Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2912 ggr
rulda
0

hundbett

Nu är det så att Tusse har fått ett bett i halsen. Jag tror att det kommer ifrån när han lekte med två busfrön här om dagen.
Antragligen ett lekbett som gick lite fel. Jag hade honom under uppsikt hela tiden och det var aldrig några oroligheten när dom lekte, ingen som skrek till eller sa ifån.
Jag såg det i går och såg till att tvätta rent.
Kollade på det idag också och det ser friskt ut, luktar ingenting och jag får pilla hur mycket jag vill och han rycker inte undar, står bara stilla och njuter av uppmärksamheten.

Om det blir minsta lilla oro för bettet så åker jag självklart till vetten på en gång men som sagt så ser bettet "friskt" ut.

Hur ska man behandla hundbett?
Har hört att det inte får läka ihop i ytan först, hur undviker jag att det ska bli så?

Annars är han helt som vanligt, pigg och busig. Han var och brottades med en hundkompis idag i snön och han visade inga tecken på att vara orolig eller ha ont.

AnneN
0

Om det inte ser ut att vara infekterat, smutsigt eller på något sätt irriterande för hunden så skulle jag råda dig till att inte vara och pillra på det utan bara låta det läka av sig själv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zabelle
0

Fick rådet av min veterinär att bara tvätta med koksalt, när min hund fick ett bett förra månaden. Är det inte så djupt brukar det läka snabbt.

Zabelle   

spikes
0

är det bara litet och ser fint ut så tvätta rent med alsolsprit(ej klohexidin) ,och gör som anne säger det läker jättefint av sig självFlört

rulda
0

Tack för era svar. Jag har tvättat med väteperoxid, det har vi alltid använt till katterna och det har fungerat jättebra.
Men nu har jag inte tvättat sen igår och det ser fortfarande rent ut, luktar bara blöt hund (men det gör hela han just nu).
Han kliar inte på det eller försöker slicka så det är nog ingen fara :)

Som sagt tack för era svar!