bett och bett statistik!
läste att det gjort en ny undersökning..
om just det där för mig inte väntat var tax och vavvor som leder den missvisande statistiken och så var det ett gäng som hade kommenterat..
däribland en herre av mig icke namngiven:
Som skrev - Det måste vara blandraser som leder den staistiken..
vilka folk det finns? personligen tycker jag att sådana undersökningar är lite värdelösa.. men om jag visste och hade möjligheten till det så skulle jag vilja göra en så riktig undersökning det bara gick att göra..
Frågorna som i mitt huvud kommer för en sådan är bla.
Har du någonsin blivit hundbiten?
Av vilken rastyp? av vilken ras i gruppen(rastyp)?
Hur många olika raser av hundar har du stött på innan/efter?
Gjorde du något som föranledde att hunden bet dig?
Var det en hund som var fastbunden i koppel eller lös?
Var ägaren till hunden närvarande?
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Jag gissar att statistiken dessutom bygger på endast de fall som anmälts och/eller de som dokumenterats inom vården, det finns sedan ett enormt mörkertal som inte syns i statistiken.
Har du någonsin blivit hundbiten? Ja, både i jobbet som veterinärsassistent (fast där är det ju ganska väntat att få ett bett då å då) och som barn.
Av vilken rastyp? av vilken ras i gruppen(rastyp)? Som barn blev jag attackerad av en strävhårig tax. I jobbet som veterinärsassistent så blev jag biten av en bichonfrisé.
Hur många olika raser av hundar har du stött på innan/efter? Oj det är väldigt många.
Gjorde du något som föranledde att hunden bet dig? Taxen hade flera gånger tidigare anfallit då jag följt med och hälsat på hos ägarna, sista gången satt jag helt stilla på en stol i köket och pratade med de vuxna och undvek hunden för att slippa bli biten igen. Bichonfrisén skulle opereras och jag assisterade då den skulle förberedas inför sövning, hunden fick panik och lyckades komma åt att bita mig i handen då jag höll den.
Var det en hund som var fastbunden i koppel eller lös? Taxen var lös i sitt hem. Bichonfrisén var okopplad men fasthållen (av mig) på undersökningsbordet på djurkliniken.
Var ägaren till hunden närvarande? I båda fallen var ägarna närvarande.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har aldrig blivit hundbiten om man inte räknar med i leksammanhang. Då har jag råkat få ett bett men det är endast för att jag har spelat upp hunden till lek. Ingenting allvarligt.
Har du någonsin blivit hundbiten? Ja flera gånger, men har aldrig blivit riktigt skadad.
Av vilken rastyp? av vilken ras i gruppen(rastyp)? Jag har blivit biten av grannens jack russel ett antal gånger under min uppväxt, av två andra jack russels och en golden
Hur många olika raser av hundar har du stött på innan/efter? Mååånga:)
Gjorde du något som föranledde att hunden bet dig? Grannens russel var osäker på barn efter en olycka med dem. Då insisterade dennes matte att jag skulle hälsa på deras hund fast den stog där stel som en staty och morrade åt mig. Jag var liten då så jag blev rädd för hunden, då drog ägaren fram min hand mot hunden och då blev jag biten :P Sedan har den rusat in några gånger till vår trädgård och bitit mig under min uppväxt.
De andra två var sådana jag bara skulle hälsa på på gatan så har de varit snälla och sedan helt plötsligt huggit.
Golden retreivern råkade bita hål i min hand, han hade blivit upprörd när jag stod och höll en korvbit i handen och min hund gick fram till mig och då skulle han försvara korvbiten och råkade bita mig i tumultet.
Var det en hund som var fastbunden i koppel eller lös? Grannens hund var okopplad, resten kopplade säger jag (golden var okopplad men ägaren hade koll på hunden).
Var ägaren till hunden närvarande? Japp
Har du någonsin blivit hundbiten?
ja.
Av vilken rastyp? av vilken ras i gruppen(rastyp)?
Berner sennen dvs rasgrupp 2
samt min egna (jack russell terrier) rasgrupp 3
(ej samma tillfällen)
Hur många olika raser av hundar har du stött på innan/efter?
oj, ingen aning, en hel del både SKK/FCI erkända och inte…
Gjorde du något som föranledde att hunden bet dig?
Ja, när det gällde berner försökte jag avleda en slagsmål.
När det gällde min egna hund har det varit med rädsla/osäkerhet.
Var det en hund som var fastbunden i koppel eller lös?
lös
Var ägaren till hunden närvarande?
Nej.
förutom när det gällde min egna då.
≧◔◡◔≦

Ja, har blivit hundbiten av en korthårigtax. Hunden kopplad, skulle ta av kopplet. Ägaren stod 2m i från. Bettet tog i handleden, det gick hål men jag var aldrig till läkare. Har efteråt konstaterats att hunden hade ont, men ingen visste det. Jag har träffat hunden många gånger innan och någongång efter. Men pga ålder och sjukdom så avlivades hunden någon månad efter att den bitit mig.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Har du någonsin blivit hundbiten? Ja, en gång i 13-14 års åldern
Av vilken rastyp? av vilken ras i gruppen(rastyp)? Kinesisk nakenhund
Hur många olika raser av hundar har du stött på innan/efter? Oj… Det var svårt… Nästan alla i Bonnier stora hundlexikon ;0) och sen 7-9 blandraser av olika slag
Gjorde du något som föranledde att hunden bet dig? Nej. Jag satt och klappade den, och helt plötsligt fick den nog och högg till i kinden!!
Var det en hund som var fastbunden i koppel eller lös? Lös inne i sitt eget hem
Var ägaren till hunden närvarande? Ja, både min jämngamla kompis och hennes mamma. De skrattade/fnissade lite åt saken, vilket ju säger en hel del…
Jag har blivit biten…..3 gånger
Raser..rottis, jack russel, kelpie
Hur många raser har du stött på innan….i stort sett alla.
Gjorde du något som föranledde bettet….Jack russeln högg mig troligtvis för att den var rädd och satt bunden utanför affärn när jag var 5 år,rottisen var en gammal polishund, som fel ägare hade fått tag på, som dottern i huset skrämde allsköns människor på gården med, och jag med flera blev bitna av den, ett ordentligt jack i underbenet innan jag räddade mig upp i en klätterställning, den blev avlivad pgr av ägarna.
Kelpin anföll på en utställning jag gick flera meter ifrån den med min hund, och den kom ifrån det blå, jag satte upp knäet mellan den och min hund,så jag tog bettet och på det sättet undvek jag hundslagsmål, ägaren gick utan att ens fråga hur det gått,ett köttstycke i knäet hängde löst….
Alla var kopplade så också min……
Har aldrig blivit hundbiten annat än vid lek då jag råkat få nått litet bett, men aldrig blivit attackerad av en hund.