Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1928 ggr
spikes
0

Tips...hanar och löptikar

Här tänkte jag att vi kan diskutera hur man kan lägga upp träningen så hanar inte behöver kastreras eller bli rent odrägliga,när löptik finns i närhetenGlad…så berätta gärna hur ni gjort eller vad ni vill ha för tips till detFlört.

MVH

Lena(spikes)

Kickilu
0

Jättebra idéGlad Jag tog fasta på det du skrev i min tråd "gnäller & ylar" om att inte låta Alfons lukta så mycket. Försöker lägga in lite träning på promenaden. Tar gärna emot alla tips och förslag.

zabelle
0

Att få hunden att sluta gå med nosen i backen är svårt att få bukt med. Mina "glada tillrop" bryr han sig inte så mycket om just då så alla tips mottages tacksamt!

Zabelle   

spikes
0

1,vad bra man vinner en hel del på detFlört

2,det är uppmärksamheten på dig du måste träna på då, och det kan man göra på en del olika sätt….jag ger dig ett par ex.

Ha hunden att gå fot,så fort du ens anar att han ska stoppa ner nosen i backen, stanna sätt honom beröm med ljus röst….under gång kan du säga ett kort AA! och visa att du har ett riktigt gott godis med dig…jag brukar vid inlärning köpa färsk lever dock inte gris…och koka det frysa in det i små förpackningar, tar man fram en sådan varje gång man ska jobba,så förknippar dom det med arbete…i vanliga fall bara det vanliga godiset.

Du avgör när det är fritt att snosa inte hunden,men på ett positivt mjukt sätt.

och vad du än gör tjata inte på ett kommando,då lägger dom av att lyssna alls…..

Sedan är det ju otaliga kontaktövningar man kan utföra när man inte tränar också,utan bara när man har skoj i skog och mark tex,allt handlar ju i grund och botten om kontakten man har med hunden…..

AnnL
0

Vad är det jag ska träna extra med när han blir könsmogen så han inte behöver kastreras eller bli odräglig med löptikar?            

Det här är verkligen ett kanonämne, helst för oss som aldrig haft hund förut.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

spikes
0

i första hand uppmärksamheten/kontakten och se till att inkallningen är befäst….sedan hoppas jag du kan utveckla lite vad du undrar över….lättare att specifikt ge råd och tips dåFlört

AnnL
0

Hur jag lägger upp träningen bland annat. Som det är idag när han är 5 1/2 mån, är han jätteduktig med ögonkontakt, och ha koll på var jag är. Ute i skogen är han hundra på att stanna och komma på kommando. Men hemma på tomten kan det vara lite si och så.

spikes
0

6,tränar du aktivt på klubb eller bara hemma?, för då kan man lägga upp träningen på olika sätt

AnnL
0

# 7 Jag tränar både hemma och på bruks. Har gått valpkurs, ska gå fortsättning nu i februari, ska även gå spår så småningom.

spikes
0

8…Vad kul men då kommer du ju få tips där,speciellt om du ska inrikta dig på sök, för då måste han ju kunna låta bli löptikar, underhåll bara den goda kontakt ni tills kursen börjar igen….hur menar du med tomten?,skäller han på andra som går förbi?eller är det nått annat?

AnnL
0

Är han upptagen med något som han tycker är roligt händer det att han inte kommer. Han skäller väldigt sällan.

spikes
0

10,hehe din lilla herre är hemma och trygg där,då behöver man inte lyssna för man vet att matte ropar igenSkrattande….mina har haft perioder så också,men jag har då tränat inkallning på tomten,även haft sådana övningar där jag springer ifrån dem,gömt mig osv osv

Kickilu
0

Jag inser vad instruktörerna missade på min valpkurs - kontaktövningar. Här blir jag så sporrad. Det dyker hela tiden upp en himla massa bra tips. Att hitta denna sajt är bland det bästa jag varit med om. Hur länge ska man börja begära att de går fot och är fokuserade? Förstår att man bygger på det med tiden men handlar det om några meter i taget som sedan utökas eller?Hur snabbt kan man utöka längden? Vill ju sluta när det går bra. Vill höra allt om bra kontaktövningar.

