Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2563 ggr
pippa__
0

Allergi?

Hur yttrar sig allergi av maten på hundar? Någon som har erfarenhet?

AnneN
0

Min hund är allergisk mot spannmål, hennes allergi yttrar sig i röda utslag och klåda, en del hundar får återkommande problem med öroninflammationer, andra får problem med magen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

pippa__
0

Hur kom du på att det var just spannmål hon var allergisk mot? Fick hon många utslag? Gjorde utslagen/kliandet "uppehåll" och sedan kom tillbaks?

AnneN
0

Jag fick rådet av veterinär då hon var valp och vi hade kunnat konstatera att utslagen/klådan inte berodde på ohyra att jag skulle köra uteslutningsmetoden genom att testa olika foder med olika födoämnen. Jag var nära att ge upp, tills jag fick höra att det var vanligare än man tror med spannmålsallergi och hittade då ett torrfoder som är helt fritt från spannmål.

Efter bara ett par dagar så började klådan och utslagen försvinna och innom ca 1 vecka var det helt försvunnet.

Annars kan man även begära att få göra en allergiutredning hos veterinären (vilket jag inte visste då för det hade kunnat bespara min hund mycket lidande med klådan)

_**/Mvh Anne

Freke
0

Allergier på djur yttrar sig på precis samma sätt som på hos männsikor!

Alla symptomen från klåda till utslag med pälsavfällning..

och som AnneN skriver, du kan alltid rådgöra med veterinären som bör kunna ge dig råd..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

pippa__
0

#3 Vad ger du för foder Anne? Hur mkt går det på?

AnneN
0

#5 jag ger Orijen Adult, 13,5kg kostar 639kr. Men det är så drygt att det blir billigare i längden än att köpa de vanliga foder som finns på typ ica, för av de andra foder vi testat så fick hon mellan 4-7dl/måltid = 8-14dl/dag, nu får hon ca 1,5dl/måltid vilket blir 3dl/dag och hon behöver inte mer än så.

_**/Mvh Anne

pippa__
0

#6 ok, om det nu är allergi mot maten, så ska hon ha valpfodret ett tag till, hon är bara 7 månader. Just nu äter hon Advance. Provat det på din hund?

AnneN
0

#7 nix det är ett foder som jag inte har testat, men det verkar som att det innehåller spannmål så då tål tyvärr inte min hund det.

_**/Mvh Anne

pippa__
0

jo vete är där, men tänkte om du testat det innan du kom på att hon var allergisk. Är det tvunget spannmålet dom är allergiska mot i maten.

AnneN
0

#9 näe jag har inte provat det innan heller =) Det behöver inte alls vara just spannmålet de är allergiska mot, det kan lika gärna vara nötkött, fisk, mm… Allt som vi människor kan bli allergiska mot kan även djuren bli allergiska mot.

_**/Mvh Anne

pippa__
0

ok, men du har pitbull i din hund också har jag för mej. Har dom inte hudproblem i rasen eller hur var det?

Men då kan jag inte säkert veta att det är spannmålet som är boven..vad kostar det att göra ett allergitest hos vet. ?

AnneN
0

#11 jo jag har både pitbull och amstaff i min hund och de raserna har tydligen en del hudproblem.

Vad en utredning hos veterinär kostar vet jag inte, men skulle tippa på att det kan bli någon tusenlapp, har man riktigt tur så kanske det kan gå på försäkringen.

_**/Mvh Anne

pippa__
0

Tack så mkt för svar! =) Det uppskattas! Ska prata me min vetrinär i morn. =)

AnneN
0

#13 berätta gärna vad din veterinär säger om det =)

_**/Mvh Anne

pippa__
0

Vetten föreslog att prova byta foder och se om det förbättras. Nu äter Locca "James Wellbeloved" Lamb & Vegetable Kibble.

Vi kom fram till i djuraffären, som verkar ha väldans koll på foder, att det är inte säkert det är spannmålet som är problemet, utan kycklingsojan som finns i vanligt foder.

AnneN
0

#15 ok, jo ibland får man ju köra på uteslutningsmetoden, så testa er fram och se vad som eran hund mår bra av.

Meddela gärna hur det går.

_**/Mvh Anne

pippa__
0

Ska jag göra! =) Sitter som på nålar och hoppas på att det är fodret som var boven, då vetten gav mej en häftig summa som det skulle gå på om vi skulle allergitesta henne.. :/

AnneN
0

#17 om det behöver allergitestas så kolla upp om kanske försäkringen täcker det.

_**/Mvh Anne

pippa__
0

*viskar och skäms* har inte henne fösäkrad än ju dum som jag är..Skäms

AnneN
0

#19 skynda dig att skaffa en försäkring som täcker så mkt som möjligt på en gång då!

_**/Mvh Anne

pippa__
0

Mm får göra det! Förslag på föräkringsbolag?

AnneN
0

#21 jag kan rekomendera Agria

_**/Mvh Anne

pippa__
0

Ok, tack! Ska höra me dom snarast =) + att jag håller alla tummar att Locca ska luta klia sej… :/

AnneN
0

#23 jag håller också tummarna =)

_**/Mvh Anne

pippa__
0

Tänkte bara berätta för intresserade att Locca är jättefin i armhålorna nu och har slutat klia sej! =) Allergin är botad (hoppas jag)

AnneN
0

#25 vad bra, hoppas att hon slipper få tillbaka problemen Glad

_**/Mvh Anne