Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3287 ggr
bettis69
0

Ont i magen?

Min hund har betett sig lite underligt denna vecka… Hon kryper under sängen och krafsar på golvet och gnäller lite grann.

Jag vet inte om jag ska gå till veterinären eller avvakta.

Har någon av era hundar nånsin gjort så här? Har dom då haft ont i magen eller nåt?

Jag har provat massera hennes mage lite och så verkar det bli bättre.

Jag är inte så rik så jag kan gå till veterinären, bara om hon har ont i magen, så jag skulle vara tacksam för tips, ifall någon varit med om detta.

Blir det inte bättre, så går jag självklart till veterinären.

bettis69
0

Putt

sagalisa
0

Skendräktig kanske, försöker bädda under sängen? Så har jag haft tikar som gjort och då är det skendräktighet.

spikes
0

jag skulle tro på det också…om hon inte har dålig mage eller är hård?

AnneN
0

Några frågor som underlättar att komma underfund med vad det kan vara (ringer man till veterinär så får man mest troligt svara på ganska precis samma frågor):

1. Hur är hennes avföring?

2. Äter/dricker hon normalt?

3. När löpte hon senast?

4. Har hon feber?

5. Verkar hon slö/hängig?

6. Hur länge har hon hållt på så där?

7. Har hon gjort så förr?

8. Hur gammal är hon?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

bettis69
0

Hon har normal avföring.. fast, men inte för hård.

Hon äter o dricker normalt.

Hon löpte i Okt/nov förra året

Hon har inte feber

Hon är inte slö

En vecka

Nej

Hon är lite över 2 år.

MEN hon blev skendräktig med efter att smyglekt med grannens hund i november. Är det något som kan ge problem?

Hon fick lite större spenar och röda, men det värsta verkar gått över nu. Hon "pratar " mer än vanligt också. Inatt vaknade jag och hon gnällde till. Jag tittade länge på henne och hon på mig.. om jag tittade bort så "pratade" hon.. precis som om hon vill säga nåt

bettis69
0

Men jag har läst på att skendräktighet håller på i några veckor, sedan går det över? Jag har försökt att inte stimulera henne på nåt sätt så att det skulle spä på skendräktigheten.

Men kan man få komplikationer av skendräktighet? Typ livmoderinflammation?

AnneN
0

Låter som skendräktighet, den brukar pågå ungefär lika länge som riktig dräktighet vilket är ca 63 dygn, så det kan nog vara dags för "skenvalpning" nu i dagarna.

Har själv inte varit med om andra komplikationer vid skendräktighet än att tiken får knäck i öronen och är allmänt knäpp ett tag, men har hört om en del som fått rejält med mjölk i juvren och då fått mjölkstockning.

Misstänker du livmoderinflammation så kan en del av symtomen på det vara, flytningar, feber, dålig aptit, dricker mycket eller väldigt lite, hängig, mm.

_**/Mvh Anne

bettis69
0

Tack för bra tips! Hon har ju ingen feber och verkar må bra i övrigt, så jag ska avvakta och se vad som händer.

Vad är knäck i öronen för något?

AnneN
0

#8 med knäck i öronen så menar jag att hon struntar i vad man säger och gör som hon själv känner för istället, tex om hon är lös ute och jag säger "hit" så struntar hon fullkomligt i min inkallning och går iväg och nosar på någon intressant grästuva istället precis som om hon inte ens hade hört mig.

_**/Mvh Anne

bettis69
0

#9 Ja det stämmer här också. Hon har knäck i öronen Skrattande hihi

sagalisa
0

Haha, ja knäck i öronen har nog alla ibland=) Tänkte på det här med pratigheten som du nämnde. Min tax blir lite mer pratig ju fler gånger hon går igenom ett löp. Vågar inte ens tänka på hur mycket hon har att säga när hon närmar sig 10 års ålder….!