Vad tycker du om Ceasar M's metoder?
Känns som om man behöver starta en sådan tråd också,han jämförs ju gärna med F Steen….dessa 2 är ju ett hett ämne så jag hoppas vi kan föra en sansad diskussion även här
.
MVH
Lena medis
Oja, han är min idol!
1,men absolut inte min

Vad jag tycker om CM kan man läsa i denna tråd.
Men lite kort kan jag ju säga att visst han gör och säger en del bra saker, men en människa som använder el och stackel på hundar oavsett om det är lagligt där eller ej, ska enligt mig inte få komma i närheten av hundar alls!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag tycker både bra o dåligt vissa saker som att ej låta hunden gå in först m.m har jag använt mej av:)

Tycker vissa av hans ideér och tekniker är bra, men jag köper inte allt.
"You just have to belive…"
Tycker bättre om honom än om Fredrik Steen. Köper inte allt CM gör heller, men tycker han verkar ha bättre koll och bättre sätt än Steen. Skulle jag vara tvungen att välja vem av dom som skulle få komma i närheten av min hund skulle jag välja CM.
Nu skulle då ingen av dem få komma när mina hundar,och problemet blir ju att folk som inte kan sålla som en del andra kan,tror ju på det dom ser…..det är ju där farligheten ligger…..
#7 Nu tror jag risken att jag blir tvungen att välja mellan dom är ytterst liten
men om så skulle jag välja så.
Jo det är ju det, endel köper ju allt och då kan det ju gå väldigt fel för hundarna som råkar ut för det 

#6 skulle jag på liv och död måsta välja mellan dessa två så måste jag nog välja CM, han är iaf lugn då han handskas med hundarna
_**/Mvh Anne
#9 Precis, Steen tycker jag verkar bli väldigt nervös och uppvarvad så fort hunden inte gör som han vill, av det jag sett alltså.
Och om CM är ärlig när han säger att det är ägarna som väljer om han ska använda stackel osv eller inte, så skulle han iaf int använda det på Aramis då jag aldrig skulle välja det.
CM kan läsa hundar, det kan inte FS han vekar inte begripa vad som pågår.
≧◔◡◔≦

CM gör väl vissa saker som jag anser vara bra!
Jag tycker det är bra att han upplyser hundägarna i USA om att hundar behöver motion iform av promenader och aktivering..
Men dessa metoder och dessa uttryck som han anväder sig av kan göra mig galen och det värsta är att det smittar av sig till svenskar?!!!!!!!
Hur många i Sverige bor i flock???? Själv har jag en familj! och Tzar är en del i min familj!!!
Hade vi haft en flock så hade vi någongång under hans liv konkurerat om ledarskapet i flocken, men nu är det så att han bor i våran familj och han är yngst och är således den som får rätta sig.
Han är inte dominant, men han är oerhört RangHög för att vara Hund.
Hade han varit dominant hade han försökt rida eller liknande försökt fästa sin rang och ställa andra under sig i rang..
Så CMs uttryck om dominanta hundar och undergivna hundar är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ Fel.. I hundars värld är dominans och undergivenhet endast förekommanda då det råder brist på mat! Eller att en hund försöker att ta ledarskapet ifrån någon annan, med även då precis som ho soss människor är det den som är undergiven som bestämmer då även hundar avslutar sina försök att dominera när den som är lägre i rang avsluta sina angrepp.
Om hundar i våra familjer skulle vara UNDERGIVNA och DOMINANTA? Är vi dom som är DOMINANTA?? fortsätter vi att tukta våra hundar när dom gör som vi säger?? (jo om man heter FS)
Är det vi som bestämmer?? Med andra ord är vi dom Undergivna?? (jo om man heter CM)
Tycker ni det är ett konstigt sätt att resonera? Jag ska lägga upp en artikel snart så kan ni få läsa om sambandet och skillnanden mellan dominans och beteende
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
12,jättebra inlägg Freke…..ser fram mot artikeln
Efter att ha haft misshandlade och vanvårdade aggressiva hundar som omplaceringshundar, så förstår jag hur ett stackel och/eller elhlsband kan bryta ett visst mönster. Samma sak med det sk "Illusion" halsbandet.
Så i det läget tycker jag det är ok att använda. Samma ska vad gäller den "el-matta" CM använt för att hindra vissa hundar från att hoppa och klättra över 2-2.5 m höga plank, det är ju för deras egen säkerhet och gör inte ont.
Det är ju fortfarande hundar vi talar om här, right? Inte miniatyrmänniskor i päls med fyra ben, hundar kan inte förstå förklaringar de måste ha ngt som talar till deras instinkter, -"Hoppsan, det var obehagligt eller otäckt att aggressivt jaga efter katten och försöka äta upp den. I det här huset jag kanske ska lära mig bli HUND igen, katten är visst en av flockmedlemmarna."
Detta senaste är rörande en blandras mellan border terrier/hamiltonstövare, en tik som hade blivit "bortglömd" i en hundgård i ca 1.5 år.

