Hur tycker ni att en Seriös Uppfödare
ska betee sig och hålla sig mot köpare?
Diskussionerna kommer alltid att finnas om vad som är och inte är en seriös uppfödare.
Jag har råkat ut för både seriösa och oseriösa.. så det skulle vara kul att se vad andra har för erfarenheter..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Säger som 1,och en grej till som är för mig väldigt viktig är att,jag ska känna när jag tittat på valpen att det känns absolut rätt mellan mig och uppfödaren,det medför de bästa förutsättningarna för hunden framåt.

Jag säger samma som #1 & 2 fast vill ändå lägga till lite…
Jag tycker att den första kontakten med uppfödaren är väldigt viktig, de ska ge ett trevligt intryck mot både valpköpare och mot sina hundar!
Jag vill att uppfödaren är villig att svara på frågor om så väl rasen/raserna som frågor om sina egna hundar, sin uppfödning, rassjukdomar, osv. En uppfödare som inte är villig att svara på en massa frågor om allt möjligt som har med hundarna att göra kan oftast ge intryck av att de försöker dölja något.
Jag vill samtidigt att uppfödaren ställer krav på mig som valpköpare, tex att jag ska kolla upp hunden i vuxen ålder om den bär på någon av rasens/rasernas sjukdomar (tex ad, hd, pra, mm). De bör kräva att jag som valpköpare har viss kunskap om rasen antingen egen erfarenhet eller att jag läst på ordentligt så att jag vet vad jag får i andra änden av kopplet. De ska helst även förhöra sig ordentligt om vad jag vill ha hunden till så att det verkligen är en hund som passar för mina ändamål, tex så kanske det inte är så bra att köpa en husky om man bara vill ha en soffvärmare som får någon liten promenad då å då, lika lite som det passar att köpa en chihuahua om man vill tävla i drag.
Oj, jag har säkert missat nått, men det är i alla fall lite av vad jag vill se hos en seriös uppfödare.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Röntgar
ögonlyser
utställningar
jakthund= jaktprover
hembesök hos ny ägare
uppföljningar så som valpträff mm
Helt enkelt god kontakt med de nya ägarna
Håller sig med bra avleshundar man avlar på
vaccinerar och avmaskar sina avelshundar och valpar
Första kontakten med uppfödaren och att han/hon svarar på frågor samt har krav på köparna lägger jag också till!
på mitt första inlägg.