Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 1173 ggr
Kickilu
0

Kontaktövningar

Jag efterlyser tips på kontaktövningar. Brukar hålla en godis i handen utifrån mig o ge den när han tittar på mig. Det finns säkert massor som jag inte känner till så fram med allt ni kommer på så blir jag jätteglad. Har förstått att det är där man ska börja jobba med sin hund - att bygga upp en bra kontakt.

AnnL
0

Jag började med klicker när jag fick hem min valp. Så fort han tittade på mig, Klick o med det samma belöning=godis. Han har nu mycket ögonkontakt. Nu säger jag duktig när han tittar, och ibland får han fortfarande belöning.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

spikes
0

upp i skogen och göm dig,allra helst med någon som kan hålla din hund så länge….vänta ut/alltså ha en godis i handen och beröm när hunden söker dina ögon.

när jag är på prommis med hundar lösa, så när dom minst anar det så säger jag hej då! och går//springer ifrån dem i snabb takt,när dom kommer blir det belöning och bus.

lägg en godis på knäet låt hunden vänta tills den söker kontakt med dig och säg då varsegod…det finns massor man kan göra både ute och inne, så kom med frågor om du undrar någotFlört

Kickilu
0

#2 Inne funkar det bra med ögonkontakt. Vill träna kontakten utomhus men med koppel/lina. Släpper honom bara lös på helgerna när det är ljust och vi kan gå upp i skogen. Han far fram med näsan i backen när vi är ute. Nu försöker jag aktivera honom genom att leta godis för att sedan försöka få honom mer lyhörd på mig ute. Jag kan säga hans namn och korta Aa, tittar upp ibland men inte alltid. Vill inte trötta ut honom med min röst när han inte lyssnar. Det ligger i fatet med de flesta övningar. Tex fot - han tittar upp, går fot får en godis och vips så drar han iväg så långt kopplet räcker. Bara när vi går där han tycker det är lite läskigt går han fot bredvid mig i min takt.

rulda
0

det jag gör med Tusse när vi är ute för att träna kontakt är att jag hittar en pinne. Han blir helt totalt hyper av pinnar.
Jag säger sitt, stanna och sen kastar jag pinnen en pytteliten bit framför oss. Han blir som paralyserad av pinnen.
Så fort han tittar på mig så säger jag "varsegod"

Kickilu
0

#4 Det som är kruxet för mig är att Alfons leker bara inomhus - inte ute. Varför vet jag inte. Har alltid varit så.

rulda
0

Hur är det om du använder andra saker som "lockbete?" Någon människa han tycker om, eller en korvbit. Kanske en annan hund?
Det behöver inte vara bus eller någonting sådant bara någonting hunden tycker om. Kanske di själv? Att du skaffar ett lite längre koppel, säger åt hunden att sätta sig och stanna. Du går några steg framåt.
Då har ju hunden all uppmärksamhet på dig. När du säger "hit" kommer hunden och du ger belöning. Då blir det lite "stanna" träning och "hit" träning samtidigt.

Kickilu
0

Jag har en spårlina som jag använder ibland vid träning. Jag kan få det att funka med korv men ingen garanti. Lika ofta som det lyckas så lika ofta sätter han sig och tittar åt ett annat håll eller drar iväg i sakta mak för han känner nån spännande doft. Det känns lite tråkigt för inne är han lättlärd.  Ibland känns det som man bara vill bli arg och skrika så han vaknar - jag finns här! Men så funkar ju inte träningen men i de stunderna så känns det lite sådär att stå där och vara rolig.

Ziggi
0

Jag brukar  göra lite kontakt övningar med min mosters Amstaff schäfer blandning.

Tex så lägger jag en godis på golvet inomhus, hon måste ge mig ögonkontakt och invänta mitt varsågod som hon får vid ögonkontakt innan hon får ta godiset.

på så sätt så lär hon sig att genom att ta kontakt med mig så får hon något roligt eller gott.Glad

Ziggi
0

jag gör även övningar som #2 och #4 med henne fast med boll istället för pinnarGlad