#14 okey… Så du lägger dig på alla fyra och visar??
Trodde att du trots allt var en människa och levde i en familj?? Men där ser man! Det finns ulvar på två ben?!
Det finns ingen som helst anledning att gå på med hårda metoder på en redan misshandlad eller vanvårdad hund! För det ökar knappast tilliten, men visst det som så mycket annat är en quick-fix och fungerar ett tag tills dess att hunden inser att den kan svara, så har du samma problem igen fast med en liten twist… den har agget emot dig.
OCh visst kan du utan större problem lära att katten tillhör famijen, men flocken?? Nä.. Så om du inte kryper runt på alla fyra så kanske du ska förstå att det är familjer vi lever i och inte flockar,, för våre det flock liv, så borde vi jaga ut hunden ur flocken när vi inte vill ha den något mer… Men det gör vi inte vi omplacerar eller avlivar eller säljer den!
Var har du flock beteende då??
Hälsn. Freke
Har aldrig misshandlat hundarna ifråga, bara brutit ett dåligt beteende, antagligen är det du som går runt på alla fyra, för du läste inte så noggrant det jag skrev.
1(en) stöt på ett lågt ställt elhalsband kan få en hund ur en aggressiv ond cirkel. Behöver inte ens vara el, kan tom räcka med en vibration mot halsen. Det händer inte ofta, mycket sällan, tom, som jag behöver göra ngt sådant här. Och då gäller det hundar som HAR problem.
Trodde ni gillade hundar här.
Jag säger som CM, träna människor och rehabilitera hundar, i exakt den ordningen ska det vara. En hund är alltid en hund.

#16 Ja vi som är här gillar hundar, men bara för det så är det inte säkert att alla håller med om det andra tycker är självklara saker, inom hundvärlden så finns det förmodligen minst lika många träningsmetoder som det finns hundägare, så alla kan inte vara överens om allt. Men jag hoppas ändå att folk kan diskutera med en vänlig ton och respektera andras åsikter.
_**/Mvh Anne

#16 Jag har inte sagt att DU misshandlat hundarna?
Svarade på ditt inlägg i #14, där du skrev misshandlade och vanvårdade.. Vem som gjort det är inte upp till mig att svara på? Men då du inte ser felet i att använda el på dessa??
Jag har med jobbat med hund-problem-hund tolknings fråga (vem som besitter problemet, hund eller ägare) det trots allt blir hunden som blir lidande och jag kan skriva på vad som att du löser inte problemet eller bryter mönstret med el eller tvång..
Däremot med tillit och förtroende, bygg hunden och dess psyke, det är ingen vildhäst som ska brytas ner för att sedan byggas upp??!
tycer den metoden är fel också.. även om den används då mest i USA..
Land of the free and home of the brave!?
"Lite korstågs-anda över landet i väst.. Gör som vi vill annars skjuter vi!"
Och hundar har dom i massor, och ännu fler omplacerings hundar eller hemlösa hundar..
Hälsn. Freke
Har inte haft någon bestämd åsikt om C Milan tidigare. Efter att ha sett gårdagens program med en vild hund på en ranch som skulle steriliseras, har jag absolut bestämt mig för att jag inte gillar hans metoder.
Zabelle
19,förstår det;-)
Jag gillar mer Ceasars personlighet som han visar mot de människor han hjälper, han har en varm, ödmjuk, humoristisk o pedagogisk personlighet.. Och jag tycker att han har ett bra lugn mot hundarna.. Hans metoder tycker jag är både bra och inte.. Men jag är inte såå hundkunnig att jag inte ger mig på att bedöma hans metoder..

#19 Hmm, varför just gårdagens program?
Har själv fått hjälp av honom en gång när vi hade en polishund i familjen som utan vidare blev okontrollerbar då kontaktade jag honom och till lättnad kom han till undsättning. Dock fick hon somna in pga höftledsdysplasi som inte gick att operera på henne. Idag använder vi samma metoder på min stora nya pojk när han och jag tränar skydd och det fungerar utmärkt. 
Jag gillar hans förmåga med hundar sen finns det en del saker jag sätter mig emot och en sådan är just elhalsband men sen får man också tänka på att han bor i USA och där är dem flesta metoder mot hundar lagliga till skillnad från andra länder som förbjudit en del metoder.

Måste jag välja väljer jag CM han är iaf snygg att titta på *asg*

Eehh inser att min inlägg tillförde noll till ursprungsfrågan
skummade bara igenom tråden och såg att dem flesta pratade om valet imellan dem två *ooops*
Men jag gillar att han är lugn och trygg i sig själv och sina kunskaper iaf 

Jag gillar han att han jobbar mer på hundens språk om ni förstår vad jag menar då.
Han är inte så speciellt hård hänt heller jag tyckar han är super Bra helt enkelt så skulle vi behöva i sverige också
26,förstår precis vad du menar,men jag håller inte med om att han behövs i sverige ….dessutom använder han el och stackel,vilket dessutom är förbjudet i sverige som tur är….

