Laika slutar aldrig att dra!
Hej!
Min hund är en jävul på dra när man är ute och går & efter 2 år så lessnar ja lite på det, man kan inte njuta av promenaden.
Jag har försökt med det mesta, sele, stryphalsband, fått henne attförsöka fokusera på mej så fort hon börjar dra ger ja henne en liten stöt me fingrarna så hon kollar på mig m.m. (tips ur ceasar millan tv-pogram)
Men det går bara inte, jag har tage långa promenader för att få henne lugnare, men hon har energi så de aldrig tar slut vilket jag förstå eftersom det är Samojed i henne å Border collie som också är en aktiv hund.
Nån som har några tips?
Mvh
// Cissy

Kanske denna artikel kan vara till hjälp? Annars kan jag rekomendera att gå en allmänlydnadskurs
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Håller med Anne,jag hade en samojed och det var inga problem att få den att gå fot…så en kurs vore nogbra
#1: Tack för tippset, det där med klicker ska jag försöka. Ska bara skaffa en först =)
#2: Okejokej, ska kolla upp nån kurs om jag absolut inte får till det. Tack för tippset =)

jag har en border collie blandras & hon slutade aldrig dra heller, hon har så mycket energi i sej som aldrig tar slut :P , men gå på kurs där får du bra tips :)
#5: Okej, jo att dom har energi. :O
Jo, jag har kollat upp lite kurser nu men dom var lite dyra då jag inte har den ekonomin just nu, så vi ska försöka kämpa på egen hand tills vidare.. :)

Du kan testa en annan variant!
lite meckig men fullt fungerande på de flesta dragiga hundar.
Det hela går ut på att inte släppa förbi hunden!
Att du håller hunden bakom dig under promenaderna om den försöker att gå förbi -ställ dig framför den igen, tar den ett steg åtsidan gör det du med. (försök att om möjligt inte ha stramt koppel, då hundar som hästar reagerar på eftergift, stramt koppel triggar)
för varje försök som den testar att gå förbi, stanna rätta till positionen börja om.. Tänk dock på att alla som brukar rasta eller gå med hunden måsta göra samma sak tills dess att hunden "ger upp" rättar sig till din vilja.
Det brukar ta ett par dagar men sen inser dom att det är ingen idé att försöka, -då hamnar jag bara bakom! hmm
Men sen brukar promenderna bli mycket behagligare.. även om hunden kan ta ett eller ett par steg före..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Min hund skötte sig utmärkt på kursen men så fort vi kom hem så började hon dra igen. Det höll på så i flera år och inte förrän hon blev gammal och inte orkade dra längre slutade hon.
#7¨: Okej, de lät som ett jätte bra tips… Så de ska jag försöka mej på =D TACK så jättemycket.
#8: Fy så jobbigt /= Ja hoppas verkligen att jag kan få min egna lilla energiknopp att sluta dra. För jag har lessnat som bara den nu & hon är bara snart 2år.