Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 8554 ggr
pippa__
0

Löptik *Hjälp*

Hur fungerar det med löptikar, kan dom bli så "förvirrade", så dom glömmer vad som är rätt och fel vid första löpet? Min tik har börjat kissa inne ganska mkt nu. Hon sätter sig och kissar precis som hon är ute, hon kan sätta sig precis framför mej.

Hon kissar även mer än vanligt och ibland kan det bara vara droppar hon klämmer fram, även mer lukt på kisset.

Nån som har erfarenhet?

AnneN
0

Min tik som är 3år blir lite knäpp i huvudet när hon löper + att hon får svårare att hålla sig och så har det varit med de flesta tikar jag (familjen) haft

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

pippa__
0

Ok, men är det så vid varje löp för henne?

Min var idag ute i 1,5 timme. Efter en kvart inne satte hon sej och kissade några obetydliga droppar.. :/

AnneN
0

#2 jo tyvärr så har hon varit så vid varje löp. Jag har även hört att de vid löp har större risk för att få urinvägsinfektion, så om du är osäker på om hon kan ha fått det så kan du prata med veterinär.

_**/Mvh Anne

pippa__
1

Men ter det sej så vid en urinvägsinfektion? Hade för mej att dom sprang och "försökte" kissa då, men det kommer inget.

AnneN
0

#4 det kan nog vara olika, en del med urinvägsinfektion kan det bli så illa att de kissar på sig utan att de är medvetna om det föräns det blir blött där de ligger. Jag har för mig att oftast om de försöker kissa men inget kommer så kan det vara urinsten, men jag är inte 100% säker.

_**/Mvh Anne

pippa__
0

Ska ringa och höra me vetrinär imorn för säkerhets skull =)

AnneN
0

#6 alltid bättre att ringa dem en gång för mycket än en gång för lite.

_**/Mvh Anne

Johanna
0

Roxie löper nu o ja.. jag "hatar" henne… hon är grinig mot andra hundar, jättemesig inne.., får för sej att äta mat e jättefarligt, o likså sätta på "blöjan"…  så då måste man springa o gömma sej under bordet o ligga där i trycka…

hon är DÖV ute när hon e lös.(inte alltid men ofta) ,o när vi e ute o går m koppel  så går hon som om hon va ute på jakt.. lite lågt  m hela kroppen o bara ska fram till vilket pris som helst.. o säger jag åt henne, ja då glor hon på mej som om jag va dum i huvudet, sen fortsätter hon gå sådär…

det enda positiva är att hon e lite segare än vanligt, men nä, jag vill nog heller ha tillbaka min roliga,glada o hyeraktiva hund än det här löpmonstret… måtte det sluta snart..Obestämd

Johanna
1

o förresten… Roxie kissar oxå MASSOR.. tror kanske d har kommit inne nån gång… (vet inte vilket hund jag ska skylla på.. :) )

men ute så är det mkt småkissar…

pippa__
0

Ok, jo det är möjligt det är löpet, men ska kolla med vet i dag för säkerhetsskull =)

pippa__
0

Pratade me vetrinär idag. Han sa att det är förmodligen urinvägsinfektion. Jag skulle tempa henne och se om det var förhöjd temp. I sådant fall så skulle vi ta en penicillinkur.

AnneN
0

#11 tänker de sätta in behandling utan att först kolla urinprov? Förvånad

_**/Mvh Anne

pippa__
0

Mmm han sa så…inte bra?

Han var ju säker på att det var det så som jag förklarade

AnneN
0

#13 för att vara helt säker på att det verkligen är urinvägsinfektion och inte bara något som blivit pga löpet så ska man ta urinprov, jag personligen är inte så förtjust i att ge djuren medeciner om man inte är säker på att de faktiskt behövs.

_**/Mvh Anne

pippa__
0

Nä är inte heller ngt "fan" av mediciner över lag. Men han sa att jag skulle tempa henne då dom får förhöjd temp av infektion. Skulle även avvakta ett par dagar tyckte han me för att se så det inte var löpet som spökade

AnneN
0

#15 aha, men jag skulle nog ändå råda att låta dem ta ett urinprov om det skulle bli aktuellt med medecinering, för om det inte är nödvändigt med någon kur så är det ju inte bra för kroppen att få en massa medeciner i onödan.

_**/Mvh Anne

madspaze
1

Båda mina tikar blev "förvirrade" vid sina första löp, båda gjorde samma sak mot mej :(

Min äldsta tik när hon fick sitt första löp, först o främs såg hon bara allmänt förvirrad ut, behövde kissa jämt, såg inte ut som hon visste vad som pågick, hon kom upp en morgon, tiidiiigt, och satte sig ovanför mitna ben i min säng, sen kände jag bara nåt varmt som tränges egenom täket :S

Samma sak med min yngsta hund, hon kissade på mitt ben också… Går väl i släkten antar jag haha!

Men vid andra löpet började de förstå lite mer och sen tredje löpet så visste de rutinerna :

pippa__
0

#16 Jo, du har nog rätt. Inget kul med mediciner.. :/

#17 Oj då! Kanske är ngt speciellt då som ingår i löpet..

[Billan]
0

# 18

Ett litet tips som är helt ofarligt är att ge lite C-vitamin. en 20 kg hund ges en 500mg brustablett uppslammat i vatten en gång/dag. Man brukar se resultat på ett par dagar, om det nu är en uvi. Det kan ju även vara så att hon är på väg in i ett löp.

C vitamin surgör urinen och gör så att bakterier inte trivs där.

pippa__
0

Hur då ge med vatten menar du? Kan inte hälla i henne väl? :P

Hon är i gång och löper nu.

AnneN
0

#20 bara ta en brustablett och lös upp den i hundens vanliga dricksvatten

_**/Mvh Anne

pippa__
0

Men dricker dom verkligen det? Tål hundar människotablett då?

AnneN
1

#22 om de dricker eller inte beror nog på hur kräsen hunden är, jodå de tål iallafall i mindre mängder, jag vet inte helt säkert hur det är med stora mångder av c-vitaminbrus men tror det ska ganska mycket till för att det ska kunna bli farligt.

_**/Mvh Anne

[Billan]
0

Man kan spruta in lösningen direkt i hundens mun.

Det är en rekommendation vi ger till de som ringer och misstänker att deras hund har uvi. att först prova det innan man drar igång någon undersökning och medecinering.

Ska säga då att jag sitter som telefonrådgivare på ett djursjukhus, sen tjugo år tillbaka.