Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 3784 ggr
madspaze
1

Utfalls hundar vs aggressiva hundar

Vad brukar ni göra eller tänka på när ni ser galna hundar i koppel eller lösa som skäller mot andra hundar, hundar i alla storlekar som gör utfall mot andra hundar?

Då menar jag mest, brukar ni se sådana hundar som agressiva eller osäkra?

Vad är en aggressiv hund för er?

Jag ser, hundar som gör ufall, dem som osäkra, vissa kanske som osäkra och frustrerade.

För mig är en aggressiv hund som attackerar hundar utan förvarning, som anfaller människor utan förvarning, då också utan att ha blivit provocerad till det. Dem är aggressiva i mina ögon men samtidigt brukar jag tänka att dem måste vara sjuka/smärta då friska hundar aldrig attackerar, anfaller utan varken varning eller att ha blivit provocerade.

En hund som morrar, visar tänderna självsäkert, eller osäkert, ser jag inte som aggressiva utan hundar som kommunicerar bra, hunden varnar ju, säger till. De flesta hundar lyssnar på en hund som morrar, blir det bråk är det när en hund antingen accepterar utmaningen eller som inte lyssnar på hunden som säger till, samma med människor.

Crazzysazza
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund är osäker på både människor och hundar, när han ser en människa skäller han eller morrar.. När han ser en hund kastar han sig i kopplet och hänger sig och dö skäller.. Men jag börjar få bukt på det nu tur som é..

Obs! han är Omplacering där av osäkerheten.. han har varit i 4 hem innan mig

AnneN
0

Om jag ser en hund som står och skäller och/eller gör utfall så tänker jag att den där ägaren skulle nog behöva gå en kurs för att lära sig hantera sin hund på rätt sätt. Sedan hur jag tänker om hunden beror helt och hållet på vad den visar för kroppspråk i övrigt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

madspaze
0

Ägarna till hunden som skäller och gör utfall tänker inte jag så mycket på, då jag själv har en som gör sådan dumheter tänker jag mest, "jag vet hur det känns".

Är väl bara en osäker eller stöddig hund, unghund eller äldre osäker. Jag tror nog de flesta som har hundar som skäller eller gör utfall tränar med dem på något sätt.

VikkanSpike
0

osäkerhet. jag har en sån hund oxå omplacering. träffar ja på andra me hundar som gör utfall och har ett osäkert kropps språk brukar jag säga att jag vet hur det känns. den kommentaren brukar va uppskattad

Freke
0

En Osäker hund..

Skäller mer än den morrar och den skäller på tillsynes ingenting..
det är dock ingen regel.. Då vi inte kan sätta oss in i dess huvud och känna vad den känner.

Likaväl som att dess ägare eller koppel hållare är oftast den som gör hunden osäker.

Aggressiv hund, har jag bara varit med om då människan triggat hunden till att just bli/vara Aggressiv..

Det är trots allt människan som skapar förutsättningarna för hunden och hundens framtida beteende..

Så det finns för mig inga aggressiva hundar bara osäkra, som kan resultera i aggressioner. Men av människan skapade situationer eller tillfällen och olyckor..

Vad som egentligen gjort hunden osäker/aggressiv är något som den som står brevid aldrig kommer att få klarhet i.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Friida
0

Jag tänker att husse eller matte behöver lära sig mer! Har tyvärr sett allt för ofta hur matte/husse förstärker beteendet….  Som exempel mina egna hundar som aldrig skulle göra utfall mot en hund när jag går med dem - men när min fd var ute med dem så lät de som hysteriska bjäbbapor!

Likaså när jag passat "hanhundaggresiva mördarhundar" som efter en promenad med mig vet att när vi är ute och går då uppför man sig när man möter andra hundar….

Men jag tillhör väl den där omederna gruppen som tror på ledarskap…  och nej jag har inga kuvade misshandlade hundar Skrattande

Zheverez
0

vår ena hund skäller av lycka när hon ser andra hundar hon haft kul med.

vissa okända kan hon också bli så emot.

de som inte känner henne tror hon är arg å bogserar sin hund därifrån även om den lägger sej ner å visar att den vill fram till våran.

de flesta hundar har ju ett bra språk å snackar fint. det är mer de som håller i kopplet som behöver lära sej hundars signaler å språk.

jag tycker det är viktigt att Valpar å unghundar får lära sej olika typers hundspråk som blå ögon,stående/hängande öron,kuperad/rak/hängande/ringlad svans,lång/kort päls osv. det skulle då undvikas många onödiga konflikter hundar emellan.

en elak hund har vi aldrig råkat ut för bara osäkra.

våra hundar har bara råkat illa ut som unga, tror det berott på deras blå ögon.andra hundar har känt sej hotade av att de ser ögonen så tydligt.

som vuxna har de inte råkat illa ut då de komunicerar bra å kan undvika konflikter. kräver en osäker hund att de leker underlägsna så lägger mina sej å ligger tills den osäkra nosat klart.

