Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 1377 ggr
AnneN
0

Tilt

Jag har idag shejpat in ett nytt litet trix med Velvet.

Började med att jag satte mig på golvet och finslipade lite på trix hon redan kan, sedan bestämde jag mig för en sak som jag ville att hon skulle göra för att få klick+godis, denna gång bestämde jag mig att hon skulle luta huvudet till vänster.

Hon var nu så ivrig att få sin godis så hon gjorde alla trix hon kan på löpandeband, men då inget klick+godis kom så blev hon fundersam, satte sig ner, rynkade pannan och tittade fundersamt på mig. Tillslut började hon bjuda på nya beteenden och slutligen lutade hon huvudet till vänster och fick klick+godis.

Hon gjorde samma procedur några gånger innan hon kom underfund med att det var att luta på huvudet som gav belöning, då la jag på kommandot "Tilt" och sa det först några gånger då hon redan lutade huvudet, sedan sa jag "Tilt" då hon gjorde något helt annat och hon hade då förstått kommandot och lade huvudet på sned och fick belöning.

Jag har nu världens lyckligaste hund som är helt bombsäker på att hon är den enda hunden i världen som kommit på att man kan luta på huvudet för att få godis! Skrattande

Jag har förr försökt shejpa med henne men hon har bara suttit och tittat på mig som om jag är knäpp som inte ger kommando, men nu har hon äntligen börjat fatta att ibland måste hon själv hitta på saker och hon tycker att det är riktigt skoj Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

empan-hampus
0

Haha vad roligt att du hitta på något sånt trick! Skrattande

spikes
0

hahaha låter ju riktigt kul juSkrattande

AnneN
0

Det var första gången jag lyckats få henne att bjuda på beteenden själv så då tänkte jag börja med något som hon gör ofta men som inte hade något kommando.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

leijasmatte
0

Ja ibland är de kloka våra små vänner. Det är härligt att se själv och att höra från andra vad duktiga vovvarna är.

spikes
0

3,då blir man ju extra glad ocksåGlad

Ziggi
0

Vilket roligt trick!Skrattande

Ziggi
0

Vilket roligt trick!Skrattande