Ja el och stackel det är jag helt och fullt imot men jag menar att vi skulle behöva någon som kan läsa hundarnas kroppsspråk han ser ju minsta lilla vink liksom.
28,det finns alldeles suveräna sånna i sverige :-)
Oj, till 98% tycker jag inte om hans metoder alls, allt som har med att trycka ner hundarna, använda koppelryckningar o allt sådant, jag kan inte äns titta på hans program! Har sett 2½ program med honom, med långa mellan rum och det var nog för mej.
Jag tycker dock om, att han försöker hjälpa de hundar som alla anser aggressiva och som hotas mot avlivning, jag såg ett avsnitt de scenerna de visade i alla fall, var så fint, hur han försökte vinna respekten o tilliten av en misshandlad hund, och han gav inte upp, och han gjorde det på ett fint sätt - de fåtal ggr då tycker jag om han,
men när han hjälper de bråkiga olydiga hundarna, de metoderna tycker jag inte om!
puttar upp denna tråd då den verkar vara lite aktuell igen
tycker han e överskattad

#31 Den är väl alltid aktuell!
Då det handlar om hundar och dess plats i samhället..
Och CMs metoder fungerar säkert i USA men dom kan inte annpassas på svenska förhållande.
FS är åt andra hållet, en man som igrund och botten verkar rädd för de hundar han håller i kopplet?! Kan inte sluta annat än i bett..
Vilket han oxå blivit i alla avsnitten som jag sett??
Hur lyckas man??
Hälsn. Freke
33,ja så är det ju…men jag puttade för att en medlem skulle kunna läsa om det,hon ville veta varför jag inte har cm på min tio i topp lista
Tack. Nu förstår jag mer vad ni menar om CMs metoder. Jag gillar heller inte allt han gör. Men som några har skrivit, vissa saker tycker jag är bra.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag tycker han är suverän. Har aldrig sett honom använda el dock. Men varför inte bahandla hundar som hundar. Trycka ner dem lär ju dem(som i naturen) att jag är högre i rang än dig. Han behandlar ju bara hundarna som andra hundar skulle behandla dem.
Bara min åsikt.
36,ville bara informera dig om att utveckling gått vidare sedan man skulle trycka ner hundar överhuvudtaget sedan är det inte bara el han använder utan även stackel, vilket är förbjudet i Sverige gudskelov…..läs artikeln om dominans av Freke,eller läs alfa syndromet av Anders Hallgren….man vinner ingenting på att trycka ner sin hund,en hund vet att du är en människa och kan alltså aldrig tala hundspråk på rätt sätt…bara ett tips

#37, håller med.
Rekomenderar dessa länkar, fasten det varken har med CM eller FS, (Canis):
38,jättebra och informativa länkar

#36 jag skulle vilja rekomendera att du läsare artikeln om dominans och dominanta begrepp
_**/Mvh Anne

Tycker Cm är bra men som med allt annat får man sålla en del och ta till sig av det man tycker är bra. Har provat en del av de saker CM gör men då lättare saker som att gå in före hunden genom dörren eller att vänta till de är lugna och själv gå ut först när vi ska gå ut och promenera. Jag tycker att han har en bra inställning och att han kan läsa hundarna bra. Försöker att alltid titta på hans program.
Vet att han haft stackel på någon hund i något avsnitt men vad jag har förstått är det vad hundägaren använder på hunden isåfall. Missförstå inte- tycker inte det är okej men han följer ju då hundägarens val av koppel och halsband. Vanligtvis använder CM ett rep med ögla eller liknande eller hundägarens koppel.
Sen får man ju höra mycket negativt och det är svårt att veta vad som är sant/osant.

Påtal om "snöret" han använder i sin träning finns en mycket läsvärd artikel här. (Jag är visst en "länkare" för det mesta, ha överseende med det snälla.
)

#42 jag älskar att få länkar så överseendet är det inga problem med 
_**/Mvh Anne
41,jag missförstår inte, men i mina ögon ska en bra hundtränare få ägarna att sluta med stackel och annat i så fall,tränare är man ju både för hunden och ägarens skull

#44 ja det har du rätt i. Men de kanske inte lägger ner så mycket tv tid på just att de ska använda andra koppel och dylikt utan att de mer inriktar sig på problemen. Jag vet inte, vill väl tro gott om alla.

Han är bra om man bortser från el och stackel han använt och att han är lite väl hårdhänt ibland.
45,ja det vill man ju
,men fortfarande att inrikta sig på problemen innebär att man i först hand tar bort sånt som ger obehag och kan skada hunden, Norge har ju tagit bort hans program pgr av att han lär ut helt fel saker,och som dessutom inte är lagligt i Sverige.
Cesar har både bra och dåliga metoder, så sunda förnuftet får råda där…. som alltid.
Hundarna är ju individer som är olika, så funkar nåt på en, så kanske det inte funkar på en annan.
Steen…nej tack helst inte!