Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2928 ggr
paronskrutten
0

När vovve springer iväg?

Det har hänt vid ett fåtal tillfällen nu på senaste tiden att min lånehund springer åt andra hållet när han är lös, och inte kommer tillbaka. Han vet vad jag vill, men ignorerar och springer iväg istället för att komma till mig.
I och med att han är ganska stor, och har krävande raser i sig, behöver få sträcka på sig, och springa ordentligt, vilket jag inte riktigt vågar i nuläget.

Finns det något jag kan göra?

Helena

sagalisa
0

Jag har nästan samma problem med min valp på 7 månader. Jag har börjat ha långlina på henne, jag håller inte i den men har den släpandes efter så jag kan stampa på den om det kommer en situation som kräver det. Man blir som matte tryggare med när den hänger efter hunden så man vet att man kan få stopp om det behövs. Köpte en spårlina som är plastad som är ca 15 meter, klippte av den då min hund är ganska liten men du kan säkert ha hela längden kvar om du har en stor hund!

Sen är det väl bara att träna träna och träna inkallning, men med linan blir det lättare.

paronskrutten
0

Det är svårt att träna inkallning med honom, han är ingen "godishund", inte ens rått kött får honom att fokusera på mig. Klappar och gos, visst, men han vill ut och springa igen, det är inte tillräckligt för att han ska komma till mig varje gång. Jag brukar ha löplina i selen på honom, ibland släpper jag, men han kan springa iväg hur lätt som helst ändå, och han känner att han inte är lös när linan är efter honom.

Oj va negativt det blev. Tack för ditt svar

Helena

spikes
0

2, upp och lek kurragömma,ta med dig någon som håller i hunden, för lite oväsen flaxa med armarna och gå iväg och göm dig,garanterat letar han efter dig,och väl framme testa en boll eller annat om han inte gillar godis,allt handlar ju om kontakten mellan dig och hunden.spring aldrig efter hunden, springa alltid ifrån hunden,dom kommer när du kommit tillräckligt långt iväg för att dom ska bli osäkra på var du tar vägen…spela pajas när du springer iväg…

paronskrutten
0

Jag har provat att gömma mig, han bryr sig inte ett skit. Man måste springa efter och fånga honom, annars bara trallar han iväg.. Jag har försökt mycket för att han ska tycka att jag är kul. Han är inte så mycket för leksaker heller, men jag belönar mycket med klappar och rösten när han kommer.. Han är lite klurig.. han har aldrig varit särskilt "mammig", hans matte gömde sig när han var valp, han struntade i det då med, hon kunde sitta i 10 min bakom en buske utan att han letade upp henne.

Helena

sagalisa
0

Är han ung? Det kanske är en fas han går igenom som när de blir könsmogna typ. Tikar brukar ju lugna ner sig efter några löp, hanar kanske behöver lite tid på sig med. (har tyvärr ingen erfarenhet av hanhundar)

jag håller på och sliter mitt hår p.g.a min valp här men försöker intala mig att det kommer gå över och det gör det ju oftast.

Fast jag vet hur du känner, man tycker allt är hopplöst och trist när inte kontakten finns där

AnneN
0

Vad har han för raser i sig?

Finns det något som han gör nästan vad som hellst för att få?

Om han inte är så förtjust i godsaker, leksaker mm så funkar sånt dåligt som belöning, men han verkar ju tycka om att springa (om jag förstått inlägget rätt) så varför inte använda det som belöning vid inkallning. Tex att vid inkallning så ska han komma fram till dig, ev sätta sig bredvid dig på vänster sida och sedan som belöning får han springa iväg och leka igen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

paronskrutten
0

Han fyller sju år nu i februari. Han har Irländsk Setter, Dobberman, Border Collie, Rottweiler och Labrador i sig.. om jag minns rätt. Lite osäker Irländsk setter och dobberman är jag säker på dock.

Jag brukar släppa iväg honom när han har kommit till mig, ofta, jag kallar in för att se om han är lyhörd, och släpper iväg igen. Han kommer allti till vänster sida vi inkallning, han är egentligen jätteduktig på inkallning, men han totalignorerar mig.

Tack för era svar.. något luddigt blev mitt inlägg, hojta om jag glömde svara på något

Helena

AnneN
0

#7 men om han kommer på inkallning så ignorerar han dig väl inte? *förvirrad*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

paronskrutten
0

I vanliga fall kommer han på inkallning :P Men just nu har han fått en knäpp, knashunden

Helena