Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1181 ggr
sagalisa
0

Rådlös!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en blandis på ca 7 månader som jag försöker lösträna varje dag. Har även en tax på 2,5 år som är jätte lydig och duktig, henna kan jag ha lös jämt.

Men mitt problem är att 7 av 10 ggr så funkar det bra med lösträning med min blandis, hon kommer på inkallning och håller sig vid mig. Har henne bara lös nu när vi inte möter nån men det funkar ändå. Men ibland kan hon få syn på en person långt borta eller en joggare, ja vad som helst som man anser inte är något märkvärdigt och hon blir osäker och rädd. Så osäker att hon blockerar allt!! Hon bli rädd för mig med när jag försöker locka på henne, vägrar komma utan springer runt med svansen lågt och vet inte vart hon ska ta vägen.

Jag får du inte tag på henne alls utan får efter kanske 25 minuter lura henne och "kasta" mig över henne för att få tag på henne. Å detta är ju ingen bra metod alls, gör ju inte rädslan för vad det än är mindre=( Men matte blir ju rädd att hon ska spinga bort och skada sig eller försvinna!

Har långlina efter henne ofta men det är inte alltid den kommer med på promenaden. Vad ska jag göra?? Är hon i en spökperiod? Kan detta lossna efter första löp kanske, växa bort??

Hade aldrig dessa problem med mina andra hundar jag haft, känner mig så rådlös när hon blir totalförändrad under promenaden och rädd för allt.

AnneN
0

Har hon varit så här ända från hon var liten valp?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnnL
0

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

AnnL
0

Har du försökt gömma dig eller springa ifrån henne, Det har jag gjort med Silver och han kommer efter direkt. Jag gjorde det felet i början att jag jaga honom då sprang han ännu längre ifrån.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

sagalisa
0

#1 nä hon blev sådan här när hon blev ungefär 5 månader så det kan ju vara nån spökålder.

#2 jag har gömt mig för henne men då blev hon så rädd så hon hoppade jämfota när hon såg mig bakom en buske eller liknande. går jag från platsen så följer hon med men på behörigt avstånd så hon springer inte från mig i första taget direkt. men som sagt på behörigt avstånd från allt som rör sig…

AnneN
0

#3 ok, om det inte är något speciellt som hänt som gjort henne rädd så kan det vara en spökperiod. Jag skulle nog tipsa om att ha långlina varje gång hon ska vara lös och är inte linan med så får hon vara kopplad bara för säkerhetens skull.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

madspaze
0

Kan vara en spökperiod, brukar komma runt den åldern, innan 12 månaders ålder.

Va bara lúgn med henne, öka inte hennes rädsla alltså som själv helt plötsligt springa iväg eller kasta dej över henne hehe, kan öka hennes rädsla för vad det nu är hon blir rädd för, kanske du kan få problem sen när hon blir äldre.

Försök visa att det inte är farligt.

sagalisa
0

Ja det gäller att bita sig hårt i tungan när hon får sina idéer=) Får hoppas det går över men det blir långlina ett bra tag framöver nu. Ska utsätta henne för en del stadsträning med bland massa folk, tror det kan behövas.

spikes
0

6,jag rekommenderar dig att ta det lite lugnt med stadsträning också, ta en liten tur och förläng sedan, för är hon rädd kan det förvärras för det är jobbigt för dem att gå på stan länge….