AnneN
0

#12 börja med att kräv kontakt i ett steg, sedan 2 steg, osv och ta det i den takt din hund klarar av.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnnL
0

# 12 Jag började med några minuter i taget. På valpkursen skifta vi på att gå fot ett tag, sen fick han lära sig att sitta, sen lite fot igen, sen lite andra övningar. Jag går fot med Silver nu så länge jag anser att han ska gå fint, det är jag som är flockledare.

När det gäller kontakt, lärde jag in honom med klicker. Så fort han titta på mig. Klick o direkt belöning= godis. När vi är ute i skogen och han tittar uppmuntrar jag honom då och då med duktig och godis. Ibland kommer han själv om det gått för lång stund o vill ha godis för att han tycker han är duktig.

spikes
0

jag skulle även vilja tipsa i denna tråd om att läsa dominans och dominanta begrepp under artiklar,för begreppet flockledare ses idag på ett annat sätt,själv ser jag min hund som en i familjen och jobbar med positiv förstärkning i det allra längsta….

och det var otroligt synbart och lärorikt att träffa vargarna live i kolmården…nästa steg är att få åka till yellow stone och se dem i det vilda….lite "ot" men har ändå mycket med kontakten mellan hund och människa att göraFlört

AnnL
0

#15 Jag försöker att vara så mycket kompis som möjligt med hunden, och jobbar också i det längsta med positiv förstärkning. Försöker följa många av Cesars råd i tala med hundar.

spikes
0

16,ja att sträva efter ett ett pålitligt samarbete är ju det bästa…..men jag måste ju erkänna att just ceasar ligger inte på min tio i topp lista…..men det är ju en helt annan diskussionFlört

AnnL
0

# 17 Jag vet inte om vi tänker på  samma. Jag menar americanen eller engelsmannen i serien Mannen som talar med hundar

spikes
0

18,jodå vi tänker på samma personFlört

AnnL
0

Vi får kanske göra en ny sajt  diskussion om honom eller? Jag har altid tyckt att han var skicklig men nu blir jag tveksam när du säger så. Vad är det du inte gillar hos honom?

chrissan
0

Fungerar det verkligen med träning? Min hund höll på att få Valpar med en supertränad storpudelhanne i förra veckan - knäck i öronen blev det på honom och min hund var mer än villig och lockade på honom. Vi fick gå emellan rent fysiskt. KAn man lita på att träningen håller?

Fina Valpar hade det varit, Curly och pudel, garanterat lockiga!

spikes
0

20,det finns trådar om honom redan härinne,där kan du läsa en hel delFlört.

21,klart det fungerar…mina hanar går ju lösa med tikar, men det gäller ju också att tikägaren har pli på sina mer än villiga honor iblandFlört….och visst håller man ett mera vakande öga över dem om man vet att det är löptik…alltså man håller dem mera nära i fotgående och sådär…..och det gäller ju att kontakten sitter därFlört

Hundvalp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Diablo har just blivit könsmogen. Grannens pudel löper just nu, han märker ingenting. Kommer han göra det snart.?

Men jag har inget tips tror jag..

spikes
0

23,sånt ser man tydligt och det kan komma närsom helst…men hur kan du veta att han är könsmogen om han inte visar det vid löptik?…har han ett annat beteende eller vad?

Hundvalp
0

#24 han gör allt som andra gör som försöker para någon,revirmarkerar m.m

spikes
0

25,du menar att han jukkar på saker eller?, jag undrar därför att det kan också vara ett sätt att visa sin dominans…behöver inte ha med sex att göra allsFlört,lyfter han på benet när han markerar?

AnnL
0

En del säger att småhundar blir könsmogna tidigare än stora, stämmer det? Silver försöker jukka på folk som kommer och hälsar på men han är inte könsmogen än. Har gjort så sen han var 8-9 veckor. Han får inte göra det, så det händer inte så ofta längre

Hundvalp
0

#26 ja det gör han

AnneN
0

#27 om en valp jukkar så kan det vara ett tecken på över- eller understimulans, stress (kanske blir stressad då det kommer främmande människor). Visst små raser kan ibland bli könsmogna tidigare än stora raser, men det är sällan de blir det före 5-6månaders ålder.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnnL
0

Jag upplever inte honom som stressad när det kommer folk bara glad, mer som Se mig klappa mig.

