Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 2098 ggr
KickanLilja
0

Namn på sele?

Vad kallas de selarna som man sätter fast kopplet framme på bringa på hunden?

Har någon provat ett sånt?

Jossan86
0

´Det heter dressyrsele, såg i Arkens nyhetsblad att det var extrapris på de nu nämligen och jag antog att det var en sån du menade Glad

Har dock inte testat någon..

Jossan86
0

"Easy walk professional är en ny typ av sele som inte orsakar någon smärta hos hunden. Kopplet sätter man fast på framsidan av bogen varvid hunden inte får lika stor kraft att dra sig framåt."

AnneN
0

#2 det låter ju som ett bra alternativ till de där hemska anti-dragselarna som ger skavsår och smärta

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jossan86
0

#3 Ja eller hur..
Mamma provade en sån där äldre variant och deras hund fick nästan som köttsår i "armhålorna" efter en kort test tur bara, så den skrotades direkt..

KickanLilja
0

Jag menar nog easy walk, för dressyrsele är väl de där otäcka med rep under frambenen?

Funderar på Om EW vrider sig om hunden drar…

zabelle
0

Om man har en hund som drar mycket, är det bättre då med sele än med vanlig halsrem? Kanske en dum fråga, men jag har aldrig testat sele.. och jag har en hund som drar Obestämd

Zabelle   

Kattmynta
0

#6. Många gånger kan det hjälpa att byta till sele med en hund som drar. Dom kan dra pg obehag av halsband.

Det sitter inte i vad du har för utrustning om hunden drar. Att gå fint i kopplet är något man tränar fram.

/S

Jossan86
0

#5 Easy walken är en dressyrsele Glad

#7 Jag håller absolut med..
Men ibland är det ju inte det lättaste att träna fram det med bara vanligt halsband !
Jag har gått diverse kurser med vår buse utan att han hade lust att gå fint..
Köpte en Halti(nosgrimma) som vi övade med och nu går han hur fint som helst med vanliga halsband också Glad

zabelle
0

#7 Nä, det är ju inte så lätt att träna in det på en hund som har fått lov att dra i 8 år… Men vi fortsätter att försöka!! Glad

Jag har bara haft honom 1 år. Han lyssnar och går fot när han är lös, men med koppel på slutar han lyssna och blir stendöv och bara drar. Det är som 2 helt olika vovvar med och utan koppel.

Min tanke var att selen kanske inte triggar igång dragandet på samma sätt som halsband?

#8 Ska absolut prova Halti!! Tack för tipset.

Zabelle   

Kattmynta
0

#9. Självklart är det mycket jobb att bryta ett beteende som har fått pågå i många år.

Sele tycker jag fungerade bra på en "bulldozer" jag hade hemma ett tag i jour. Man kan alltid testa. Jag vet inte om det skulle trigga, utan det är hur man tränar medans hunden har sele på. Får inte hunden dra i sele så är det "bara" att lära den det. Jag tror att det handlar om träningen medans man har utrustningen på, inte själva utrustningen. Behöver man hjälp utav en halti för man har en stark hund så ser jag inget fel med det. Det är ju som en hästgrimma om den sitter rätt. Men den kan inte bli surrogat till själva träningen.

Lycka till. =)

/S

Jossan86
0

#10 Nej absolut inte, menade bara att det var lättare att träna med den då man slapp slita i kopplet hela tiden och han struntade ändå fullständigt i vad man sa…

Med Haltin reagerade han vid minsta lilla och lyssnade uppmärksamt hela tiden så det underlättade en hel del…

Och nu går han ju som sagt hur fint som hellst hela tiden, hellst har jag ju honom lös, men det är ju inte på alla ställen man får det Glad

AnneN
0

#6 jag är denna vecka hundvakt till en hund som drar så hon håller på att strypas med halsband, testade då att ta på henne en vanlig sele (reflex/spårsele) och plötsligt så drar hunden betydligt mindre, hon drar fortfarande men det är mest pga att hon inte lärt sig gå ordentligt i koppel.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!