Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: ot-off-topic
Läst 3419 ggr
Gullan402
0

Ni som har hundgård

… vad har ni för underlag i dem?
Jag har f.n jord och leraObestämd så hundgården är fn oanvändbar. Men funderar på att lägga något slags underlag och undrar vad som är bäst. Nu är ju våra hundar sällan i hundgården men behöver den då hundrädda kommer hit eller en hel barnskock.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

fettmedkevlar
0

Barkbitar kan man lägga i hundgård, det suger upp avföring och urin bra, sedan får man ju skotta ur allt gammal och fylla på med nytt med jämna mellanrum.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

zabelle
0

Brukar man inte lägga plattor för att undvika att hunden gräver sig ut och för att det är lätt att hålla rent?

Zabelle   

fettmedkevlar
0

#2 Det beror på om man har en hund som vill gräva sig ut :D Annars kan man sätta ner slipers i marken så tar det stopp om den försöker komma ut :) Jo plattor kan man lägga, men då är det ju hårt för hunden att ligga om den vill ligga ute.

Gullan402
0

#1 jättebra tips (bark finns i massor, har egen skog kapar ved etc.)
#2 och #3 , vi har ´grävt och cementerat ner nätet och stolparna samt en liten bit in (30cm ca) så gräva sig ut kan de inte. Förresten gräver de inte så mkt heller. Tänkt på plattor men det blir för hårt att ligga på. Har även funderat på grus/sten men det verkar inte heller bekvämt för hundarna.

fettmedkevlar
0

#4 Men gud vad fint :) Då är det ju bara fixa bark och sådant och slänga ut i hundgården. För det är ju lagomt mjukt och även lätt att hålla efter och rengöra. Har man inte egen skog så brukar träfabriker sälja för en billig penning :)

Anders 50
0

Då jag numera  har mindre antal hundar så har jag öppnat upp så att varje hund har två "hundgårdar". I den ena har jag cement- plattor och in den andra singel. (inte grus)

En fördel med plattor och en aktiv hund är att klorna hålls efter en del. Men alla hundar trivs inte på plattor, en aktiv hund som inte har bra trampdynor kan få problem.

Angående att det blir hårt att ligga på plattorna, så är de inte hårdare än bänkarna(liggplatserna).  Lite varmare dagar ligger de helst under bänkarna på plattorna. Plattorna blir svalare där.

Blir det inte svårt att hålla rent i ett underlag av bark.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Dama
0

hunden bör ha en koja att kunna krypa in i och få lä mot väder och vind

Finns information om hur stor och vad som krävs för att få ha en hund i hundgård på jordbruksverkets hemsida har jag för mej

Blandisfantast
0

Vi var sand i vår hundgård. Vi har även gjutit en bra bit ner, så dom inte ska kunna gräva ut sig.

Nu sitter inte vår i hundgården så mkt, utan det är mest sommartid dom sitter där då och då.

Gullan402
0

#7 vi har 2 st vinterfordrade hundkojor i hundgården, vi  har även någon form av bänkar.

Men frågan gäller underlaget i hundgården. Med det här klimatet som vi har här blir det lervälling, det har varit gräs. Gräsmattan är så mjuk att den inte heller går att beträda.
Men i natt kom det 2 dm snö och det snöar än så det blir nog 1-2 dm till under dan. Tung hemsk blötsnö. Men rolig för barnen.

Anders 50
0

#9 Då har du två alternativ, gräva ur jorden och lägga på ett lager med singel så tjockt att regnvattnet dräneras eller lägga cementplattor. Sådana finns ofta begagnade om man inte vill köpa nya.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!