Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 3606 ggr
AnnL
0

Inkallningsproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Silver är en liten hane på 6 mån. Han kommer alltid när jag säger kom utom när han har någon lekkompis här och dom är ute på tomten, eller vi är hos någon som har hundar han leker med och vi är ute och går, och dom är lösa. Kallar jag på honom då är han DÖV.  Idag var snickaren här med sin stövare, den var i bilen men dom brukar leka, så han kände väl doften. Snickaren skulle köra ivag så jag stod på trappan och kalla KOM. Totalt Stendöv. Inte förrän han tuta börja han gå mot dörren, motvilligt. Det är inte för att han håller på att bli könsmogen, det har varit så hela tiden.

TIPPS på hur jag tränar honom att komma bland andra hundar.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Hundvalp
0

Det är samma problem på min 6 månaders valp. Han klarar att komma när det inte är några hundar i närheten (IBLAND), men han klarar ej att komma när det är andra hundar.

Så jag behöver också denna hjälp.

AnneN
0

Det tips jag kan ge så här på rak arm utan att veta mer om hur ni har tränat och sånt är att, försök hitta något (leksak, godis, eller annat) som hunden skulle kunna göra precis vad som hellst för att få (till och med överge sina lekkamrater en stund) och använd det vid inkallning varenda gång under en period tills hunden lärt sig att då matte/husse säger att jag ska komma så får jag massor med beröm och något riktigt gott/roligt direkt jag kommit fram till dem.

Efter ett tag då hunden verkligen lärt sig komma varenda gång oavsett vad som finns runtom dem så kan man börja att ge godis/leksak varannan gång, sedan lite då och då och sakta trappa ner succesivt tills det kanske inte behövs annat än bara beröm längre.

Men glöm inte bort att inte bara locka på hunden för att sedan koppla/sätta in den för då lär den sig snabbt att varje gång den kommer då ni lockar så är leken slut. Gör i stället så att ni lockar på hunden lite då och då, berömmer & ger godis/leksak och sedan ger frikommando igen så att den kan återgå till att leka med kompisen en stund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

sagalisa
0

jag lider av samma problem ibland, har en vovve på 7 månader…hmm verkar ha att göra med åldern=)

AnnL
0

# 2 Jag har gått på valp kurs, dom fick sitta, vi kalla in gick jätte bra. Tränade först med klicker hemma, när han kom. Bytte sedan ut med kom. Jag kan kalla på honom i skogen, hemma när som helst vad han än gör o han kommer. Han kommer till 99% bums och sätter sig vid benet. får alltid godis och beröm när han kommer. Jag vet då inte vad jag skulle muta honom med när jag kallar som är roligare än att leka med andra hundar.

fettmedkevlar
0

Glöm inte att man kan till en början använda en långlina :) Träna mycket kontakt också.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

AnnL
0

Han är jätte duktig på kontakt ockå i vanliga fall, både ute och inne. Men jag ska testa med långlina.

empan-hampus
0

Min pojke på 4 år lyssnar på inkallning men får han upp ett intressant spår så skiter han i mig. Då försvinner han in i skogen i någon minut sen är han tillbax.. Så han är ju inte borta för alltid. Men är rädd att han ska bli överkörd eller något sånt otrevligt..

Kickilu
0

#7 Just så är det för mig ocksåRynkar på näsan Dessutom finns det varken godis el leksak som min vovve är beredd att göra allt för utomhus. Inne kan det funka men tyvärr inte ute. Man blir lite uppgiven. Vill ju kunna ha sin hund lös men inte riskera att bli av med den.

AnneN
0

#8 vad finns det utomhus som din hund skulle kunna göra vad som helst för då? Det behöver ju inte bara vara godis och leksaker som kan vara belöning, för en del hundar kan de bästa belöningen vara att de får springa iväg och leka en stund igen eller nått annat.

_**/Mvh Anne

AnnL
0

#8 Hur menar du då? Att när han äntligen kommer ska han få springa en stund igen, eller jag ska hålla på att kalla tills han kommer sedan släppa iväg honom. Berätta hur vi ska göra från det att han inte kommer vid första inkallningen, vi är många som behöver tipps på det.Obestämd

AnneN
0

#10 Att tala om exakt hur ni ska göra kan vara svårt eftersom alla hundar är olika individer och det som fungerar på en behöver inte alls fungera på nästa. Men jag kan berätta hur jag gjorde med min hund.

