Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1276 ggr
Hundvalp
0

Hunden lös

Har ni något tips på när man har hunden lös?

För när jag har Diablo lös så kommer han inte tillbaka!

Om han kommer tillbaka så springer han för full fart för bi mig det går inte att få in han hur ska jag göra?

Jag vill ha en hund jag kan ha lös

AnneN
0

Träna först inkallning med långlina så att han kan inkallningen ordentligt innan han får vara helt lös. (bara ett gott råd)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

silverorm
0

Kontaktövningar oxå! Massor!! Han ska ha koll på sin ägare!!Flört

CarolineWerme
0

ta kontakt med en riktigt bra instruktör, min blandis var skit jobbig när han va unghund, hoppade runt mej i cirklar och sprang iväg när man skulle ta honom när han var lös. Men efter otroligt mycket träning har ja nu honom alltid lös. Ja har tränat mycket fot och inkallning men aldrig med lina. Prova positiv inkallning d.v.s Be en kompis hålla i hunden medans du börjar springa bortåt, sen stannar du och ropar med all din glädje på hunden så den verkligen vill till dej, fortsätt sen springa och ropa namnet och sen så släpper kompisen hunden och då stannar du och ropar till dej hunden, men se till att den verkligen kommer till dej, sen ska den ha massor av beröm.:D

Luddesmatte
0

Allmänlydnadskurs på brukshundsklubb är att rekommendera.

rulda
0

#0 känner igen det där problemet.
I början när vi hade Tusse lös i hundrastgården så var det en timma lek och en timma att försöka få tag på honom.
Vi började träna inomhus. Satt på golvet och varje gång jag sa "hit" så fick han en godis. Spelade ingen roll om han satt vid mina fötter eller inte. När jag sa "hit" så fick han godis.

Sen fortsatte vi med koppel. Mitt i promenaderna så sa jag "hit" och gav honom godis.

Sen i en mindre hundrastgård.
Sen i den stora hundrastgården.
Sen när han var lös.

Ett litet steg i taget. Vissa dagar går det fortfarande inte och vissa dagar går det jättebra. Jag vågar fortfarande inte ha honom lös utan inhängnad, annat än att jag släpper kopplet så att det släpar efter honom på en gräsmatta där han inte kan fastna.

Om du har honom lös ropa "hit" utan att koppla honom, ge honom bara godiset och låt honom få springa igen. Då kommer han inte att förknippa "hit" med "nu är det roliga slut"

Lycka till!

Måste tillägga att medan du ger honom godis, rör vid hans halsband eller sele då så att han vänjer sig vid att du kan ha handen där, så att han inte förknippar den rörelsen med att du kopplar honom. Då kan dom bli luriga ;)

Hundvalp
0

GladTack för alla bra tips jag ska prova allt Skrattande

Jag ska till våren gå på en fortstättnings kurs med inkallning m.m