Tips på lydnadsövningar
sätt hunden bredvid dig håll en godis i handen och säg samtidigt berömmande fot,stanna alltid upp när han släpper kontakten,träna bara korta stunder först,avsluta när det är som roligast

#1 du hann före mig din rackare, det första jag tänkte på var just fotgåendet 
Ett par trick som jag haft mycket nytta av är "Trassel" och "följ kopplet".
"Trassel" har jag lärt min hund att hon då ska lyfta på tassarna och själv trassla ut sig och hon trasslat in sig i kopplet.
"Följ kopplet" är väldigt bra om hunden går på motsatt sida av ett träd, stolpe eller annat, kan hunden då följa kopplet samma väg tillbaka till din sida så slipper du böka med att trassla med kopplet runt trädet/stolpen och du slipper gå runt det själv också.
"Trassel" lärde jag in genom att varje gång hon trasslat in sig i kopplet så lyfte jag upp hennes tassar samtidigt som jag sa trassel, tillslut så behövde jag bara säga ordet så lyffte hon själv på den tass som hade trasslats in.
"Följ kopplet" lärde jag in genom att då hon gick på fel sida av träd/stolpar så stannade jag bara och väntade tills hon själv listat ut hur man kom tillbaka till matte, då hon kunde det själv så la jag på kommandot "följ kopplet".
Båda dessa saker lärde jag min hund då hon var valp, började då hon var ca 10 veckor.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
2,hahaha ja ibland är jag en snabbis…vilka smarta trick har jag inte tänkt på, men det där med trazzel har dom alltid löst själva,och har dom gått runt stolpar så har jag använt "tillbaka" men i samma betydelse som ditt