Det som fungerat för mig med Velvet var att jag först började med att ha henne i långlina (15m), då hon var en bit ifrån mig så sa jag "Velvet hiiit" med glad röst, då hon kom fram till mig så belönade jag med godis och bus och sen fick hon frikommando igen. Då det fungerad bra med att hålla i linan så började jag släppa linan så att den bara släpade efter henne och gjorde då på samma sätt.

Efter ett tag så kunde jag även ta av linan och ha henne lös och locka men bara om hon var ca 2-3 meter från mig, med samma metod där så kunde avståndet ökas allt eftersom träningen gick framåt.

Kom hon inte direkt jag ropa så fick jag antingen "leka pajjas" och göra mig så rolig som det bara gick för att hon skulle tycka att jag var roligare än något annat (hoppas, skutta, rulla runt i gräset, mm) fungerade inte det så väde jag ryggen mot henne ropade en gång till och började springa snabbt bort från henne utan att se mig om, det fungerade alltid.

Det jag använt som belöning för henne är godis (torkad lever som jag gör själv), kela (klappa och prata glatt), busa med leksak (finns inget hon inte skulle göra för sin älskade freesbe) och att då hon kommit in på inkallning så har hon sedan fått springa och leka igen utan att ta fast henne. Om jag har lockat in henne tex 11 gånger så är det bara den 11:e gången som jag kopplat henne (antalet varierar från promenad till promenad).

Vad som fungerar som belöning beror helt på vad just din hund tycker bäst om och det är bara du som känner din egen hund som kan lista ut det genom att prova dig fram.

_**/Mvh Anne

AnnL
0

Tack snälla, nu har jag fått lite mer kött på benen.

AnneN
0

#12 jag gör så gott jag kan =) Kan även råd att gå en unghundskurs/allmänlydnadskurs med hunden för där brukar man kunna få lära sig många bra saker.

_**/Mvh Anne

AnnL
0

Jag har gått valpkurs, men tänker fortsätta nu i mars så hoppas jag det ordnar sig.

AnneN
0

#14 om inte annat så kan du ju be intruktören på kursen om hjälp med tips, bör vara enklare för h*n att se vad som kan göras då h*n ser hur ni arbetar tillsammans, mm

_**/Mvh Anne

AnnL
0

Hon hjälpte mig bra på valpkursen, så jag ser fram mot fortsättningskursen.

sagalisa
0

Jag har ju haft problem med min 7 månaders hund men prövade långlina, har haft det i ca 2-3 veckor nu och det går jättebra!! Hon har börjat lyssna och har till oh med kommit på inkallning i krävande situationer (tex vid möte med lösspringande hund) Det verkar som om hon också får bättre självförtroende när hon har linan släpandes efter sig, sen är ju matte lugnare med=)

Hundvalp
0

Jag har tänkt köpa en långlina men dom är så Dyra

spikes
0

18, dom finns ju billigt överallt rusta och andra ställen…finns ingen anledning att köpa på just zoo affärer…man kan ju ta vilken hållbar lina som hellst…

AnneN
0

#17 vad roligt att höra att det går framåt för er Glad

_**/Mvh Anne

sagalisa
0

#18 Jag köpte min lina på en djuraffär, den kostade 150kr och är plastad (annars fastnar den överallt) Var en spårlina egentligen som jag klippt av till lagom längd.

#20 Tack=) Ja det är skönt när man märker att det lossnar lite med lydnaden…nu har vi hittat världens bästa lösträningsställe med….en stooor sjö=)

AnnL
0

Jag har tänkt lite på det här med långlina. Jag är ju mest ute i skogen med Silver. Han springer lite hit och dit mellan snår och buskar. Fastnar inte en långlina i det. Han ska ju känna sig fri även med lina, ELLER? hur gör jag?

pippa__
0

Jag köpte en långlina för ett par dagar sen, en jaktlina. Skitbra är den, trasslar inte in sej, testade ändå igår att gå på snåriga ställen, men icke. =) 15 meters.

AnnL
0

Jag har en liten blandishane på 6 mån. väger 3,5kg, men har ett otroligt motionsbehov. Vad ska jag ha för lina? Hur grov ska den vara? Hur lång ska den vara? Och var hittar jag den till rimligt pris? Gärna prisuppgift också om det är någon som handlar billigt.

Tacksam för alla tipps och Svar.

fettmedkevlar
0

#18 Men det går att göra egna också ;) Ett långt snöre brukar duga bra till en början, för då brukar man ju oftast träna inkallning och kontakt på öppna platser.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Dama
0

När hunden inte kommer efter första inkallningen ska man gå till hunden och hämta den

leeanlej
0

Finns det någon som har tips på var jag kan köpa bilbältessele billigt i blekinge? Eller på internet?