Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1236 ggr
Kickilu
0

Vad räknas som sällskap?

Har lite funderingar över hur hundar känner inför sällskap om de tvingas att vara "själva". Tror ni att de känner sällskap i en katt eller skulle det optimala sällskapet vara en annan hund? (som den då självklart kommer bra överens med) Eller är det bara oss människor de känner som sällskap. Har ni några teorier eller erfarenheter så vill jag gärna höra dem.

zabelle
0

Hunden som vi tagit hand om hade i sitt tidigare hem svårt att vara ensam. Vi har 2 ragdoll katter sedan tidigare och hunden går alltid och lägger sig i närheten av dem när han märker att vi gör oss i ordning för att gå hemifrån. Så jag tror absolut att de har sällskap av varandra och känner trygghet i varandras sällskap.

Zabelle   

anaprincess
0

Min hund är en ensam hund, han gillar inte andra hundar och vill absolut inte ha dom i närheten då är dte lätt att dom får sig ett bett. Men i människor ser han nog ett sällskap, han är glad i alla i princip.

Jossan86
0

Vår hund är också ensam hund och han trivs alldeles utmärk med katternas sällskap..
Men så har nästan alla i släkten hund så han får ju träffa andra hundar ofta för den sociala bitens skull Glad

Men här hemma duger det med oss och kissisarna

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har uppfödning av sällskapsråttor, just nu är de 22 st, de är enligt vår vovve utmärkt sällskap till henne när vi är borta! Voljärerna står i vardagsrummet där hon kan ligga i soffan o trycka näsan mot gallret, de brukar putsa henne när de kommer åt… skulle tro att de ser henne som en gigantisk råtta o hon ser dem som små minihundar! En trygghet är de iallafall för henne, hennes "flock"!! Skrattande

Luddesmatte
0

Jag skulle säga en hund är bättre sällskap om man nu vill ha sällskap till sin nuvarande hund. Katter och hundar kan inte kommunicera med varandra men hundar sinsemellan kan. Människan förstår hunden enbart till viss del så det optimala alternativet till sällskap är enligt min mening en annan hund.

Gullan402
0

Har 2 hundar och 3 katter.
Håller inte med #5 om att katt och hund inte kan kommunicera. Mina kan det iaf och jag tror inte att de är unika.

Hos mig kan inte hundarna vara själva länge, de leker såna vilda lekar så gardinstänger flyger, stolarna välts etc. Det har blivit bättre men det är fortfarande i nödfall jag lämnar dem hemma mer än 15 min tillsammans. Däremot är det aldrig några problem med en hund hemma själv. Den hunden ligger med minst en katt och sover i t ex soffan.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Freke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lite funderingar över hur hundar känner inför sällskap om de tvingas att vara "själva". Tror ni att de känner sällskap i en katt eller skulle det optimala sällskapet vara en annan hund? (som den då självklart kommer bra överens med) Eller är det bara oss människor de känner som sällskap. Har ni några teorier eller erfarenheter så vill jag gärna höra dem.

Klart att alla djur oavsett ras, typ eller sort.. Känner sällskap och har behov av sällskap på ett eller annat sätt.. Och komunikationen sinse mellanfungerar vare sig vi tror det eller inte?!

Vi förstår ju våra hundar! Så varför skulle inte andra djur förstå varandra??!!
Klart att dom kan..

Våran best på 63+kg och 73cm i manke har inga problem med att göra sig förstådd till de råttor vi har.

För dom utstrålar och sänder signaler som människan inte kommer att förstå förren vi slutar och prata och bara studerar våra djur tyst och försöker få hunden att göra det vi vill utan ljud..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus