Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 9078 ggr
pippa__
0

Skabb

Hur yttrar sej skabb? Kan det blandas ihop med allergi och utslag i armhålor och ljumskar, eller det är väldigt utmärkande när hunden har skabb?

Väldigt tacksam för svar! =)

Petra

Kickilu
2

När jag frågade veterinär härom veckan så sa hon att det oftast börjar på huvudet och öronen och sedan sprider sig. Kunde vara diffust ibland men oftast spred det sig fort fick jag till svar. Min hund kliade sig rätt mycket och jag fick för mig att det kunde vara allergi mot foder men det var tydligen väldigt ovanligt hos hund.

pippa__
0

Nä allergi är jättevanligt hos hundar me fodret.

Ok, men är det galet kliande eller?

L8sson
0

intressant för våran valp kliar sej jätte mycket och biter på låren. kan det vara hans foder??

pippa__
0

Vad har du för ras?

Jag börjar funderar mer och mer om det är hudproblem som min hund har genom rasen.. :/

spikes
0

Skabb kan börja var som helst på en hund,det kan man nog lätt förväxla med andra utslag,den kryper ju precis under hunden, och hunden kliar och det blir irriterat, jag skulle råda dig till att gå till vet och göra ett skrap prov, för att utesluta skabben, och sedan i så fall börja nysta i maten,skabben är ju betydligt vanligare än foderallergiFlört

pippa__
0

maten har vi redan börjat me, bytte förra veckan till James Wellbeloved vegetable-foder. Får låta det gå ett tag me det fodret och se om dte kan vara det.

Tänkte bara om det hade kunnat vara skabb. Hon kliar sej inte överdrivet, och det är mest i armhålorna. Fast även bak öron och hon har utslag under magen..

spikes
0

ok….hoppas det blir bättre med fodretGlad, men jag skulle nog gå ändå för att vara på den säkra sidan,skabben blir jobbig att bli av med om det får gå ett tag eftersom den ligger under huden och inte utanpå….inget illa menat nu utan jag talar bara om hur jag själv skulle gå tillvägaFlört

AnneN
0

Finns en gammaltråd här inne om rävskabb, kanske hittar ni bra info i den =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Freke
0

Är det skabb…

Så avgörs det rätt lätt med ett microskåp och ett skrap prov.

Sen stronghold i 2 omgångar..

lätt för djur att bli av med det.. värre om människor får det..
då dom tagit bort det preparatet som var effektivast fick jag höra.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

9,jag fick skabb på mina för 2 år sedan och väntade liiite för länge innan jag kom iväg,så min gamling fick stronghold plus bad,veten sade att man helst ska kolla upp det tidigare det ligger så ytligt under huden så dom hittar vägar överallt krypenRynkar på näsan,för det är ju som sagt bara ett skrap prov som behövs….med de andra räckte det med 2 omgångar strongholdFlört

Freke
0

Stronghold har fördelen med att det går inte att överdosera..

nog det enda läkemedel som jag känner till som inte kan överdoseras..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

11, ja det är det bästa även om man måste tillföra något efteråt, som i detta fallet badet…sedan tar det ju inte bara skabben utan en del mask ocksåFlört

pippa__
0

Ok ska kollas upp! =) Tackar hörni! =)

inger1
0

Hej.

När jag bodde i V.B drabbades mina collies av skabb, rävskabb, tre ggr. Det yttrar sig i ett frenetiskt kliande och när man tittar närmare under "armhålorna" ser man att det är rött.

Tvättade hundarna i skabbschampoo och sen blev det lungt. Men med det här vill jag inte ha sagt att ditt problem ar skabb. En vet. kan naturligvis konstatera orsaken.

Mvh Inger

pippa__
0

Börjar tvivla igen på att det är skabb. Kliandet är inte frenetiskt, men när hon kliar så kliar hon ordentligt. Det är inte heller bara rött utan hon kliar så det blir sår, därför vi misstänkte allergi..

TinaH
0

Jag har hört att Skabb, inte smittar mellan hundarna.
Utan att dem måste ha gått vid samma buske, typ.Glad

Det sa min vet. till mig.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min tik hade rävskabb, det tog 3-4 mån innan det försvann, började vid öronen, gick till armhålor, ben, magen och baklår. Tuggade sig ilsket då o då på låren just. Ett säkert tecken (enl min vet) är att hunden slickar sig mycket just under natten, när den ska sova. Ett skrapprov är det säkraste sättet att veta, vänta inte för länge! Lycka till!

silverorm
0

magen..

silverorm
0

kala fläckar ska man kika efter… min hund fick mycket på benen.

spikes
0

15,kan bara råda dig att gå till vet, man kan inte alltid avgöra vad det är på hur mycket dom kliar sig, om inte annat är det ju bra att få veta vad det ärFlört.

16,då har du en konstig vet, för det smittar även mellan hundar, har en fått skabb så måste alla i dess närhet behandlas.