är det en bråkmakare då har mina morrat å fått den andre att lugna ner sej.

annat de kör med är nosa i marken,slicka nosen osv.

kommer en lös hund emot oss så släpper jag alltid kopplet de ska ju mötas på samma grunder å inte ha nåt stoppande koppel.

stöter vi på osäkra hundar som är kopplade ber jag föraren släppa den så de får hälsa i lugn å ro. kan inte deras hund vara lös så går vi ofta till en inhägnad fotbollsplan.

vet inte hur många mattar å hussar som ändrat uppfattning om sin hund.

endel har nästan gett upp å funderat på omplacering då de börjat tröttna på utfallen .

tror inte elaka hundar finns bara missförstådda,feluppfostrade å osäkra hundar finns.

fast såna hundar kan vara väldigt farliga också om situationen spårar ur.

Lynsa
0

Hej! Jag har läst alla inlägg och skulle gärna höra lite tips på träning för hundar som har problem med möten.

Min hane gnäller och låter som ett monster när man passerar den andra hunden, alla blir rädda och går fort förbi. Jag har stoppat många ägare och pratat med dom, och då lugnar han ner sig efter ett tag. Om dom bara går förbi blir han helt frustrerad och gnäller.

Jag har tränat och tränat på olika sätt men vi är nog förvirrade båda två eftersom jag har fastnat, vet ej hur jag ska göra.

Jag vet att jag behöver mer socialträning men känner ej så många. Jag är nyinflyttad i Mölnlycke och skulle gärna träffa någon som är kunnig och träna lite. Jag har även en tik som är mycket social och duktig, skulle vara kul om man kunde få ihop en liten grupp som kunde gå på promenader några gånger i veckan.

Om någon är intresserad av att hjälpa eller ta promenader så maila till mig på persson_linda_46@hotmail.com

Tacksam för alla svar!

empan-hampus
0

Ja, om min hund skulle börja göra utfall och börja visa sig aggressiv så skulle jag göra allt för att få tillbaka samma gammla snälla hund! Jag tkr att om man har en sån hund så ska man gå på mycket kurser! Finns ju kurser för problemhundar Glad

madspaze
0

#8 Låte lite som min hund hehe, dock har hon blivit mycket lugnare nu.

Det är bara som sagt träna social träning, gå till ställen där det finns hundar och försök lära honom att vara lugn(även du måste vara lugn när du tränar honom).

Jag kan säga hur jag tränar min tik, stor tik på 62 cm i mank. Jag började(när hon var som värst) att bara träna mig själv att läsa av henne, försöka se vad som triggar det, precis innan hon börjar sitt utfall och testa olika sätt vilket hon lyssnar på mig eller lättast går att lugna ner henne på.

Sedan tränar jag henne bland hundar på långa avstånd, så att hon ser dem men dem är inte nära, tränar henne att hon ska kunna se hundar men slappna av, jag ger bara berömm och gpdis när hon varit duktig, är hon inte duktig så försöker jag lugna henne eller få ner henne på rumpan, lugnt, har hon slått dövörat på så får hon ha sit utfall.

Sedan när hon vant sig och är lugn med allt det går vi till nästa steg som är att träna närmre möten, som gå i parker med andra hundar i närheten, gå förbi hundar lite närmre men ändå ett bra avstånd mellan, försöker träna henne att vara lugn och titta på mig och så en massa korv förstås.

Nästa steg är ännu närmre möten med hundar och mycket hundar runt om och inom meters avstånd. På detta steget är vi nu och hon är super duktig, men visst har hon sina dagar, men dem är få nu för tiden :) och oftast bara lugna, förut lät hon som ett galet monster som inte gick att kontrollera :S

Sedan måste du tänka eller kolla upp om din hund är social men rädd/osäker, eller om han inte är så förtjust att leka med andra hundar utan är en som ok att hälsa lite snabbt men sen få det vara (den typen av hund har jag) eller en hund som inte tycker om andra hundar.

För är hunden inte glad i andra hundar så tycker jag personligen att det är onödigt att tvinga honom leka med hundar, men ändå bra att träna att han ska kunna acceptera att andra hundar finns och man ska kunna gå nära dem utan att han ska få för sig nåt.

Hundpromenader med andra hundar är också bra träning. Men det viktigaste är att du måste vara lugn i träningen med honom.

Mischa
0

Jag tror att ren aggressivitet (ej baserad på rädsla och osäkerhet) är väldigt ovanligt.

≧◔◡◔≦

madspaze
0

#11 det tror jag också

spikes
0

11,så sant då är det allt som oftast en hund med något fel i huvet,en hugger aldrig om den inte är rädd/osäker, dom har inget annat försvar.

Lynsa
0

#10. Tack för ditt svar!! Vi har tränat och tränat på att han ska vara lugn på långt håll och det går riktigt bra. men de är precis vid mötet, precis när den andra hunden är bredvid som han blir ett monster. han skäller inte, han gnäller  och sen kommer monsterljudet. Det pågår i någon sekund och när den andra hunden precis gått förbi så är det lugnt igen. Han har blivit bättre, men det är det precis vid mötet som är problemet.

Synd nog har många fördommar mot dessa raser, så det är inte lätt att få hundvänner. Han älskar nämligen att leka med andra hundar!!! Men men, träning träning…

madspaze
0

Det är oftast just när hundarna är "brevid" varandra, då de ska passera som ljuden kommer, min hund är också sån :(

Men som sagt, träning träning och träning.

Ja, det är hemskt med alla dessa fördomar!