Freke
0

#30 Kan du få honom att inte hälsa överhuvudtaget om det kommer??

Som AnneN säger, över/understimulans är aldrig bra åt något håll vilket det än är.

Sen en juckande hund är förvisso ingen stor sak i början, ses mer som lite charmigt, men i förlängningen är det ett beteende som inte bör uppmuntras eller stimuleras.. om man har en lite hund är det väl inga problem men se som en annan som har nu 2år gammal 60kg hund..

Om han ens skulle försöka att jucka på en människa så skulle den lägga sig av hans tyngd, vilket inte i min värld är accepterat någonstans.

Och vidare är det ett dominansbeteende hos en hund att om den får fortsätta jucka, så sätter den egentligen människan på plats.. Och det är det enda som skulle kunna få mig personligen till att kastrera en hund, för alla andra beteenden går att träna bort, men översexualitet (vilket det egentligen är) går men tar oerhört lång tid och är jobbigt för både hund och ägare att träna bort..

Så då är det, i mina ögon befogat med kastration..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

AnnL
0

Håller på att lära honom att inte hälsa förrän jag säger till. Han är bara 5 1/2 mån. Men som sagt han har gjort det sen han var 8 veckor. Gör det även på sina leksaker ibland. Idag har här varit två olika personer och han har inte försökt att jukka på någon av dom. Upplever att det blir allt mer sällan. Tack och Lov

[[Blandrasen]]
0

Jag har tränat min Zeven med att gå  promenad berdvid en löptik nu är han mycket lugnare. Det  är ett smart tips att hitta någon som hr en löptik sedan går man en promenad med den och hundarna ska inte få leka eller hälsa/nosa på varandra……Det funkar..

Freke
0

#33 Ja som du skriver..

Jag går också med min Tzar och Izzy en AmBull och även om hon är i höglöp så vet han att han inte får.. krävdes 2 tillrättavisningar, nu räcker det med att jag tittar på honom så vet han att han inte får..

Är förvånad av att han inte attackerat mig för att jag stoppat honom..

men men .. Som skrivet i många andra trådar..

Ledarskap tillika förtroende.. har hunden ditt förtroende kommer den inte att attackera, har du det inte kommer den att ta sin plats..

som ledare eftersom du som ägare inte klarar uppgiften i hundens ögon och sinne

Hälsn. Freke

AnnL
0

#33,34 Går ni med hanen intill löptikar som han leker med annars eller är det tikar han bara träffar när dom löper?

Freke
0

Izzy är en tik som han har daglig kontakt med, samt att vi hade henne boende hemma hos oss vid hennes första löp..

Annars är det mest tikar som han träffar på promenader och på lekområden..

Och det spelar för mig ingen roll om det är löptider eller inte..
Vill han leka med dom men han får inte sätta dom ilket som.

Hmm vad elak man som människa är egentligen, går förbi och över hundens naturliga instinkter.

Hälsn. Freke

spikes
0

36,ja man känner sig bra elak ibland…jag brukar göra så att är det löptik som BARA är ute efter lek, för det finns ju dom som är jobbigt utmanande mot hanen också, så får dom leka, annars har jag dom lösa men nära mig och som sagt ett mera vakande öga över dem….Snodden har lärt sig både på tikar han känner och tikar han träffat en gång…..

Spike är däremot svårare,men fick sig en redig skopa ovett av en golden tik som löpte för ett tag sedan, och sedan dess har allt funkat bättre…hahaha han låg på rygg med alla tassar upp i luften helt stel,sedan hälsade han sååå fint på henne efteråt Skrattande,det är ju guld värt om man träffar en icke utmanande löptik, som säger ifrån skarpt men på rätt sätt, så jag hade bara tur där,och fick hjälp med mig träning med honomFlört

[[Blandrasen]]
0

Det är olika ibland tränar jag med såna som bara löper och ibland är det mina kompisars hundar.