiindaH
0

Tack så jätte mycket :) .
Det känns faktiskt makalöst bra :)

// Liinda

AnneN
0

Vad kul att det går frammåt för er =)

Ett vanligt symtom på noskvalster är att hunden får som innåt snorklingar (ungefär som då man själv är superförkyld och försöker ta ett djuptandetag genom näsan). Misstänker du noskvalster så kontakta veterinär på en gång och låt inte någon av dina hundar träffa andra hundar då det smittar extremt lätt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LiindaH
0

#3 - Okej Okej.
Nä inget jag misstänker men hört otroligt mycket om.
Är bara väldigt nyfiken på vad tusan det är för något.

Känns jätte bra att det går framåt

// Liinda

[Billan]
0

Man kan lätt se själv om sin hund har noskvalster. För det första brukar dom ha genomskinligt näsflöde, oftast gnuggar dom nosen då de kommer utifrån och in, kan ha innåtdragningar men inte säkert, nyser.

Vill man se kvalstren kan man lägga sin hund stilla med en skrivbordslampa lysande på nosen, riktigt nära. Man vill få bihålorna där djuren lever att bli varma och torra, då trivs inte kvalstren där och kryper ut på nos spegeln där man kan se dem som små dammkorn som rör sig.

Ofta om man går till veterinär spolar de näshålan för att få ut några djur, men det är svårt för dom nyper sig fast i slemhinnan inne i bihålorna och nosen.