Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettlydnad-bruks
Läst 1223 ggr
Zebben
0

Du är utmanad!

Under helgen har Ni ett gyllene tillfälle att prova min utmaning till Er.

Ni ska gå en promenad på minst 30 min med hunden. Helst lös men fungerar även med koppel.

Regler: Det ENDA Du får säga till Din hund är BERÖM. Nej, fy, hit, låt bli osv är totalt förbjudet.

Har Du koppel på Din hund så är det förbjudet att dra i hunden, rycka eller på något sätt påverka hunden med kopplet.

Du ska under hela promenaden endast jobba med beröm och kroppsspråk.

Lycka till och tala om hur det har gått. Glad

AnneN
0

Tack Zebben för att du la ut din utmaning här också Glad

Jag har antagit utmaningen och ska imorgon gå på en promenad med Velvet helt okopplad utan att använda röstkommandon eller "fya" henne.

Kopplet kommer dock att ligga i min ficka utifall att jag verkligen måste ta på henne det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rulda
0

Utmaningen är tagen :) Jag ska gå en tur med Tusse i morgon bitti med en kompis och hennes hund. Ska gå på en stor äng där han kan vara okopplad :)
Det blir nog en utmaning då han är så otroligt kär i Bella och ser bara henne när hon är i närheten :)

Gullan402
0

Antog utmaningen inne på hundar redan.

Var på kurs på hundklubben idag och det genomgående temat idag var just detta!!! Lite kul faktiskt, så idag var det mycket mera kroppsspråk och "tokiga" mattar och hussar än vanligt.
Eftersom det är unghundar (förutom min "ålderman" som är 3½ år) så var det ganska svårt. Vissa hundar på kursen är lite rädda av sig och ska uppvisa någonslags störighet för att ingå respekt hos de andra. Vi hade början till flera gruff som kan vara inledande till hundslagsmål. Många hundar på kursen är "smått" hundaggressiva och gör utfall mot övriga. (Lite småläskig situation tycker jag som egentligen är hundrädd.)
Men utan att skryta klarade min Findus det kanonbra (med godis, leksak och tramsmatte.) Jag blev faktiskt impad själv.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Kattmynta
0

Vi grejade det idag. =)

Med koppel.

Kickilu
0

Utmaningen är antagen. Gör den i morgon förmodligen med spårlinan på. Återkommer med resultatTungan ute

Freke
0

Done.. Både i nättras och nu i eftermiddags..

I nättras utan koppel.. med avslutning genom centrum bland fyllon från lokala krogen.. Gick kanon..

nyss inte riktigt så bra.. men nästan.. var en löptik som hade gått precis innan oss, vilket resulterade i ett par "fast spikningar av nosen".. men men..

Ska ju vara lite att jobba på och med.. annars är det ju inge roligt..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

rulda
0

Tusse hoppade ner i ett fem meter brett dike och badade…. Men annars fungerade allt utmärkt :)

Fast han luktade lite apa när han kom hem så det blev en dusch vilket inte han tyckte var så roligt. men allt som allt gick det riktigt bra!

AnneN
0

Utmaningen genomfördes utan problem Glad

Tog en prommenad i parken med Velvet okopplad (hade kopplet i fickan ifall det skulle behövas). Gick i parken eftersom jag vet att det brukar vara andra hundar där så då skulle det i alla fall finnas lite hinder.

Mötte 2 st rottweiler vid 2 olika tillfällen, Velvet la sig ner då de kom mot oss som hon alltid gör, då satte jag mig på huk bredvid och klappade och berömde lungt för att hon var så duktig, så fort de passerat med några meter reste jag mig upp och fortsatte gå som om inget hänt.

Den första gick helt utan problem förutom att den hunden tyckte vi var jätte läskiga som stannade.

Den andra hunden är en stor vacker hane som hon fått busa med förr så då jag reste mig vände hon och drog iväg efter han, jag ignorerade henne och började springa i motsatt riktning så då vände hon och sprang ikapp mig, vilket resulterade i massa beröm och en godis.

I övrigt så gick hon och nosade som vanligt under promenader och så fort hon kom för långt från mig stannade jag och då kom hon och ställde sig perfekt på min vänstra sida, mycket beröm och en godis.

Jag höll på att glömma bort flera gånger att inte använda röstkommandon men kom på mig själv i tid varje gång.

Velvet var super duktig och vi kommer att ta fler koppellösa prommenader utan röstkommandon i fortsättningen för det var verkligen bra träning för mig, för henne gjorde det nog inte så stor skillnad då hon alltid varit väldigt bra på att läsa kroppspråk.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Cerrolyn
0

Blir ingen större skillnad mot vad jag brukar för utom en "kom", men jag antar.

**MVH Cerrolyn

Inlägget är låst för nya kommentarer